Doorrijden met defecte EGR-koeler - gevolgen?

Topic in 'Fabia II' gestart door laagvlieger, 09-12-2018.

1. laagvlieger

laagvlieger Senior Member

Ja hoor: geel waarschuwingslampje "uitlaatgascontrolesysteem". Ook mijn Fabia is niet gespaard gebleven van het bekende EGR probleem. 'Gelukkig' heb ik in het voorjaar de software-update laten uitvoeren waardoor alles nu onder garantie vervangen wordt (dit was met voorbedachte rade). Of was die update net de aanleiding tot het probleem? De één zegt van wel, anderen zeggen dat het op den duur toch stuk gaat, ook met sjoemelsoftware. OK, vervangen dan maar, maar wel liefst gratis.

Nu heb ik enkele vragen hieromtrent, waarover de Skoda-dealer nogal vaag blijft.

1. Reparatie kan ten vroegste midden januari aangezien ze er een hele werkdag voor nodig hebben en ze helemaal volgeboekt staan (wellicht ook met egr problemen ...)
    Vraag: Kan het kwaad om door te rijden?
    De dealer zegt van niet, zolang ik geen vermogensverlies opmerk. Mijn Fabia rijdt inderdaad normaal. Enkel een geel lampje op het dashboard, dat enkele dagen aan staat en de volgende dagen ook weer weg kan blijven.

2. De dealer meldt een defecte EGR-koeler, dit kwam aan het licht bij het uitlezen.
    Vraag: hoort de EGR-klep ook bij dit verhaal, of staat dat er los van? Zijn die EGR koeler en klep één geheel of niet?
    Ik heb natuurlijk liever dat ze beide onderdelen vervangen! Ze gaan er niet goedkoop van af komen ... :sterretjes:

2. Luckei

Luckei Lid

Volgens mij is de algemene mening dat de EGR onder normale functionaliteit niet persé goed is voor de motor aangezien je deels onverbrande uitstoot weer terug de motor instuurt om dit nogmaals te verbranden. Dit om voor een schonere verbranding te zorgen. Dit circuleren heeft volgens sommigen meer koolstofafzet in de motor tot gevolg. Uitgaande van die redenatie is een niet-functionerende EGR (of softwarematig uitgezet of afgedopt) juist beter voor de motor aangezien je geen circulatie meer je motor in hebt. Dat gezegd hebbende lijkt het mij dus volkomen veilig om mee door te rijden mits de auto geen gekke dingen gaat doen zoals extra dashboardlampjes, inhouden of vermogensverlies.

Tot slot heb ik zelf ook 2 weken rondgereden met een defecte EGR-koeler voordat de garage (geen dealer) het juiste onderdeel binnen had en dit heeft gerepareerd (onbekend of zelf uitgevoerd of naar dealer gereden). Destijds is bij mij ook de gehele EGR vervangen incl. koeler, informeer je dealer als je wilt weten wat er exact gesleuteld gaat worden, het is immers jouw auto. Ik zou gokken dat ze de hele EGR vervangen, het uitbouwen is een flinke klus en mocht later een ander stuk van de EGR niet meer functioneren kunnen ze dat weer opnieuw doen. Een groot deel van de kosten zit hem gewoon in de arbeid.

laagvlieger vindt dit leuk.
  3. oco1979

oco1979 Forumguru

De vraag is eerder,is het de koeler van de egrklep of de egrklep zelf.
    Als het de koeler is,meestal is inwendig de klepverstelling van de koeler defect.
    Dat is geen ramp om meer door te rijden.
    Egrklep zelf defect is,ga je dat merken dat deze in noodloop zal gaan en/of niet meer zal blijven draaien of zeer moeilijk in toeren klimmen.
    Als ze vervangen,liefst het volledig dat is egr + koeler.
    koeler durven ook koelvloeistof lekken.

laagvlieger vindt dit leuk.
  4. laagvlieger

Het gedroomde scenario is dat de EGR klep dus dicht staat en niet meer open kan. Dan heeft het probleem zichzelf opgelost, dat zou mooi zijn maar dat weet ik dus niet.
    Maar de dealer had het effectief over een defecte koeler. Als de hete uitlaatgassen van de motor dus niet meer gekoeld worden, gaan ze wel gloeiend heet opnieuw de motor in ...

Ik zal zeker vragen om ze allebei te laten vervangen, maar kan ik dat achteraf zelf controleren? Kan je 'eenvoudigweg' zien dat deze onderdelen vervangen zijn zonder de hele motor te demonteren?
    Ik heb helemaal geen vermogensverlies, zelfs integendeel. Al sinds de software update lijkt de motor krachtiger.

5. EdK

EdK Forumguru

je kunt ze merken met nagellak van je vrouw of dochter.
    En je kunt de oude onderdelen vragen om mee te nemen, ze blijven ter aller tijden jouw eigendom.
    Er van uitgaande dat je een prive wagen hebt...

laagvlieger en oco1979 vinden dit leuk.
  6. React

React Actief lid

Als het puur de koeler is komt er nóg minder volume aan zuurstof in je motor bij deellast waardoor een slechtere loop dan 'verwacht' door het motormanagement. Daarnaast zal je motor (en je interieur) minder snel opwarmen want de uitlaatgassen warmen bij koudeloop het koelwater mee op.

MaxiDot en laagvlieger vinden dit leuk.
  7. laagvlieger

Zeer zeker een privé wagen. Ik heb in ieder geval een mail gestuurd met de vraag of ze ook de klep vervangen zodat ik weer voor een tijd gerust ben. Als ze het bevestigen dan heb ik het op papier staan. De Skoda-dealer heeft nog niet geantwoord dus heb ik me aan de importeur gericht ...
    Als ze zeggen dat ze ook maar iets aanrekenen dan is de oplossing simpel, naar VAGtechniek en de boel laten uitschakelen en chippen voor maar 300 euro. Ze hebben momenteel een actie.

Er is echt geen slechtere loop merkbaar, integendeel. Volgens mij loopt die beter. Hetzelfde wat de opwarming betreft ...

EdK vindt dit leuk.
  8. laagvlieger

2 weken later nog steeds geen bericht gekregen van de importeur. Ergens had ik dat wel verwacht ... Nu 2.000 km verder gereden met 'defecte' egr-koeler, auto geeft geen krimp. Het zou dus evengoed een sensor kunnen zijn die stuk is.

9. greenlinediesel

greenlinediesel Actief lid

Bij mij is afgelopen week het motorstoringslampje gaan branden. Uitgelezen, en de auto gaf een foutmelding op de EGR. Heb de egr weg laten schrijven en de auto gelijk laten chippen. Super tevreden en af van het gezeur :tegek:

PON/Skoda vergoede bij mij niets (zelf vorig jaar de sjoemel-update gedaan) dus dan maar via deze weg. Scheelt weer €900.... Succes!

oco1979 en laagvlieger vinden dit leuk.
  10. laagvlieger

Die weg zou ik ook op kunnen gaan. Echter heb ik een verlengde garantie gekregen van de belgische importeur na het plaatsen van de update. Ze hebben mij nu per mail bevestigd dat ik geen cent hoef te betalen. Zolang ik deze garantie geniet laat ik het zo. Dat er maar zoveel mogelijk stuk gaat in deze periode!
    In ieder geval ben ik wat sceptisch over het wegschrijven van EGR en roetfilter, aangezien dit in de toekomst belangrijk kan worden bij de keuring.
    We zien het wel ...

11. greenlinediesel

Mijn tuner heeft mij verteld dat dit juist niet het geval is, en dat Brussel vindt dat we in Nederland te streng zijn. Auto's na 2005 hebben standaard geen emissie meting meer en worden via de Obd-stekker uitgelezen.

Vroeger was storing op EGR direct afkeur. Tegenwoordig emissie meting en al dan niet een goedkeuring op basis daarvan.

Aangezien de auto niet meer weet dat hij een egr hoort heeft zal hij hier dan ook geen storing op geven. DPF heb ik wel intact gelaten.

Kan je het wel aanraden hoor, na het wegschrijven en chippen loopt de auto veel mooier stationair en ook de extra paardjes zijn een genot op de snelweg.

Het aarzelende "weet je het zeker" gedrag van de motor als je het gaspedaal intrapt is compleet verdwenen. Het is een hele andere auto geworden om in te rijden.

Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk

12. oco1979

oco1979 Forumguru

Dicht zetten van egr :thumbsup:

13. laagvlieger

Anderhalve maand na het stukgaan van de EGR koeler is die dan toch vervangen. Gelukkig kostenloos, hoewel ik een bonnetje mee kreeg waarbij een bedragje van € 902,56 vermeld staat. Duur spul, vooral de arbeid tikt dan serieus aan.
    Het is nog niet eens de EGR klep zelf, die kan ook nog stuk en dan moet de auto opnieuw gedemonteerd worden met een vergelijkbare factuur. Hopelijk gaat die dus nog stuk tijdens de garantieperiode!
    Maar wel schandalig, zulke bedragen. Indien je dit zelf mag ophoesten ben je wel mooi gezien.

14. greenlinediesel

Hebben ze de klep niet gelijk mee vervangen?

15. Luckei

Luckei Lid

Toch jammer dat ze niet uit voorzorg de klep ook hebben vervangen...

16. laagvlieger

Neen, ik heb de dealer en d'Ieteren (importeur) daarover aangeschreven omdat het mij logisch lijkt dat ze dan gelijk een storingsgevoelig- en onbereikbaar ding als de EGR klep ook kunnen vervangen, maar dat gingen ze niet doen. De dealer heeft nooit op de mail geantwoord. De importeur heeft - na een herinnering van mijn kant - wel geantwoord:

Betreft :

- Uw ŠKODA FABIA COMBI - TMBJK25J5B3196112
    - Onze referentie: 00144644

Geachte heer,

Uw schrijven van 11/12/2018 heeft mijn aandacht gekregen. Gelieve dit laattijdig antwoord te willen verontschuldigen.

Natuurlijk betreur ik het incident met betrekking tot de EGR-koeler op u Skoda Fabia. Gelet er op 23/03/2018 een software update voor uw wagen is doorgevoerd, kan een kosteloze vervanging van het defect onderdeel worden doorgevoerd.

Het vervangen van een onderdeel dat functioneert kan echter niet in overweging worden genomen.

Uit het contact dat ik met uw Skoda-partner, de garage Peusens in Hasselt had in dit verband, verneem ik dat een afspraak op 22 januari aanstaande is vastgelegd ten einde de vervanging van de EGR koeler uit te voeren.

In de overtuiging dat de attente service van uw garage uw vertrouwen in ons merk en organisatie zal bestendigen, teken ik ,

met vriendeljke groeten.

Daarop heb ik geantwoord dat mijn vraag om beide onderdelen te vervangen helemaal niet onterecht is aangezien alle problemen met vooral de klep en de moeilijke bereikbaarheid ervan, ook het feit dat ik een niet-conforme auto heb gekocht en deze conform heb laten maken met alle gevolgen van dien die na de garantie op mijn rekening zullen komen, maar hierop is geen antwoord gekomen. Ik heb geen zin om te gaan dreigen en nog meer tijd te verliezen aan deze kwestie. Wellicht wordt de auto na de garantie toch verkocht of getuned.

Alleen een tevredenheidsenquête kreeg ik toegestuurd. Daar heb ik me alvast op uitgeleefd :-)

17. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Dat is ook precies de werkelijke, maar verborgen bedoeling van zo'n enquête. Officieel moet men de klanttevredenheid meten en registreren om aan de ISO-kwaliteitsnormen te voldoen.
    In de praktijk dient het echter tevens als een soort digitale boksbal. Je kan slaan wat je wilt en daar een zekere bevrediging aan ontlenen, maar het ding zelf (in casu de organisatie erachter) wordt er niet warm of koud van...
    :pardon::D

18. laagvlieger

Inderdaad, alleen al dat momentje 'gal spuwen' doet de stress verlagen maar ik verwacht daar geen gevolg aan. Met die hele dieselgate zullen ze al wat gal over zich heen hebben gehad de laatste tijd dus van mijn vraag zullen ze echt niet wakker liggen. VAG doet nog steeds gouden zaken dus waarom moeite doen! :maakmegek:

19. laagvlieger

En om terug te komen op de vraag die ik stelde in de openingspost en titel: Het kan geen kwaad om door te rijden met een slechtwerkende EGR-koeler ALS (wel zo belangrijk) de auto gewoon normaal blijft rijden. Ik vroeg uitleg aan een autotechnieker (met name van MVW autotechniek.nl, zeer interessante en onderbouwde website): "Bij een EGR-koeler komt het helaas vaker voor dat er lekkage van uitlaatgassen optreedt bij het mechaniekje die de flow van de uitlaatgassen regelt. Het mechaniekje gaat vastzitten of er komt speling op, met als gevolg een brandend motorstoringslampje. Verder kan er niet veel gebeuren. Er zal geen vervolgschade optreden en u komt er niet mee langs de kant van de weg te staan. "

Ook op andere autofora las ik over problemen met EGR-koelers waarbij de auto gewoon normaal bleef rijden en dat al jaren. Ikzelf heb er gewoon 2000 km mee gereden, het enige puntje van ergernis is dat gele lampje op je dashboard. Ook daar was een oplossing voor volgens enkele mede-gedupeerden: stickertje ter hoogte van het lampje plakken en nooit meer iets van aantrekken. :laugh:

oco1979 vindt dit leuk.
  20. snorro

snorro Actief lid

Hier sinds vorige week hetzelfde probleem als de topicstarter, echter met een Octavia Greenline uit 2014:
    * motormanagement lampje
    * roetfilter door dealer laten regenereren (2x)
    * ze "denken" EGR-klep en koeler "defect"
    * kostenplaatje €2500-3000 en valt niet onder coulance :shutup:

Doorrijden moet dus geen probleem zijn, begrijp ik.
    En de beste (en goedkoopste) oplossing zal waarschijnlijk de uitschakeling van de EGR-klep zijn, correct?
    Dan kan er meteen een tuning overheen en heb ik een win-win situatie te pakken :D.

Deel deze pagina