Draagarmdelen skoda fabia combi mk1

Edwinz

Forumguru
Erg druk maar ik mag weer aan de slag.
Bij het insturen naar links (gewicht op rechts) leek het net alsof ik een kapotte wiellager had.
Echter, op andere posities geen bijgeluid.
Onderste deel van de stabistang losgeschoten..

Nu bezig op ebay een complete draagarmset te bestellen (rubbers zijn volgens mij over t algemeen niet te best meer dus gaan we alles maar vervangen).

Nu heb ik een advertentie gevonden en daar wordt in vermeld alleen voor stabistang diameter 20mm (groene markering).
Hoe kan ik dit terugvinden of het past?? Iemand enig idee?:D

Ik kom wel veel 270mm tegen (lengte).


Had vanmorgen ook een knipperend temperatuurlampje, heb het idee dat het door de vorst komt icm de waterpomp. Dit nog even aankijken of mijn bevindingen juist zijn.
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Ik bedoel deze notitie bij het product (complete draagarmset)::lezen:

Alleen voor voertuigen met stabi-diameter 20mm.

NUR FÜR FAHRZEUGE MIT STABI-DURCHMESSER 20 MM
 

Edwinz

Forumguru
Email:

vielen Dank für Ihre Mitteilung.

Wir haben Ihre Angaben geprüft.

Der Artikel ist der passende, wenn Ihr Fahrzeug den Einschränkungen entspricht: mit Stabilisatoren-Durchmesser 20 mm (Kennzeichnung grün) ist.
 

verhulstr

Forumguru
Er wordt bedoelt dat de dikte van je stabilisator stang die horizontaal net achter of net vooraf zoals bij onze fabia I boven je stuurhuis hangt dus 20mm moet zijn...die 270mm zal waarschijnlijk over de lengte van de koppelstangen gaan die van je stabilisator stang aan je veerpoten worden gemonteerd. Ik weet dat die stabi stang onder mijn Faab 19mm is.....maar er zijn 3 verschillende maten in omloop bij onze Fabia I varianten.....namelijk 18, 19 en 20mm. De rubbers zijn bij de dealer te krijgen, maar vast ook bij sites zoals mijn auto onderdelen e.d...

Maar die advertentie klopt denk ik niet helemaal......want dan wordt het wel erg specifiek voor 1 type Fabia die dan een stang hebben van 20mm......deze rubbers van die stang zijn in verschillende maten te krijgen.....dus het artikel wat je gezien hebt moet toepasbaar zijn voor alle types Fabia I .....het enige wat je zou moeten veranderen is die rubbers van je stabi stang..die rubbers die je meekrijgt zullen dan waarschijnlijk te groot zijn qua diameter...

Er is nogal een verwarring tussen deze 2 stangen.....de koppelstangen worden ook wel stabilisator stangen genoemd....maar is eigenlijk in feite een koppelstang.

5D308A85-3D32-4870-AC09-233FE0B6C5F7.png


Dit is de stabilisator stang

111B8EF7-AFEA-4AEC-974C-445E050C04D7.png
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Je draagarmen moeten passen.....de draagarm rubbers aan de achterkant ook zo te zien. Een goeie tip ...de bout van de rubbers aan de voorkant van je draagarmen.....pas daar mee op...dit is een stalen bout in een alu blok.....de draad van die bout zit getapt in dit blok.....de draad wil wel eens naar de haaien gaan bij het uitdraaien van de bout ivm oxidatie en roest ....goed in de wd40 of imal spuiten voor je aan die klus begint....anders kom je van een koude kermis thuis.
De achterste draagarm rubbers.....heb jij een pers om die in en uit te persen?
Ik zie de rubbers van de stabi stang er ook bij zitten....die zou je moeten vervangen voor de goede diameter die onder jouw auto gemonteerd zit.....de beugels ook bijgeleverd zie ik...:thumbsup:
 

Edwinz

Forumguru
Aangezien het wat koud is zal ik denk ik naar een garage gaan. Dus als er wat geperst moet worden zal dat geen probleem zijn.:D (voordat ik er heen ga dus even e.e.a. inspuiten!)
Lijkt me geen klusje voor op de straat, al helemaal niet als een boutje of moertje niet los wil.
Daarnaast ook veeel overlast in de straat vanwege woningrenovaties.....:sterretjes:
 

Cordoba

Forumguru
...dit is een stalen bout in een alu blok.....de draad van die bout zit getapt in dit blok.....de draad wil wel eens naar de haaien gaan bij het uitdraaien van de bout ivm oxidatie en roest ....

Allereerst oxidatie is hetzelfde als roest. Aluminiumlegeringen, en zeker legeringen die silicium bevatten, zijn zeer gevoelig voor oxidatie als je in contact komen met bepaalde soorten RVS of ijzer (dus ook staal), een beetje condenswater erbij is al genoeg voor een serieus corrosie probleem. Ik hoop dat de gekozen staal en alu soorten goed zijn gekozen, want als het ene materiaal in het andere materiaal zit geschroefd, is het onmogelijk om rechtstreeks contact te voorkomen. Bij constructies waar beide materialen aan elkaar zijn geschroefd, wordt direct contact vaak voorkomen door een rubber of kunststofring tussen beide materialen te plaatsen, zodat er geen rechtstreeks elektrisch contact is.
 

verhulstr

Forumguru
Uhm...even een tip Edwin.....het inspuiten van die bouten...doe dat niet heel kort van te voren voor je aan die klus begint.....doe dat een aantal dagen van te voren en iedere dag totdat je de klus gaat uitvoeren. Ga je dat een aantal uren van te voren pas inspuiten heb je kans dat het niet werkt en als nog je alu blok van je wielophanging naar de eeuwige jachtvelden helpt....je zal de eerste niet zijn die dit overkomt, dan wordt het een duur grapje qua draagarmen en rubbers vervangen.

Dan heb je dit geintje dus.....bout gebroken...restant vast gerot in het aluminium...

D69E19FE-39EF-400F-9B4D-86CDB10695A3.jpeg
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Allereerst oxidatie is hetzelfde als roest. Aluminiumlegeringen, en zeker legeringen die silicium bevatten, zijn zeer gevoelig voor oxidatie als je in contact komen met bepaalde soorten RVS of ijzer (dus ook staal), een beetje condenswater erbij is al genoeg voor een serieus corrosie probleem. Ik hoop dat de gekozen staal en alu soorten goed zijn gekozen, want als het ene materiaal in het andere materiaal zit geschroefd, is het onmogelijk om rechtstreeks contact te voorkomen. Bij constructies waar beide materialen aan elkaar zijn geschroefd, wordt direct contact vaak voorkomen door een rubber of kunststofring tussen beide materialen te plaatsen, zodat er geen rechtstreeks elektrisch contact is.

In dit geval heeft de bout direct contact met het alu blok waar de draagarm en draagarm rubber in en tegen gemonteerd word.....dus voorzichtigheid is geboden.
Er zijn meerdere topics in dit forum waar te lezen valt dat iemand zijn schroefdraad vernaggelt heeft/had door corrosie en roest....:thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Hoe tackelt een garage of dealer dat probleem vraag ik me af: die kan ook niet alvast dagen in t vóóruit dingen in de kruipolie zetten.....
 

verhulstr

Forumguru
Garage’s kunnen wat hard handiger te werk gaan dan ons thuis hobbyers, meestal stoken ze het goed warm icm kruipolie....(teminste dat denk ik dan)...plus in de garage’s hangt of ligt er meer gereedschap dan dat wij menig doe het zelvert in de gereedschapskist hebben :jaja:
 

EdK

Forumguru
Tsja RVS /Staal en Aluminium , ik smeer er altijd nog kopervet tussen en dat helpt zeker !
Op werk gebruiken we het ook daar we veel met RVS werken, hebben slagbomen waar ze stalen steunplaten hebben maar RVS bouten plaatsen.
Voor we deze plaatsen halen we de 8 bouten los en smeren ze in met kopervet, en als er een aanrijschade is dan krijgen we die bouten tegenwoordig zelfs na drie jaar nog zonder problemen los
En zit er nog geen kopervet tussen dan word het helaas heet stoken en laten schrikken en dan hopen dat ze loskomen..
 

Edwinz

Forumguru
Bedankt voor alle nuttige info!

Ik hoop niet dat ik/we iets ga breken, anders alsnog weer inspuiten en uitboren? (Heb mooi kunnen oefenen met de gebroken kopbout).
 

Edwinz

Forumguru
Deze foto is volgens mij van een fabia 2, maar bij fabia 1 zal t er zo toch ook uit moeten zien qua kleurnotering?


P.s.
Wel al met de camera en flits aan een filmpje gemaakt onder de auto maar kon nog niks zien. Even kijken of ie van het weekend een stukje omhoog kan.
 

Bijlagen

  • 20191206_165436.jpg
    20191206_165436.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Edwin nog een tip: als je de nieuwe delen gaat monteren zorg dat er geen vocht in de schroefdraad (zowel bout als tapgat) zit, dat kan veel problemen veroorzaken als de bout ooit nog los moet. Water in contact met staal/RVS enerzijds en siliciumhoudende alu legering anderzijds, werkt als een soort natte accucel: daar gaat een electrisch stroompje lopen, waardoor de boel gaat corroderen.
 

Hakar

Donateur
Allereerst oxidatie is hetzelfde als roest.
Volgende keer de stelling even omdraaien, en daarbij aangeven dat roest en oxidatie dezelfde gevolgen hebben.
Oxidatie is oxidatie en komt bij veel materialen voor, (ook natuurlijke).
Roest komt alleen voor bij koolstof bevattende materialen die in contact komen met vocht en zuurstof, wordt ook wel corrosie genoemd.
 
Bovenaan Onderaan