Downsizing 3 cilinders ervaringen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Downsizing,

Het is een vaak terugkerende term in het huidige auto klimaat. Omdat hier geen groot duidelijk topic voor bestaat maak ik dit topic aan, enkel te gebruiken voor en door mensen die ervaring hebben met een kleinere 3 pitter, op deze manier hoop ik meer duidelijke info over meerdere jaren te vergaren van mensen die langdurig gebruik hebben gemaakt van een 3 pitter, dewelke de ultieme downsizing motor is.

Ja, ik ben me ervan bewust dat mijn 4 cyl 1600 ook een kleine motor is met turbodruk, echter is dit een bewezen blok gebleken door de jaren, en niet onbelangrijk, een tam te rijden Diesel die niet per sé altijd de turbodruk aanspreekt. Een blok met een geheel ander karakter dan een 3cyl turbo Benzine.

Mijn argwaan en standpunten, die trouwens mogelijk aan verandering onderhevig zijn --> vandaar dit topic, zijn hierin bekend en niet relevant. Dit topic is enkel en uitsluitend een topic dat de ervaringen van mensen met een 3 pitter moet verzamelen, en dat over meerdere jaren/km's, zodat wij met zijn allen een klare kijk krijgen op de duurzaamheid van dit type motor.

Dus aub geen reacties vanuit vermoedens, zoals die van mezelf in andere topics, enkel ervaringen met regelmatige updates. Dat houd het topic overzichtelijk maar vooral eerlijk.

Grt Jesko. :)
 

ertromp

Forumguru
In 2015 heeft Autobild een Ford Focus 1.0 Ecoboost uit elkaar gehaald en de motor (cilinders en cilinderwanden) vertoonden amper sporen van slijtage en turbo nog prima.
In 2020 test van een Fiesta 1.0 3 cilinder ecoboost en na 100.033km loopt de motor totaal in de soep.
Blijkt dat de bevestiging van de oliepomp van een toeleverancier niet deugdelijk is.
Het valt of staat met toegepaste materialen in de motorblokken waarbij door fabrikanten druk gelegd wordt bij toeleveranciers die ook nog wat willen verdienen en gaan besparen op ontwerpen. En dat maakt niet uit of je een 2 cilinder een 3 cilinder of nog meer cilinder blok in de auto hebt
 

VAG-man

Forumguru
Mijn vorige auto een Audi A2 1.4 TDI (2003) was ook een 3 cilinder. Na aankoop van 75 pk getuned naar 105 pk. Heel veel kracht onderin en erg zuinig (gem. 1:24). Erg betrouwbare motor die bij de volgende eigenaar nu boven de 500.000 km heeft gelopen.
 

laagvlieger

Forumguru
Tja, geen ervaring met de 1.0 TSI, wel met diverse VAG driecilinders zoals 1.4 PD TDI 1.2 CR TDI, 1.2 HTP (originele Skoda motor) en 1.0 MPI (= in feite een TSI zonder turbo). In het algemeen kan ik zeggen dat ik gecharmeerd ben van driecilinders. Het zijn dappere en zuinige rakkers, mits je je niet blind staart op 0-100 cijfers. Want ze lijken door die typische driecilinder 'roffel' vlotter dan doet vermoeden. Hebben best ook wat kracht onderin, en als je bewust rijdt haal je echt betere cijfers dan viercilinders. En natuurlijk, die loopcultuur, het is iets waar je van moet houden. Het is niet zo erg als de tweecilinder van Fiat, maar het is voor velen toch wennen.

Wat betrouwbaarheid betreft, nooit problemen gehad met de motor.
 

Jevalo

Lid
Toevallig in juli een 1.2 HTP 60pk 8v gekocht als 2e autotje. Rijdt prima, zuinig en ook een groot pluspunt is dat je overal zo bij kan (sleutelen onder de motorkap).

Vind hem tot 80 nog best vlot maar het is goed dat je nu overdag maar 100 mag rijden want 130 met de 3pitter zie ik niet echt zitten, dan is er echt geen trekkacht meer over:pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Van 2011 tot 2018 een Fabia combi Greenline gereden: de welbekende 1.2TDI. Niets mis mee, heeft ons tamelijk probleemloos overal gebracht tussen Toulouse en de Noordkaap. Redelijk zuinig, prettige trekkracht (bij ca. 1800 Rpm was 80% Van het maximum koppel beschikbaar). Totaal een 160k km gereden; van 2015 tot 2018 kreeg hij regelmatig een goeie 1000kg caravan te trekken. Ook dat ging prima.
Na de sjoemelupdate rechtstreeks naar VVT in Marum gereden om dit weer weg te laten turnen. Er zat toenmerkbaar meer pit in, zij het dat ik daar weinig gebruik van heb gemaakt. Ik ben nu eenmaal niet zo'n snelheidsduivel.

Wegens vermindering van het jaarkilometrage ben ik in 2018 op zoek gegaan naar een vervanger op benzine. Uitgekomen bij de huidige Leon 1.0TSI (DSG), wederom een 3-pitter. Inmiddels een goeie 30k km mee gereden, tot groot genoegen. Officieel 115 pk, maar gezien het vlotte gedrag (ook met de inmiddels tot ruim 1100kg beladen caravan) zou het me niet verbazen als de rollenbank een aanmerkelijk hogere waarde zou melden. Kortom: zeer tevreden over beide - wel totaal verschillende - 3-cilinders.
 
Laatst bewerkt:

Tom D

Actief lid
Mijn echtgenote rijdt al bijna vijf jaar met een Fiesta Ecoboost 1.0 driepitter rond. Vanaf dag 1 laten tunen naar 150 pk/245nm.

Heerlijke auto, volop vermogen, loopt mooi rond, dus geen typische 3-cil. onbalans. Ondertussen 60.000 km op de teller,
en nog geen voelbare of zichtbare slijtage, rijdt nog als nieuw. Wat we wel standaard doen is altijd rustig aan totdat de motor op temperatuur is, maar dat zou iedereen bij elke auto moeten doen natuurlijk.

Alleen het benzineverbruik is een dingetje: op snelwegen op 110 km/ u haalt ze gemakkelijk 1 op 18, maar bij voornamelijk stadsritjes is het met 1 op 12 wel op. Buurman een paar huizen verderop heeft dezelfde, maar dan niet getuned en die haalt dezelfde waardes.

Bij de vorige onderhoudsbeurt is op mijn verzoek met een endoscoop de binnenkant van de motor beken waar mogelijk, en dat zag er allemaal nog als nieuw uit.

Downsizen van motoren zal voorlopig wel de trend blijven. Nooit gedacht dat ik een Superb zou gaan rijden met een 1.5 TSI-tje onderin...:D
Ze is nu wel een beetje jaloers dat ik over twee weken een S3 met full options ontvang, en met dsg:maakmegek:
 

Tman0961

Forumguru
Van 96k tot 201k km’s gereden met een fabia 1.2 TDI greenline business, getuned. Alleen enkele verstopte verstuivers gehad en egr klachten. Beide waren typisch voor dit blok en zeggen imo niets over de betrouwbaarheid van het blok.
 

vinom

Actief lid
Sinds 2017 rij ik een Octavia 3 Facelift 1.0 DSG met inmiddels 125.000 KM op de teller. Nog nul problemen gehad motorisch en nog steeds uiterst tevreden er mee.
 

turboturbo

Forumguru
1.2 HTP (originele Skoda motor)
Ook deze Škoda motor gehad in een Fabia I (6y)
Heerlijk motortje die juist speciaal ontwikkeld was voor de nieuwe Fabia dus voldoende prestaties. Wel merkte ik dat die in stadsverkeer zuinig was maar op snelweg bij 120km/u of meer dan doen de grotere motoren het beter. Maar dat kan ook vooral komen door de andere gunstigere bakverhoudingen van de 1.4 en 2.0 varianten.

Er is mijns inziens een belangrijk onderscheid te maken: er zijn downsize 3-cilinder motoren met turbo en zonder. De motoren die mbv een turbo relatief veel koppel en PK moeten ophoesten hebben mogelijk meer te lijden dan de atmosferische 3 cilinders.

Ik heb wel eens in plaatjes over artikelen over dit onderwerp gezien hoe klein, lichtgewicht, (goedkoop geproduceerd*?) en kwetsbaar zeer vitale draaiende onderdelen in de motor tegenwoordig zijn. Dat maakt dat falen op de loer ligt.

*Betrouwbaarheid bij deze motoren gaat immers vaak mis met distributie kettingen (eerste THP’s van PSA en dito TSI’s van vag) Niet zozeer dat ze gedownsized zijn....
 

bert44

Senior Member
Ik rij al jaren met een citigo asg getuned naar 80 pk en nog geen slag verkeerd geslagen
Zuunig als het moet 80 achter vrachtwagen = 2,8 l 100km
En bij 180km/h 8l 100km
Prima motortje
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb nu 45.000 km erop zitten in mijn Golf met de 1.0TSI (116pk). En ik moet zeggen: zolang je 'm in de S-stand van de DSG-7 rijdt, is het 95% van de tijd prima te doen. Ook volgeladen en met dakkoffer op en neer naar Zuid-Frankrijk: geen centje pijn. Natuurlijk moet je geen flitsende inhaalacties verwachten, maar voor gewoon dagelijks verkeer, waarin ik toch heel erg veel in de bebouwde kom, op N-wegen en op drukke snelwegen rijd, voldoet het prima. Ik heb nog geen enkel issue met dit blok gehad. Hopelijk blijft dat zo ;)
 

Duijzer

Donateur
Tja, de tijd dat een 4.0 V8 160 pk leverde is echt voorbij. Dat kan ook niet meer qua verbruik en uitstoot. Dat dat soort vermogens tegenwoordig uit een 3 of zelfs 2 cylinder komen is knap. Maar zo'n V8 is qua gemoedelijkheid, loopcultuur en geluid natuurlijk wel een heel ander verhaal. Net zoals m'n 240 pk/490Nm viercylinder dieseltje misschien wel dezelfde duw in je rug geeft als een pittige V8. Maar de beleving is toch anders. Economisch kies je voor minder, maar mijn autohart slaat niet echt op hol van een 1.0 driepitter. Mooie techniek, economisch en millieutechnisch heel verantwoord, dat wel.

Ik ben dan in m'n hart misschien de bad boy die het liefst met een roffelende V8 met straight pipes over de wegen knalt. Heel onverantwoord, heel duur en echt heel slecht. Maar zo ontzettend leuk.....

Als ik zou kopen zou ik liever een wat oudere auto hebben met een dikke motor dan een nieuwe met een downsized driepitter. Als ik een leasewagen moest uitzoeken zou ik sterk neigen naar elektrisch. Ook mooie techniek, ook economisch en milieutechnisch redelijk verantwoord en fiscaal nog flink gesubsidieerd. En heel netjes op verjaardagen.

En stiekem dromend van een Dodge Ram die op LPG het milieu nog minder belast dan een Prius. Of niet @CDK ?
 

Smeeuwis

Donateur
Ik rij nu 1,5 jaar 1.0 TSI DSG en de motor heeft nog geen klap verkeerd gegeven. Er staat nu bijna 38k op de teller dus misschien te vers om er meer over te zeggen. Ik was aangenaam verrast destijds over het gemak waarmee het blok presteert. DSG in S vind ik niet heel erg nodig, maar ik ben wel een redelijk rustige rijder.

Ik heb de motor in oktober 2019 laten chippen. De inhaalacties zijn nu gewoonweg wat leuker en wat veiliger ook, maar echt nodig was het niet. DSG software aanpassing staat wel op de wensenlijst want ik erger me steeds vaker aan het schakelgedrag in D en de S vind ik weer té.

Brandstofverbruik is prima met 1:16 a 1:17, soms 1:20 bij veel snelweg met 100 km/h.

Kortom, het valt me alleszins mee. Zelf ben ik wel voorstander van grotere motoren met hetzelfde vermogen, daarom ook privé een Ford S-Max 2.3, met 160 pk, atmosferisch. Als die grotere motoren in de lage toeren en deelbelasting worden ondersteund door bijvoorbeeld mild-hybrid of electrisch dan kunnen ze net zo zuinig zijn als, maar ook schoner en betrouwbaarder zijn dan een klein torretje.

Het geluid overigens is wel weer lekker hoor, van zo'n 3 pitter...
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
1.0 TSI 115pk/200nm handgeschakeld in een Skoda Octavia 2019:

Ik kan kort zijn: het is een GEWELDIG blokje. Zeer stil, krachtig, zuinig, soepel.

Inmiddels 45.000km op de teller, waarvan ruim 7000 kilometer met de caravan. Zoals eerder gezegd, meer heb je echt niet nodig. Motorisch geen enkel probleem gehad.

Wel is de hogedruk-brandstofpomp vervangen wegens het af en toe niet willen starten. Oorzaak was lastig vinden daar er geen enkele foutcode werd opgeslagen. Probleem trad al in het begin op, dus pomp is wss al meteen niet helemaal lekker geweest. Na vervanging nooit meer problemen gehad.

Ik smelt weg bij de sound van een 6, 8, 10 of 12 cilinder en hey....laat die 3 cilinder nu bij (af en toe) flink pushen nu ook een lekker roffeltje geven :thumbsup:
 

laagvlieger

Forumguru
En natuurlijk, die loopcultuur, het is iets waar je van moet houden.

Om mezelf nog even aan te vullen: er is een groot verschil tussen de eerdere generatie driecilinders en de nieuwste versies. Die 1.4 PD TDI was bijvoorbeeld een geweldenaar. Af en toe waande ik mij in een landbouwvoertuig :D maar het gaspedaal was een aan/uit knop en had volop trekkracht. De nieuwere 1.2 TDI is een stuk beschaafder en soepeler. Zo ook bij de oude 1.2 HTP en 1.0 MPI. Groot verschil in karakter en ook de loopcultuur is sterk verbeterd. Zo'n MPI/TSI hoor je nauwelijks nog, tenzij je echt vermogen gaat vragen.

Met beleid kom je probleemloos over 2 ton met zo'n motor. Ga niet gelijk stampen als je het huis verlaat en voor aankomst een tijdje rustig aan komen rijden. Op tijd onderhoud geven - liever wat te vroeg dan steeds het interval uitrekken. Die grote atmosferische motoren van weleer hadden veel kortere intervals dan die krachtpatsertjes van tegenwoordig.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Telt een Mitsubishi Colt 1.5 DID ook mee in dit topic? Het is een 3 cilinder, over downsizing kan er gediscussiëerd worden... Het is een kleine lichte auto met naar verhouding geen kleine motor.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ok, hier komt ie dan: tweedehands gekocht met 149000km, het 95pk 210Nm model, perfect onderhouden door de vorige eigenaar aan de facturen te zien. op 12000km toch wat olie moeten bijkappen. Op zich geen rookpluim langsachter dus volgens mij geen motorprobleem en eigen aan het beestje. Qua rijden supersoepel en altijd direct koppel wegens de piepkleine turbo en nog een vlotte rakker wegens zijn lage gewicht ook (zolang je niet de autoweg opzoekt). Ik heb zo eens een week met een focus ecoboost 1.0, 125pk dacht ik, gereden en dat was geen aangename auto... Als je stapvoets in tweede rijdt en dan gas geeft gebeurt er .... niets. Wel ambetant als je in Brussel steeds over kruispunten moet en terug naar eerste moet schakelen om uit de voeten te raken.

Conclusie, met een 3 cilinder diesel kan je minstens 160000 km probleemloos rijden :)
 

EdK

Forumguru
PRESS RELEASE

ŠKODA AUTO introduces plasma-coated cylinder blocks
New EA211-series 1.0 TSI petrol engines now feature an ultra-thin plasma coating instead of cast-iron cylinder liners
Low-friction coating reduces fuel consumption, emissions and weight in the new EVO-generation three-cylinder engines 28.8 million euros invested in plasma coating equipment at the Mladá Boleslav plant
Mladá Boleslav, 16 September 2020 – ŠKODA AUTO has put a new processing line for plasma coating into operation.
This technically innovative concept allows conventional cylinder liners to be replaced with a
powder coating that measures just 150 μm (0.15 mm).
This will now be used when producing the new EVO three-cylinder engines from the EA211 series and will reduce internal friction. As a result, the 1.0 TSI
EVO petrol engines will be even more efficient and boast even lower emissions.
ŠKODA has invested a total of around 29 million euros in preparing and converting its Mladá Boleslav-based headquarters.
Christian Bleiel, Head of Component Production at ŠKODA AUTO, highlighted, “The technically highly innovative plasma coating makes our EA211 TSI EVO engines even more efficient.
It reduces friction losses and thus also fuel consumption.
What’s more, this type of coating also allows heat to be more evenly distributed within the cylinders and helps it to dissipate more efficiently, thus optimising the thermal load.
We produce the plasma-coated engines at Mladá Boleslav in three shifts and are installing them in the FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAMIQ and KAROQ.”
This means that the engines featuring plasma coating are also used in the ŠKODA OCTAVIA e-TEC mild hybrids.
The Czech car manufacturer has added an assembly line with two special fixtures for plasma coating at its main plant. Both of these include two torches. ŠKODA AUTO has invested a total of 28.8 million euros in upgrading the plant in this way; overall, the carmaker has spent 69.1 million euros on modernising engine production.
During the production process, the cylinders are first bored on the machining line.
A 1,500-watt laser then abrades the cylinder bores to ensure that the plasma layer will optimally adhere to the surface.
This involves the laser beam creating ten grooves per millimetre, each measuring an average depth of 40 μm.
This production step takes place in a controlled atmosphere filled with nitrogen to keep the laser’s optics free from contamination and to ensure the necessary level of accuracy.
A mixture of hydrogen and argon is used to create plasma gas, requiring 4.5 l of hydrogen per minute during the
process. The plasma reaches a temperature of 15,000° Celsius and is then mixed with various types of steel that have been ground into fine powder.
This powder is made up of iron, carbon, silicon and manganese as well as other
necessary elements.
The individual powder grains measure no more than 50 μm. When sprayed onto the cylinder walls, the molten powder forms a layer measuring approximately 250 μm.
During final processing, this layer is honed out, so that it measures just 150 μm.
To put all of this in perspective: the wall of a conventional cylinder liner is 4 mm
thick.
Each cylinder is automatically measured at several stages throughout the process to assess its quality.
Optical measuring instruments first record the surface abraded by the laser, before a second measurement is taken once the plasma has been applied.
Finally, the structure of the plasma layer is tested using turbulent flow.

Onnodig om een dubbelpost te melden: Ik heb het bericht zelf naar Skoda nieuws gekopieerd. Peter-036
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan