Doorrijden met lampjes EPC en motormanagement?

Vandaag begon het motormanagement-lampje te branden. Inmiddels bij de dealer geweest. De boel is uitgelezen en het schijnt kortsluiting te zijn bij de Lambdasonde.
De foutmelding is meteen verwijderd door de dealer. Lambdasonde vervangen is 200 euro excl. garagekosten. Advies dealer: gewoon doorrijden. foutmelding is verwijderd, als het lampje weer begint te branden dan moet de lambdasonde echt vervangen worden.
Ik start de Skoda vanmorgen en......het lampje motormanagement brand + nu ook het lampje van de EPC.

Kan ik hier nu gewoon mee doorrijden of MOET ik nu echt de boel laten vervangen?

Wat is jullie advies/ervaring?
 
Mijn ervaring: direct laten vervangen. Je auto gaat op een gegeven moment op stotterend rijden.

Prijs van een nieuwe lambdasonde is idd rond de 200 euri....

Je kunt nog eens proberen om Shell V-power of BP Ultimate een paar keer te tanken; dat reinigt de motor....

Suc6!
 
Ik las ook iets over de lambdasonde zelf dat deze zich in het uitlaatsysteem bevindt. Oplossing zou zijn: bougies vervangen...
Die zijn goedkoper dan die 200 euro
smile.gif


Heb overigens de laatste 2 tankbeurten gedaan bij een goedkope(re) tankstation: ANWB en ESSO(onbemand). Misschien is dit wel de oorzaak. Ik zal de tank eens vullen met één van die schonere V-power of BP.
 

Jpoers

Lid
Als het goed is moet ook je verbruik een stuk hoger liggen.

Heb het lampje meerdere malen gehad, is een tijd uitgeweest nadat die even goed warm is geblazen. dus niet 'het nieuwe rijden', dat sloopt een motor gewoon.
 

johann

Lid
Het lampje 'motormanagement' brandde bij mijn Polo ook steeds. Deze auto rijdt op LPG. Volgens de geleerden betekent het dat de uitlaatgassen 'voor de katalysator' te schoon zijn. Dit zou kunnen kloppen, want als ik een tijdje op benzine reed, ging het lampje weer uit. Echter, na een tijd op gas rijden begon hij weer te branden, dit voelde ik ook aankomen: stotteren, onregelmatig toerental, en ja hoor: het lampje was er weer. Hier hoefde volgens de garage waar ik hem kocht niets aan gedaan te worden, en de VW dealer die ik erover aansprak, verwees me naar een LPG-specialist, omdat VW's blijkbaar nooit op gas rijden. (Al hun km-vreters zijn diesels) Dus klaarheid heb ik nooit gekregen, maar je hoort wel eens berichten over kleine auto's op gas (mijne was een 1.4 55kW) die hun kleppen verbranden, of cilinderkoprevisie nodig zijn.
Maar inderdaad, het zou ook kunnen dat bij jouw auto de Lambda-sonde kuren vertoont.
 

Okki

Donateur
Lampje brandde bij mijn schoonvader (Opel Corsa) ook om de haveklap. "Zwart stickertje erover plakken' zei de dealer.

Bij mijn collega (VW Touran 1.6 mpi) ook al diverse malen het lampje aan. "Niet op letten" zegt de dealer.
 

AGTon

Forumguru
Inderdaad. Als de dealer dat tegen mij zegt wil ik wel een verklaring van hem ontvangen dat eventueele schade die er uit ontstaan voor hem zijn.

Als je moet negeren, wanneer weet je dat of er echt iets aan de hand is? Als hij het niet meer doet en je een dure rekening krijgt omdat je er te lang mee hebt doorgereden?
 

Jpoers

Lid
nooit doorrijden met zo'n lampje, gewoon altijd laten uitlezen. dat lampje zit er zeker niet voor niks!

meestal is het sporadisch ben je toch ff zeker geweest. soms is het iets ergers, zoals ik al meerdere keren had!
 
Hallo Jpoers,

Kun je ons eens vertellen wat dat "soms is het iets ergers " was, wat je al meerdere keren had ???
Er rijden nogal wat Fabia's rond met langdurig brandende motormanagement indicaties....................

Greetings,
Claymore
 

Jeroenert

Actief lid
Mijn Fabia uit 2006 heeft het ook om de haverklap, ook na nieuwe lambdasonde... Hopeloos. Hiervoor had ik een Polo met bijna hetzelfde blok en die had het ook... Schandalig dat zo'n euvel dan jarenlang voort blijft duren en er blijkbaar dus niets veranderd in de productie van de auto's. Want bij andere merken hoor je dit niet zo vaak.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welke motorcode heb je? Dat kan behoorlijk verschil maken. Mijn 2003 Fabia met BBY-blok had het ook, lambda vervangen en probleem opgelost, en is niet bepaald een bijzonder probleem na 150.000 km.
 

Cordoba

Forumguru
BBZ is de 100 pk versie van de BBY, als ik het goed heb zit het fysieke verschil alleen in de nokkenassen, verder technisch gelijk. Zo heb je bijvoorbeeld ook nog een iets ouder duo (technisch bijna gelijk aan BBY/BBZ): de AUA (75 pk) en de AUB (100 pk).
 
Bovenaan Onderaan