Doorrijden met defecte EGR-koeler - gevolgen?

Topic in 'Fabia II' gestart door laagvlieger, 09-12-2018.

  1. brepus13

    brepus13 Forumguru

    een EGR klep is altijd al een "slijtage" onderdeel geweest ook bij de vorige generatie diesels. om nu maar te stellen dat elke diesel die sjoemelsoftware gehad heeft niks meer is vind ik een beetje kort door de bocht hoor.... ja je zult op internet genoeg verhalen van defecten vinden maar bedenk hier altijd bij dat 95% vd eigenaren niet op forums komen en/of nooit problemen hebben. Vaak gaat men pas zaken op papier zetten als het mis gaat, tevreden mensen zie je meestal niet omdat ze geen reden hebben om in de pen te klimmen ( op de echte enthousiastelingen na ) Natuurlijk heel erg vervelend een dure reparatie maar its part of the game called driving a car...
     

  2. oco1979

    oco1979 Forumguru

    moest de EGRKLEP op een betere bereikbare plaats zitten,zoals bij sommige andere merken,waarbij die in 5-10 minuten uit is,kon je deze even demonteren,reinigen en terug plaatsen.
    Neen,zit op een plaats waarbij het zoveel tijd in beslag neemt dat je deze niet kan reinigen,beter vervangen.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  3. laagvlieger

    laagvlieger Senior Member

    Misschien ook een beetje bewust gedaan omdat er vroeger nogal 'gesjoemeld' werd aan de EGR klep (manueel afdoppen) ...
     
  4. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Dat zou ik zo niet zien.
    Alles is gemonteerd "voor" dat deze in de wagen komt,motor.
    Wat maakt dat dan uit of je daar achteraf goed of niet goe dbij kan.
    Montage moet het gemakkelijker zijn.
     
  5. snorro

    snorro Actief lid

    Even een update m.b.t. de storingsmelding in mijn Octavia:

    Na een zoektocht van enkele dagen bleek het de sensor (drukverschilmeter oid) te zijn.
    Deze is nu vervangen en voorlopig nog geen meldingen van motormanagement gehad.
     
    oco1979 en Peter-036 vinden dit leuk.
  6. oco1979

    oco1979 Forumguru

    komt meer en meer voor.
    wat was de foutcode ?

    deze toevallig :
    foutcode: 16855 P0471
    [​IMG] Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

    nl Druksensor 1 uitlaatgas (G450) onwaarschijnlijk signaal
    du Drucksensor 1 für Abgas (G450) unplausibeles Signal
    en Exhaust Pressure Sensor 1 (G450) Implausible Signal
    Extra info bij de foutcodes.

    Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
    Mogelijke verschijnselen:

    Mogelijke oorzaken:
    • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
    • De 14 polige stekker voor de accu heeft nog wel eens overgangsweerstand
    • Bedrading en/of aansluitingen van/naar (G450) defect
    • Slangen en/of slangaansluitingen van/naar (G450) defect
    • Drukverschil-sensor 1 (G450) defect
    • Regelmodule defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
    Mogelijke oplossingen:
    • Check / vervang zekering(en)
      1. haal de zekering(en) er uit
      2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
      3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
      4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
      5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
      6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
    • Check / maak schoon de 14 polige stekker voor de accu
    • Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar (G450)
    • Check / repareer / vervang de slangen en slangaansluitingen van/naar (G450)
    • Check (meetwaardeblokken, goede onderdeelnummer) / vervang Drukverschil-sensor 1 (G450)
    • Check (meetwaardeblok 01-08-075) of de dpf-load (hoe vol zit de DPF) rare waarden heeft
    • Check of er een software update is
    • Check / vervang Regelmodule
    Extra info:
    • Drukverschil-sensor (G450) gaat nog al eens stuk, vooral bij Skoda (3U) en VW Passat (3B) motorcodes BGW, BSS, BWW. Het resultaat is dan onvolledige regeneratiecycli
    • Als (G450) moet worden vervangen, haal dan een originele VAG sensor en geen imitatie (te vaak problemen mee)
    • DPF Diesel Partikel Filter
    • Inleren nieuwe Drukverschil-sensor (G450)
    • Negeer deze fout niet, want Uitlaatgasdruk en Uitlaattemperatuur spelen een belangrijke rol bij de automatische regeneratie van de DPF

    deze : https://www.autodoc.be/bosch/672918...Ailvd9YbJ-RG8MuqSwa_VMxpzNk4kmkQaAgwrEALw_wcB


    Als er geen foutcode is zal die waarschijnlijk binnen de grenzen liggen maar toch niet oké zijn.
     
  7. snorro

    snorro Actief lid

    De enige foutcode die ik heb gehoord van de garage was de P0401.
    Inmiddels 600km verder en nog geen nieuwe foutmelding gehad. Lijkt dus prima te gaan nu met een nieuwe sensor.
     
    oco1979 vindt dit leuk.
  8. El Flaco

    El Flaco Lid

    Als je de egr hebt weg geschreven kun je dan de software update niet meer laten doen ? Of gaan die twee prima samen ?
     
  9. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Kan dat wel laten doen maar egr zal dan weer terug actief zijn.
    Met andere woorden ga je terug moeten egr deactiveren.

    Dacht zelf dat ze geen software update doen als die gechipt is of eigen risico,want er zijn al ecu's defect gegaan.

    Waarom zou je deze laten updaten ? Reden?

    Die zal er niet beter van rijden, integendeel.

    Is niet verplicht.
     

Deel deze pagina