Drempelgedrag

Hoi mensen,

Ik overweeg ook een octo II.
Ik heb vroeger een A3 gehad (zelfde onderstel als een octo 1). Bij die auto ergerde ik me groen en geel aan het op de grond klappen bij het afrijden van drempels.

Met de Rover kan ik er volgas overheen zonder ellende. Is dit gedrag bij de Octo 2 nog aanwezig? Ook bij het sportonderstel en bij de station?

Ik ben benieuwd naar ervaringen. Jajajaja. Ik moet nog een proefrit maken.

Ik kijk overigens naar een 2.0 Tdi elegance station met sportpakket.

Ik had voor mijn O2 een Golf IV die ook dat vreselijke nadeinen had waardoor drempels nemen een drama was. Ik heb met de Golf menig keer de carterpan geraakt... Met de O2 is dit echter nagenoeg verdwenen. De O2 is een flink stuk strakker afgeveerd.

Mijn ervaring in een O2 met een standaard onderstel gaat prima. Hiervoor een Citroen Xsara gehad die iets beter geveerd is maar de O2 komt redelijk in de buurt.

higgy

Forumguru
Ik heb met een Passat TDI een keer de carterpan aan barrels gereden...en dat was niet eens ontzettend hard rijdend... /forum/images/graemlins/frown.gif

Ik heb die Audi 4 maanden gereden. Ik kon het leasecontract toen overnemen maar heb dit o.a. om deze reden niet gedaan. Je wordt er echt gek van.

Ik houd wel van sportief weggedrag. Niet van de grond raken. Dat dit niet samen kan gaan is een fabeltje. Waarom kon het bij MG en Rover dan wel?

Ben erg benieuwd naar ervaringen van iemand met een O2 met sportonderstel en diesel.

rickske

Actief lid
Hallo allemaal,

Ik had tot 3 maanden geleden een oct1 tdi 110pk en het onderstel klapte inderdaad nogal hard bij het nemen van drempels,maar ik beschik nu over de oct2 tdi met sportonderstel en klapt de auto niet meer bij nemen van een drempel ook helt de auto een stuk minder over bij sportief rijden

menno

Nieuw lid
Ik wil hier nog wel wat over kwijt. Over het algemeen deint de voortrein van de O2 veel minder dan bijvoorbeeld de oude passat. Bij de passat (maar ook mijn audi a4) raakte de voorkant inderdaad bij het minste of geringste de straat. De O2 heeft wat dat betreft nu een vergelijkbaar gedrag als de golf V.

Waar ik me wel heer erg aan stoor is het geklapper van de ophanging net na het hoogste punt van de drempel. Je hoort dan een heel vervelende klap, alsof de vering in 1 keer maximaal uitslaat. Misschien is die snelle uitslag er ook de oorzaak van dat de auto minder snel de grond raakt, maar in de praktijk "klinkt" het niet goed. Kan iemand mij vertellen wat hier nou precies de oorzaak van is? Ik heb het overigens over een korte drempel (ong 1 a 2 m) met een iets hogere snelheid dan "aanbevolen", doch een standaard golf V heeft bij die snelheid totaal geen problemen.

Heb een 1.9 tdi combi2 205/55/16, geen sportonderstel.
Menno

octofreak

Actief lid
De octo 1 heeft bij mij bij relatief hoge drempels en lage snelheid altijd het probleem dat de trekhaak de grond raakt. Heel irritant en vooral bij zware belading een drama. Hoop dat dat bij de octo 2 minder is, zoniet voorbij.

Sandeman

Nieuw lid
Waar ik me wel heer erg aan stoor is het geklapper van de ophanging net na het hoogste punt van de drempel. Je hoort dan een heel vervelende klap, alsof de vering in 1 keer maximaal uitslaat. Misschien is die snelle uitslag er ook de oorzaak van dat de auto minder snel de grond raakt, maar in de praktijk "klinkt" het niet goed. Kan iemand mij vertellen wat hier nou precies de oorzaak van is? Ik heb het overigens over een korte drempel (ong 1 a 2 m) met een iets hogere snelheid dan "aanbevolen", doch een standaard golf V heeft bij die snelheid totaal geen problemen.
Dit heb ik afgelopen week ook voor het eerst ervaren met mijn nu 2 weken oude O2 (2.0 TDI Combi, normaal onderstel).
Is er al iets meer bekend over wat dit veroorzaakt, of het schadelijk is (en ik dus rustiger moet doen op drempels) en of het te verhelpen is?

Sorry voor het omhoog schoppen van dit oude bericht, maar het is gewoon precies wat ik ook meemaak, vandaar :tongue:

Peter79

Actief lid
Dit heb ik afgelopen week ook voor het eerst ervaren met mijn nu 2 weken oude O2 (2.0 TDI Combi, normaal onderstel).
Is er al iets meer bekend over wat dit veroorzaakt, of het schadelijk is (en ik dus rustiger moet doen op drempels) en of het te verhelpen is?

Sorry voor het omhoog schoppen van dit oude bericht, maar het is gewoon precies wat ik ook meemaak, vandaar :tongue:
Ik ken precies hetzelfde (heb 02 met sportonderstel), vooral als de auto nog koud is. Als ik een stuk heb gereden hoor ik het bijna niet meer, vreemd maar waar....

Ik ken precies hetzelfde (heb 02 met sportonderstel), vooral als de auto nog koud is. Als ik een stuk heb gereden hoor ik het bijna niet meer, vreemd maar waar....

Ik ken het euvel ook. Gek genoeg vooral wanneer ik een volle achterbak heb. Bij de volgende beurt laat ik er naar kijken. Wanneer ik leeg ben, alles verwijderd incl. reservewiel, dan hoor ik het nog steeds. Ik heb overigens een sportonderstel.

Sandeman

Nieuw lid
Nee, bij mij in ieder geval niet.

Er kraakt helemaal niets, alleen als de voorwielen op het hoogste (dode) punt op de drempel zijn, een harde klap aan de voorkant. Het klinkt alsof de voorwielen los van de grond komen en daarbij met een klap aan het einde van hun veerbereik komen. Sorry als ik het wat knullig uitleg, heb niet zo gek veel verstand van de technische benamingen enzo :blush:

Het is ook alleen bij hele korte drempels (1m lang ofzo), waarbij de auto dus heel snel omhoog gaat en meteen daarna weer naar beneden. Ik ga er met zo'n 30 a 40 km/h overheen en dan treedt het "al" op.

Met mijn vorige auto (2005 Astra) kon ik zulke drempels (relatief ;)) makkelijk met ongeveer 60 nemen. Daarboven kreeg ik problemen met -echt- loskomen van de weg en/of met de snuit op de weg duiken vlak na de drempel...

Sandeman, met mijn standaard onderstel heb ik precies hetzelfde meegemaakt: Een beste klap in de voortrein, terwijl je niet het gevoel had te hard te gaan...
Overigens is de grote overhang van de O2 wel lastig bij drempels, de meeste andere auto's (behalve passat's, weet ik) gaan een stuk beter over drempels.

Rallye

Forumguru
De Alfa 156 staat erom bekend met de carterpan drempels te raken. Ik heb het zelf ook eens met één meegemaakt.

Bovenaan Onderaan