Dopje vergeten bij aflevering...

Ericpeeke

Actief lid
Gisteren maakte ik voor het eerst de motorkap open van mijn Fabia GL om de dimlichten te vervangen door Osram Night Breaker lampjes. Zie ik dat de vuldop van de motorolie ontbreekt. Ik schrok me rot. Heb zo bijna 900 km gereden.
Bij nader inzien blijkt het probleem mee te vallen; oliepeil is goed, de motorruimte is verder schoon; alleen rond de vulopening zie je wat olie glanzen.
Ik vraag me wel af hoe dit nou heeft kunnen gebeuren. Ik vermoed dat ze bij de afleverbeurt vergeten zijn de dop er weer op te draaien, of dat de dop te los is vastgedraaid.
 

WebZa

Nieuw lid
Dan heb je wel geluk gehad.
Je motorblok had evengoed vol olie kunnen hangen!

Gelukkig is het niet zo ver gekomen!
 

Maarten

Forumguru
Oeps, erg slordig.
Je hebt vast een sorry gehad van de dealer?

[MODERATORBREAK]Topic verplaatst naar Mijn auto.[/MODERATORBREAK]
 

Ericpeeke

Actief lid
De verkoper is gisterenavond zelf nog bij mij thuis langsgekomen met een nieuwe dop. Die niet paste, want van een ander model ;). Een passende dop zou bijbesteld worden, maar dat zou een paar dagen duren. Maar ik kon vanochtend nog even langskomen (met toch wat zweet in m'n handen en een doek in de vulopening), waar mijn auto (met weer excuses voor de fout) de dop kreeg van een Greenline die volgende week wordt afgeleverd. Hopelijk dat ze die dan niet vergeten dicht te maken..
 

paulus474

Senior Member
En, moest je de dimlichten vervangen omdat deze al kapot waren of heb je er iets anders in gedraaid?
 

LenK

Forumguru
Ik denk dat ie wat feller licht wlde.
En die oliedop is wel erg slordig idd.
Wat er echt mis kan gaan als de dop er niet op zit weet ik niet, maar hij zal er niet voor niks zitten.
 

Ericpeeke

Actief lid
Precies, wilde wat witter licht dan de standaard lampjes.
Heb het heel lang geleden eens gehad toen ik in de Eend van mijn broer meereed nadat-ie de olie had ververst, maar de dop was vergeten terug te zetten. Na een paar kilometer: Rook! Stank! En de binnenkant van de motorklep vol oliedrab... Daarom schrok ik gisteren ook zo toen ik geen dop zag zitten. Maar blijkbaar zit er in moderne motoren niet veel druk in het oliecarter? Of komt het door de luchtkoeling van een Eendmotor?
 

Gieliovd

Forumguru
Die Eend heeft gewoon een heel ander blokontwerp.

Rijden zonder dop kan geen kwaad hoor, behalve dat er zand en troep in je carter terecht kan komen, niet zo lekker, gezien de dop meestal direct boven je nokkenassen zit.

Klotsen doet het niet echt dus eruit komen zal wel loslopen.

Ik ben het ook wel eens vergeten vroeger... dop eraf, op de veerschotel gelegd. Wagen verbruikte 1:500 olie, dus bij de volgende tankbeurt even olie erbij, ging makkelijk... zat toch geen dop op. Dit lag nog netjes op de veerschotel :D

Foutje bedankt maar het is geen probleem.
 
Bovenaan Onderaan