DPF - wat te doen?

chris2709

Senior Member
Begin dit jaar merkte ik dat mijn motor best wel vaak regenereerde, soms om de 200 km. Daarna werd het weer rustig en heb er verder geen aandacht aan geschonken. Nu heb ik de auto (bij kilometerstand 375.000) even verwend met een grote beurt en dacht ook maar eens de DPF-waarden (van het originele roetfilter) uit te lezen, jullie zien ze hieronder:

20250809_120856.jpg

Ik heb wat moeite deze waarden (stationair gemeten) te interpreteren. Enerzijds zie ik een ash load limit van 70 gram (IDE06060), maar de ash volume staat al op 91 gram, op basis daarvan lijkt het DPF dus al dik in de overuren te zitten. Maar waarom dan nog geen lampje? Kan iemand aan de hand van deze waarden iets zeggen over de staat van mijn roetfilter?

Tees

Donateur
Ik denk dat deze waarden niet enorm veel zeggen. Het motormanagement berekent de hoeveelheid roet die erin zit op basis van het drukverschil voor/na de DPF. Maar die rekensom is natuurlijk alleen valide bij een nieuw filter, en neemt slijtage van het filter niet mee.
Ik zou me nergens druk om maken zolang de deeltjesteller test tijdens de APK geen afkeur (of bijna-afkeur) geeft. Dat is een veel betrouwbaardere test dan wat de auto zelf 'meet'.

Eltjo

Forumguru
Mijn auto heeft nergens om gepiept of geknipperd en de afkeur was dan ook een ver-assing. Wel waren de rvs uiteinden zwart.
Verder had ik het idee dat de auto zelfs sneller van z'n plek kwam.

Eltjo

Forumguru
Toen die er te veel roet uitgooide.
Ondanks de niet goed werkende DPF was de auto er zeker niet langzamer op geworden.

Tees

Donateur
Lijkt me logisch, een afkeur betekent meestal dat het keramisch materiaal van de DPF gescheurd is, waardoor de uitlaatgassen meer ongehinderd naar buiten kunnen stromen. Niet voor niets dat een grotere downpipe zonder kat, filter of demper meer motorvermogen op kan leveren.

Mompelt nog iets over milieu en gezondheid ;)

Bovenaan Onderaan