Draadkleur voor achteruitrijcamera

Opa Kees

Nieuw lid
Sinds een maand een Roomster in bezit, 10 jr. oud 120.000 km. Nu paar duizend km gereden, prima ding. Multi media via alibaba gekocht, plus achteruitrijcamera (+ zender en ontvanger). Ik weet dat ik de rode draad op de achteruitrijlamp moet aansluiten en daarvoor de kabelboom en bekleding moet losmaken.
Alleen : WELKE KLEUR DRAAD MOET IK HEBBEN? Weet iemand dat?
 

EdK

Forumguru
Lampunit losnemen waar achteruitrijlamp inzit.
Dan de versnelling in achteruit zetten zodat lamp gaat branden.
Hierna even met universeelmeter evenmeten welke draad spanningsvoerend is en welke de nul.
Door achteruitrij lampje even los te nemen weet je welke dan de spanningsvoerende draad is en deze zou je theoretisch kunnen gebruiken om jou rode draad op aan te sluiten
Zou het wel ff testen door de rode draad ff te verlengen indien nodig en dan op de spanningsvoerende draad te houden en door achterraam te kijken of je camera beeld geeft op je scherm.
 

Bigfoot1

Nieuw lid
Graag hulp bij het volgende probleem,
ik heb een achteruitrij camera geplaatst in een van de kentekenplaat lampen en aangesloten op de achteruitrijlamp.
de draad vervolgens naar voren getrokken en de gele tulpstekker aangesloten op de gele radiotulp met opschrift "back sight in" de rode draad heb ik gekoppeld aan een oranje draad met opschrift "rear view camera". Nu doet zich het volgende probleem voor als ik de auto in de achteruit heb staan en zet hem op contact heb ik een prima beeld, zet hen vervolgens in zijn eerste versnelling schakelt hij netjes uit. daarna de motor start krijg ik hem niet weer op de camera! Moet ik in de radio ook iets aanpassen weet iemand dit, of heb ik gewoon een foute aansluiting van de radio gekozen.
al vast mijn dank voor het mee denken,
Jan
 

Bigfoot1

Nieuw lid
Hallo Hemi,
ik wil graag weten wat je bedoeld met die componenten, ik ben 74 en begrijp er niet zoveel meer van al die kreten.
Ik heb de camera aangesloten volgens het schema op de jpg, aan de media kant heb ik de zaak gekoppeld zoals je op de foto kunt zien, dus de tulp op de tulp van het media systeem en de rode draad wat volgens mij de stuur draad is om het beeld over te schakelen bij achteruit gebruik op de oranje draad.zoals beschreven heb ik beeld als de auto in de achteruit staat en ik de contactskleutel om draai zonder de motor te starten, schakel ik hem in deze staat weer naar de vrij gaat ook het beeld weer terug naar bijv. de radio. Start ik echter de auto dan werkt het systeem echter niet meer, wat is hier de reden van, ligt het aan de instellingen van de radio/ 0.jpg achteruitrijcamera-aansluiten.jpg achteruitrijcamera-aansluiten.jpg
 

hemi24

Forumguru
Ik zou eens proberen om de kabel van de achteruitrijlichten juist niet aangesloten te hebben, want getuige de opmerking op het schema zou dit niet altijd noodzakelijk moeten zijn...

met componenten bedoel ik de camera en de radio, want je vraagt hier kennis naar onderdelen die volgens mij niet origineel Skoda zijn...
 

Cordoba

Forumguru
@Bigfoot1 Wat hemi24 bedoelde is niet dat het niet origineel is, en helpen daarom lastig is, maar omdat het niet origineel (OEM) is, moet je weten hoe het wel in elkaar steekt om de juiste hulp te kunnen bieden. Als je bijvoorbeeld merk en type camera opgeeft, is het wat makkelijker om te helpen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
bijvoorbeeld merk en type camera opgeeft, is het wat makkelijk om te helpen.
En kan ook el eens handig zijn als je weet welke Navi unit is waar de camera op aangesloten moet worden
Want die is volgens mij ook niet OEM
 

Bigfoot1

Nieuw lid
Hallo Cordoba, ik ben blij dat ook jij me wil helpen, het probleem is dat mediasysteem en camera van een chinees fabrikaat zijn. Ik zal kijken of ik er nog wat gegevens over kan vinden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb denk ik in dit geval niet zoveel toe te voegen, wil alleen helpen om de vragen/antwoorden zo duidelijk mogelijk te krijgen. Overigens is bij iedere Skoda van de laatste 20-25 jaar de massadraad overal in de auto volledig bruin (dus zonder rood/geel of anders gekleurd streepje op het bruin).
 
Bovenaan Onderaan