Doorhalen bij schakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Ik heb de zoekfunctie hier al voor gebruikt, maar weet niet hoe dit exact bij de SuperB zit, ik kan maar heel zelden opschakelen zonder de motor te laten omhoogschieten in toeren, het is niet veel maar het is wel merkbaar. Eerst dacht ik dat ik mijn voet per ongeluk liet rusten op het pedaal ( bij mijn vorige trapte je het gaspedaal letterljk weg van je, bij de Skoda duw je het pedaal meer in een hoek naar onderen ), maar zelfs als ik mijn voet helemaal verwijder uit de buurt van het pedaal, jaagt hij even kortstondig door. Ik heb nog één jaar garantie, best eens met teruggaan want ik vind dit heel lastig en slecht rijden? Of is dit normaal?
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb een 2014 fl s2 en bij optrekken (opkomen koppeling) voel je dat hij beetje gas geeft, om de kans op laten uitvallen te elimineren

bij normaal rijden en optrekken merk ik niks dus zal bij de jouwe niet geheel in orde zijn?
 

JeSko

Forumguru
@Chrisjemol

Ahaaa vandaar dat de SuperB onmogelijk is om te laten stilvallen:D mijn vorige auto was ook een diesel uit 2014 en die kon je vrij eenvoudig laten afslaan, de SuperB sleurt zich overal door, komt dus niet door mijn talenten haha:D

Neen inderdaad het is vaak bij het opschakelen, vanuit welke versnelling dan ook, daarnet had hij het dan weer niet... Ga je zien dat ik voor aap sta in de garage morgen. :pardon:
 

JeSko

Forumguru
Net een ritje naar het werk achter de rug en hij heeft het probleem niet meer, althans deze keer niks van gemerkt, sta echt voor een raadsel. Airco staat ook af, weet niet of dat relevant is maar goed.
 

JeSko

Forumguru
Het doorhalen is weer terug, maar nu heb ik telkens het toerental scherp in de gaten gehouden, en dat blijft gewoon stabiel:pieker: er is zelfs geen lichte verandering in het toerental merkbaar.

Nu ben ik met de auto op industrie terrein gaan rijden zodat ik ongestoord kon horen, zien en voelen wat het nu net is, blijkt dat het vooral voelbaar is in mijn koppelingspedaal, telkens ik ontkoppel voel ik in het pedaal een lichte snelle vibratie, vergelijkbaar met het trillen van een GSM, maar dan subtieler.

Waar ik eerst door dit gevoel en bijkomend licht geluid dacht dat de toeren de hoogte in gingen, blijkt dit dus niet het geval. Er is geen verschil tussen warme en koude motor, het euvel lijkt willekeurig op te komen en weer te verdwijnen. :pieker:
 

Duijzer

Donateur
Trillen van je koppelingpedaal kan duiden op een versleten drukgroep, een vliegwiel waar speling op zit of zelfs een versleten motorsteun/baksteun.
Wordt het erger als je heel vroeg (te vroeg) opschakelt, zoals bijvoorbeeld in z’n 2 of 3 wegrijden?
Of merk je bij plotseling gas los (zonder de koppeling in te trappen) een bonk door de auto?
 

JeSko

Forumguru
@Duijzer

Ik zal het straks eens testen, maar ik dacht niet dat sneller opschakelen verschil maakte, ik moet straks weg dus zal ik het onderweg eens proberen. Het plots gas lossen doet niets eigenaardigs aan de auto in ieder geval, dat zou ik al gemerkt hebben intussen.
 

JeSko

Forumguru
@VAG-man

Haha ja :deuk:

Neen ik was vergeten om hier terug te komen, heb teveel topics lopen waar ik meepraat :nailbiting:, de wagen heeft het nog heel soms, maar een patroon zit er niet in, koude motor warme motor, lage toeren hoge toeren, snel opschakelen laat opschakelen, soms heeft ie het gewoon en soms niet. Ligt ook niet aan men schoenen, omdat ik met bredere schoenen soms de gas zou blijven raken bijvoorbeeld, maar dit is niet het geval. En om er mee naar de garage te gaan en te zeggen, soms heeft ie het en soms niet, vind ik wat genant. 9/10 heeft de auto het in de garage dan uiteraard niet, om het op de terugrit naar huis weer te hebben:pardon:het lijkt echt in men koppelingspedaal te zitten, het stoort niet echt maar het is wel een lastig "probleem" om bij de garage met aan te komen. Zeker omdat de man waar ik de auto gekocht heb enkel onderhoud en banden doet, en hij me waarschijnlijk zal moeten doorsturen.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Als het ongeveer om de ca. 600 km is, heeft het waarschijnlijk te maken met het regenereren van het roetfilter.
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

En dan voel je dit in het koppelingspedaal? Een licht gezoem? Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar de km's zouden kunnen kloppen ongeveer. Morgen mijn dagtrip meter eens resetten, aangezien hij het daarstraks tijdens een rit van een 35 km ook weer had, dan kan ik het in het oog houden. Thanx voor de tip:thumbsup:
 

hendrik38

Forumguru
Nee, de typische regeneratie "klachten" wel. Dus stationair verhoogd toerental, bij hogere toerental schakelen dsg, bij uitzetten auto tijdens regeneratie nablazen fan met stank rondom auto.
 

JeSko

Forumguru
@hendrik38

Gisteren heeft de mijne zich dan geregenereerd, auto blaasde nog even door na uitschakelen contact, wel zonder stank. Ook geen DSG zoals het topic al wel deed vermoeden hehe, maar het zou dus kunnen dat de mijne onderweg even doorblaast om te regenereren, en dat dit lijkt op doorhalen na ontkoppelen? Al verklaart dat nog niet waarom ik zo'n subtiele vibraties voel in het koppelingspedaal:pieker:
 

hendrik38

Forumguru
Bij hand geschakelde bak zal de schakelinducator pas later adviseren te schakelen. Op moment van regenereren draait de motor niet heel fijn vind ik. Kan je best voorstellen dat het verhoogde toerental leid t tot vibraties. Als je thuis komt en de fan van de auto blaast nog, dan heb je kans dat je het regenereren proces hebt afgebroken. Hij was dus nog bezig toen je de auto uitzette. Op zich geen probleem, dan pakt hij dat bij de volgende rit weer op. Ik reed nog wel eens een xtra blokje om.
 

JeSko

Forumguru
@hendrik38

Daar ga ik eens op letten, want normaal let ik nooit op de schakelindicator, ik schakel puur op gevoel en automatisme. Vandaag wederom een lange rit, dus ze zou het proces vandaag helemaal moeten kunnen voltooien. Kan ik gelijk letten of de vibraties terug zijn. Ik hoop alvast dat het met het regenereren te maken heeft, dan hoef ik me verder geen zorgen te maken.
 

JeSko

Forumguru
Dacht net terug aan dit oude topic, raar genoeg heeft de auto dit nu nooit meer, het doorhalen is compleet weg:pieker::arghh: ben er natuurlijk blij mee, maar het is wel bizar. Had er zelfs niet veel erg meer in tot ik door mijn oude topics aan het bladeren was en dit tegenkwam.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan