Doorspoelen van koelvloeistof systeem

Jerrie

Lid
Fabio 1.4 2000

Elk jaar gaat het lampje van het koelvloeistof systeem branden. Het heeft een paar jaar met veel uitzoeken gekost er achter te komen dat het probleem niet aan sensoren o.i.d ligt, maar het koelvloeistof systeem gespoeld moet worden.


Ik bestede dit uit, samen met de beurt.
Nu brand het lampje weer (vaker) een beurt is nog niet nodig.

Daarom wil ik zelf het systeem doorspoelen.
Graag advies, hoe kan ik dat het beste doen?
Hoeveel vloeistof zou er in moeten, dan haal ik dat vast op.

 

Arjann

Forumguru
Dus het koelsysteem moet gespoeld worden omdst het lampje brandt:pieker:? Het systeem is dus vervuild waardoor de sensor in het reservoir het niet goed meer doet? Als dit het geval is dan zou ik ook zeker de oorzaak van evt vervuiling opzoeken.
Ik neem aan dat het reservoir al een keer vervangen is?
 

Highway

Forumguru
Lampje in een Fabia uit 2000 van het koelvloeistof. Volgens mij is de enige sensor als er te weinig koel vloeistof in zit.

Bij het 'spoelen' wordt het systeem weer gevuld, waardoor het lampje uit gaat. Ik zou eerst eens kijken of je niet gewoon vloeistof moet toevoegen (oftewel dat je ergens een lekkage hebt). Indien dit het probleem oplost, dan heb je mogelijk een lekkage en kan jij om de zoveel tijd een beetje vullen, of de lek repareren.

Over vervuiling: het is een gesloten systeem en zou dus niet zo snel mogen vervuilen. Wel het advies dat je het juiste koelvloeistof gebruikt - dit juist om corrosie etc. te vermijden.

Over het spoelen: hier heb je spoel middelen voor. Ik heb mijn S2 gespoeld (uit zekerheid, was niets kapot). Ik heb toe Forte coolant flush gebruikt. Eerst wat vloeistof verwijderen, dan inhoudt van de flesjes toevoegen. Vervolgens de motor laten lopen, warm laten worden en verwarming vol open gezet.

Hierna kvs (koelvloeistof) afgetapt, en een aantal keren met gedemineraliseerd water doorgespoeld. Net zo lang tot het er helder uit kwam. Je krijgt niet alle kvs er zomaar uit, vandaar een aantal keer vullen, motor laten lopen en dan aftappen.

Je weet hoeveel liter kvs in het systeem gaat. Ik heb geconcentreerd kvs gekocht, uitgerekend hoeveel ik erin moet doen en deze vervolgens in het reservoir gedaan. Hierna heb ik met gedemineraliseerd water het systeem opgevuld.

Hierna met de dop van het reservoir open, de motor starten en laten lopen tot de motor warm is. Je merkt dat je er water bij moet doen zoals lucht eruit gewerkt wordt. Als het niveau op max. blijft, dop erop en dan ben je klaar.

Wel de volgende aantal dagen het niveau goed in de gaten houden, kans is groot dat je nog een beetje toe moet voeren.

Voor hoeveelheden: ik gebruik vaak de site van kroon olie (https://www.kroon-oil.com/nl/). Kenteken invullen en dan worden de hoeveelheden getoond.
 

Jerrie

Lid
Lol, het is echt niet gewoon wat bijvullen, de eerste keren heb ik steeds het reservoir laten vervangen, daarin zit inderdaad een sensor, dat hielp niet, bij de derde keer in korte tijd reservoir vervangen, en kijken naar andere sensoren of mankementen is de Skoda dealer gevraagd naar een mogelijk oorzaak, die legde uit, spoel maar eens door.
En jawel, dat werkt, voor een jaartje.
Ik denk dat ik het systeem doorspoel met de producten uit je tips, waarvoor dank, dan vul ik het weer vol met koelvloeistof, dat moet volgens mij niet verdund.
 

Highway

Forumguru
Er zijn meerdere middeltjes om het systeem te flushen, met Forte heb ik persoonlijk goede ervaringen vandaar dat ik die noemde.

Het kvs en verdunnen: in mijn S2 heb ik de G13 gedaan. Deze heb je als kant en klaar maar ook als concentraat. Omdat je nooit alle vloeistof uit het systeem krijgt heb ik bewust de concentraat gekocht - hierdoor kon ik toch de juiste verhoudingen verkrijgen zonder veel moeite.

Mogelijk dat de garage je systeem geflusht heeft door middel van de tuinslang: tuinslang in reservoir, koelslang los halen. Kraan open en laat maar doorlopen tot het water schoon eruit komt. Nadeel is dat je hierdoor o.a. kalk in het systeem krijgt, vandaar is het geadviseerd om gedemineraliseerd water te gebruiken.
 

turboturbo

Forumguru
Mogelijk dat de garage je systeem geflusht heeft door middel van de tuinslang: tuinslang in reservoir, koelslang los halen. Kraan open en laat maar doorlopen tot het water schoon eruit komt. Nadeel is dat je hierdoor o.a. kalk in het systeem krijgt, vandaar is het geadviseerd om gedemineraliseerd water te gebruiken.
Een ander nadeel van deze methode is dat je niet al het vervuilde koelwater spoelt: de thermostaat staat dicht en de radiator thermostaat ook (als die er is)
 
Bovenaan Onderaan