Doen of Laten? O2 2.0TDI

Octaaf

Forumguru
Skoda Octavia 2.0 TDI 103KW Combi Elegance SPO - occasion

zeg het maar

De dingen die vervangen gaan worden bij de aflevering zijn:
- Gasklephuis
- 1x afstandsbediening van een sleutel
- Massa vliegwiel
- Spiegel verwarming links voor
- 2 nieuwe banden voor
- Schokbreker rubber van stofhoes links achter
- Ashoes wielzijde links
- een onderhoudsbeurt volgens onderhoudsschema (grote-beurt)

De dingen die tijdens normaal onderhoud reeds vervangen zijn:
- stuurhuispomp
- vliegwiel met koppeling vervangen
- de condensor met aircopomp

twijfelpuntjes voor mezelf:
- De 2de keer dat het vliegwiel vervangen gaat worden. komt er dan ook nog een 3de (en 4de?) keer?
- De BKD-motor en bijbehorende problemen. Maar de garage zegt hiervan bij deze auto geen enkel probleem te kennen.

zeg het maar..... en nu niet allemaal gaan bellen morgen, dat je een proefrit wilt komen maken :-)

The bone collector

Senior Member
Als ze het vliegwiel toch nog gaan vervangen, kan je eventueel ook vragen om er geen dubbel-massa meer in plaatsen, maar een vast. Dan ben je meteen van het risico af dat het opnieuw kapot gaat. Ik weet wel niet of dat soms gedaan wordt bij een 2.0 TDI.

De prijs lijkt mij toch redelijk. Als je de garage vertrouwt, lijkt het mij toch niet echt gevaarlijk om voor deze te gaan. Hou natuurlijk wel rekening met af en toe een herstelling na dergelijke kilometerstand.

MarijntjeTDI

Actief lid
Vast vliegwiel gaat niet op een 2.0 tdi TENZIJ je een hoop bijgeluiden voor lief neemt. Bij een 1.9 gaat dit wel.

Octaaf

Forumguru
Maak je nu opnieuw een topic aan met dezelfde vragen als vorige week?

ja en nee.... ik vervuil graag het forum (not).
Vorige week was een algemene vraag over de BKD-motor, nu gaat het om de specifieke auto.
sorry als ik het zie als een ander topic.

had je overigens nog een mening/opmerking over mijn vraag?

doen...als het om de garage vertrouwen gaat!
prima Skoda dealer met bijzonder goede service ( voor verhuizing mijn dealer geweest)

Octaaf

Forumguru
even een update:

van de verkoper....
Het klopt dat er bij ons een inschattingsfout is gemaakt voor het rijklaarmaken van de Octavia.
Om de auto goed af te leveren vinden wij deze reparaties noodzakkelijk want anders staan wij niet achter de verkoop transactie.
De offerte die ****** heeft gemaakt daar zit geen speelruimte meer tussen ik heb nog verder gebeld met 2 bedrijven die autos inkopen maar die boden niet meer aan het bod wat ik al had.
Als ik meer voor uw auto biedt is het voor ons niet meer interessant.

vraagprijs 7950
kostenrijklaar 445
inruil 1500 (de handel bood 750, maar de verkopere wilde nog wel 1500 geven....... elders kreeg ik 2000 als inruil op een vergelijkbare aankoop)

te betalen: 6895

en dan ook nog 3 weken moeten wachten op afleveren.

Octaaf

Forumguru
en dan nu het slotaccoord.....

we hebben de auto inmiddels aan een handelaar verkocht. voor een keurige 1900 euro.
en meteen een definitief bod gedaan bij de Skoda dealer.

7750 zonder inruil met een afleverdatum van 5 mei (een dikke 600 euro lager dan hun prijs inclusief kosten rijklaar maken)
een schappelijke prijs, iets meer dan we wilde, maar omdat ze ook nog extra plastic delen gingen vervangen om de auto top te maken hadden we dat er graag voor over.

de reactie van de verkoper: 8000 en 10 mei klaar.

hij staat dus nog te koop, wij kopen hem niet.
Het geld was het wel waard geweest en het budget had het ook toegestaan. maar deze dealer gun ik mijn centen niet.

Jewepe

Forumguru
Héééél verstandig! Een klant drie weken op z'n auto laten wachten getuigt nu niet direct van klantgerichtheid. En een deal laten afspringen op € 250 en een paar dagen levertermijn getuigt al helemaal niet van zakelijkheid. Dit lijkt me meer het gedrag van "de ouderwetse verkoper": u (zonder hoofdletter) mag blij zijn dat u deze auto mag kopen, want ik ben hier de baas. Gewoon laten staan dat ding.

Ook nog een overweging. Waarom specifiek een 2.0 TDI 140 PK? Voor zover ik weet is de 1.9 TDI 105 PK betrouwbaarder en met een "behandeling" van JD Engineering ook naar 140 PK te tunen. Specs zijn dan bijna identiek. Ik heb het idee dat een 1.9 iets goedkoper is, want er zijn er meer van. Maar goed, dat is ook een persoonlijke keuze.

VEEJAY

Forumguru
Je zou ook zeggen dat een 1.9tdi niet afgetrapt is, want dat lokt hij totaal niet uit. (mits geen chip natuurlijk). Mijn 1.9 tdi was van een boekhouder, hij hield van zuinig rijden want was op de centen.

turboturbo

Forumguru
Waarom specifiek een 2.0 TDI 140 PK? Voor zover ik weet is de 1.9 TDI 105 PK betrouwbaarder...
Wat ik dan weer elders las ik:
En wat te denken van de vliegwielen en koppelingen van de TDI motoren? 1.9 TDI 140 PK, 110000 km eventjes € 2500,00 aftikken... Lees de diverse fora er maar op na

Maar en ook:
Een oude 1.9 tdi met handbak en max 110pk. Dat zou je nog veilig tweedehands kunnen aanschaffen.

Kortom; het idee dat de 1.9tdi betrouwbaarder is, wil denk ik alleen maar zeggen dat er relatief minder problemen mee bekend zijn, wat weer kan komen omdat er veel meer rondrijden dan de 2.0tdi.... Zou dat kunnen?

LT83

Forumguru
@ Jewepe, hoezoe een auto op €250,- laten staan is belachelijk. Als je enigzins vertrouwd bent met de "zakenwereld" weet je dat er op een gegeven
moment geen marge meer is, prijs is dan gewoon prijs. GRAAG maar anders NIET!!!!Ik vind het dan sterker van de verkoper dat hij aangeeft al een uiterst bod gedaan te hebben en zich hieraan vasthoudt. Over een reele aflevertermijn kun je nog twisten, als er echt zoveel aan moet gebeuren zal de dealer misschien ook wel wat onderdelen moeten bestellen (levertijd) en gewoon een dag ruimte vrij moeten maken in de werkplaats. Volgens mij is 10mei ongeveer 10 werkdagen vooruit (ook nog koninginnedag), het is niet erg snel maar vind dat zo belachelijk nog niet.

Je kunt de zaken verder ook altijd omdraaien he; de topicstarter zoekt een auto waar hij nog meerdere jaren plezier van wil hebben. Die € 250 is het probleem (geeft hij zelf aan) niet en ik denk dat die 10mei ook niet onoverkomelijk is wel? Zet jezelf over dat vervelende gevoel ,dat je er niet direct uit hebt kunnen halen wat gehoopt,heen en ga er vanuit dat de garagehouder de euro's en tijd nodig heeft om jou een product af te leveren waar jullie beide plezier van kunnen hebben. Iemand iets niet gunnen ( tenzij het vertrouwen in een degelijk product weg is) vind ik bij de aankoop van een auto geen goede afweging. Ik zou zeggen, als dit de auto is die je graag wilt, gewoon doen!!

Jewepe

Forumguru
@ Luuk Thijssen
Volgende keer beter lezen. Je schrijft "een auto op €250,- laten staan is belachelijk". Waar staat dat in mijn post? Ik schrijf "getuigt niet van zakelijkheid". Een dergelijk klein financieel verschil (t.o.v. het aankoopbedrag) is altijd te overbruggen. Als je maar slim onderhandelt!

VEEJAY

Forumguru
turboturbo ik heb niet de illusie dat mijn 1.9TDI 8 klepper 105pk veel anders is dan diegene die er al sinds 1998(?) rondrijden.. Het is nog de familie van de 90-110-130-150pk Tijdperk. Vandaar dat de verstuivers en turbo er bij mij prima op passen. Dus er hebben (vooralsnog) veeeel meer 1.9TDI het asfalt gezien dan de 2.0TDI.

Octaaf

Forumguru
Iemand iets niet gunnen ( tenzij het vertrouwen in een degelijk product weg is) vind ik bij de aankoop van een auto geen goede afweging. Ik zou zeggen, als dit de auto is die je graag wilt, gewoon doen!!

beste Luuk, gunnen komt van 2 kanten.... het hele traject is een-richting geweest; van onze kant. je mag toch verwachten dat een (merk)dealer een deugelijke auto wil afleveren, als alle plastic delen beschadigd zijn moet ie dat repareren.

ze vragen 8395 en boden 1500 voor onze oude auto (waarvan 750 werd bijgedragen door een handelaar, dus hun korting was 750)
8395 minus die 750 euro is 7645...... daar hebben wij 7750 van gemaakt.... juist omdat we zo blij waren met al het extra werk.

ze gaven dus al MEER korting mét inruil, dan zònder inruil.......... en hun uiteindelijke korting is slechts 395!!!

en dan was het ook nog eens cash/contant afrekenen. niets lening, niets betalingstermijnen......

dus wie gunt wie nou iets?

LT83

Forumguru
@ jwepe, op een gegeven moment is die marge gewoon weg, je begrijpt wel wat ik bedoel. Belachelijk was inderdaad niet jouw bewoording op dat vlak. Ik vind het wel van zakelijkheid getuigen maar dat terzijde.

@Octaaf, Je geeft aan dat de auto die € 250,- waard was en het budget niet het probleem is. Dan denk ik, mits je nog vertrouwen hebt in de kwaliteit van de auto en de garantie die je zult krijgen, zet je eroverheen en koop de auto die je graag wilt. Een verstandige keuze wordt vaak niet gemaakt op basis van gevoelens en emoties. Verder neem ik aan dat je dat "verkoopverhaaltje" over die € 1500,- inruil en 2x € 750,- (geboden door de handel/ korting) toch zelf ook niet gelooft wel, je krijgt er immers zelf bij de handel al meer voor.

Ik probeer niemand trouwens hier "de les te lezen" maar het misschien eens vanuit een ander oogpunt te laten bekijken.

The bone collector

Senior Member
ze vragen 8395 en boden 1500 voor onze oude auto (waarvan 750 werd bijgedragen door een handelaar, dus hun korting was 750)
8395 minus die 750 euro is 7645...... daar hebben wij 7750 van gemaakt.... juist omdat we zo blij waren met al het extra werk.

ze gaven dus al MEER korting mét inruil, dan zònder inruil.......... en hun uiteindelijke korting is slechts 395!!!

en dan was het ook nog eens cash/contant afrekenen. niets lening, niets betalingstermijnen......

Ik denk eerlijk gezegd dat het in praktijk iets anders was, die verkoper wist heel goed dat hij op zijn minst 1500 euro voor jouw auto kreeg (als je er zelf al 1900 voor krijgt). Wat er dus op neerkwam dat hij geen korting moest geven. Nu heb jij het verhaal natuurlijk omgedraaid door je auto zelf te verkopen omdat je zo meer kon besparen, waar je geen ongelijk in hebt natuurlijk. Maar de verkoper verliest wel 750 euro op die manier.

En waarschijnlijk is het hier ook geen zwart wit verhaal. Die dealer heeft die auto waarschijnlijk overgenomen van iemand die er een nieuwe kocht. De ex-eigenaar had al eens een massavliegwiel kapot gehad en wist hoeveel hem dat ging kosten. Hij is het beu en koopt een nieuwe. De dealer geeft de standaard inruilprijs en komt er nadien achter dat hij dat allemaal mag vervangen, wat hem ook geld kost natuurlijk. Zo kan het wel zijn dat zijn marge al helemaal weg is voor die 8000. Dat geeft hem niet het recht om jou voor te liegen dat jouw auto maar 750 euro zou waard zijn, maar het is wel begrijpelijk.

Bovenaan Onderaan