Dodehoek detectie bij gebruik fietsendrager

Lifespan

Nieuw lid
Hallo, hier een gelukkige Kodiaq PHEV rijder - maar zou nog beter kunnen.... als ik de fietsendrager monteer gaat de dodehoekdetectie uit, enige dat ik aan kan passen is de 'wettelijke maximum snelheid met een aanhanger', dat is op zich prima, maar ik zou toch ook graag over de dode hoek detectie willen beschikken. Ik begrijp uit de omschrijving dat er fietsendragers zijn die dit blijkbaar 'melden' bij aankoppelen elektra, die van mij doet dat niet (is al jaar of 8 oud). Weet iemand of er mogelijkheid om deze functie in de fietsendrager in te bouwen is?
Ben heel beniuwd.
Mvg, Lifespan

amukar

Lid
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag. Maar als je fietsdrager 8 jaar oud is, zal het je verbazen hoe de techniek intussen verbeterd is. Skoda verkoopt bij de Kodiak/Enyaq zelf een fietsdrager als accessoire. Ik kan in de brochure niet zien welk merk het is - ik neem aan dat Skoda die dingen niet zelf maakt - maar daar zou ik dan voor gaan. Heb je de meeste kans dat alles goed op de auto is afgesteld. Ook die dode-hoek functie. Hopelijk.

hemi24

Forumguru
Dit is één van de systemen die uit wordt geschakeld zodra de trekhaakmodule een stekker detecteert.

Mij niet bekend dat er dragers zijn waarbij dit niet uitgeschakeld wordt…

1983jeroen

Forumguru
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag. Maar als je fietsdrager 8 jaar oud is, zal het je verbazen hoe de techniek intussen verbeterd is. Skoda verkoopt bij de Kodiak/Enyaq zelf een fietsdrager als accessoire.
Juist in fietsendrager land is niet heel veel innovatie.
Natuurlijk zijn er nieuwe modellen, maar een 8 jaar oude is gewoon nog prima bruikbaar.

Ik begrijp uit de omschrijving dat er fietsendragers zijn die dit blijkbaar 'melden' bij aankoppelen elektra, die van mij doet dat niet (is al jaar of 8 oud). Weet iemand of er mogelijkheid om deze functie in de fietsendrager in te bouwen is?

Waar heb je dat precies gelezen?

Tees

Donateur
Voor zover mij bekend zit er geen canbus-pin in een trekhaakstekker. Dus ik zou niet weten hoe een fietsendrager met de auto zou kunnen communiceren (behalve op draadloze wijze, maar daar heb ik nog nooit van gehoord). De auto detecteert alleen dát er iets aangesloten is op de stekkerdoos, doordat er contact gemaakt wordt op verschillende pinnen.

amukar

Lid
De fietsendrager van Uebler die ik recent in gebruik heb genomen, is qua innovatie echt wel een blikvanger. Hij lijkt uiterlijk sterk op de dragers van Thule. Ik koos de Uebler omdat die als beste uit een test kwam - en ik merk waarom. Bekijk het hier zelf (geen dode-hoek, maar wel "distance control") En ook hier. De Uebler verving mijn oude Twinny Load, waar ik nog met een moersleutel een grote bout moest vastdraaien op de 'bol' van de trekhaak. Die drager was ook nog bijna volledig uit metaal en woog navenant. Neen, echt: het gemak waarmee je nu een moderne drager vasthaakt alleen al: een wereld van verschil. Ik waardeer ook dat je de nieuwe kan opvouwen tot een redelijk klein pakket.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Die distance control is geen communicatie met de auto, maar een losse module die je in de sigarettenaansteker moet steken en die (vermoedelijk draadloos) communiceert met een systeem in de fietsendrager. Dat vind ik wel wat anders dan dat ie het systeem van de auto voedt met informatie. Zou me overigens niets verbazen als dat soort systemen op enig moment wel op de markt komen, maar dan moet er wel eerst gewerkt worden aan standaardisatie (bijv van de stekkeraansluiting en het communicatieprotocol)

Wel mooie fietsendragers trouwens, maar de prijs...oef...ze hebben ook een mooie 4-fietsendrager, maar wel 4x zo duur als mijn ProUser variant :pardon:

1983jeroen

Forumguru
Ik heb ook weleens zelf een draadloos pdc setje op een fietsendrager gebouwd. Werkte best goed.
Meestal is het alleen niet nodig omdat je niet snel met fietsen op een krappe plek gaat parkeren.

Uebler is wel mooi hoor, maar inderdaad erg duur.

Nu ik sinds een half jaartje, onder andere, in de fietsendrager wereld werk kijk ik nog meer naar wat er allemaal gebruikt wordt achterop de auto.

Dragers die je zonder tools op de trekhaak kan zetten waren er 20 jaar terug overigens al ;)

Terug naar de oorspronkelijke vraag...
Bij ons zit pin 13 ook aangesloten op de massa, terwijl die voor de rijverlichting niet nodig is.
Misschien dat die iets doet voor de herkenning bij Skoda?

Zal eens vragen als ik er aan denk.

Sjoerdb

Forumguru
Moraal van het verhaal: zowel een fietsendrager, als ook een aanhanger, zijn domme dingen en communiceren niks met een auto. Daarin tegen is een auto het slimme stukje en geeft alleen globale informatie over waardes die niet kloppen in vergelijking tot ingegeven waardes vanuit fabriek of stukje zelf lering.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Bakkertje

Forumguru
In mijn geval werkt de camera nog wel gewoon met de fietsendrager erop en die gebruik ik (samen met de spiegels op mijn auto) om tussen de fietsen door te kijken en zo nergens tegenaan te rijden.
Blind spot wordt inderdaad uitgeschakeld. Als je dat perse wilt zou je nog kunnen overwegen om de kabelset van de trekhaak te vervangen voor een niet-canbus variant (met stekkers tussen de achterlichten). Dan weet de auto van niets als er iets aangesloten is. Zou ik persoonlijk nooit voor kiezen omdat dan ook de trailer assist niet meer werkt.
Nu weet ik niet hoe vaak je met de drager onderweg bent, maar als dat incidentele is zou ik zeggen gewoon even ouderwets goed kijken bij het wisselen van baan. Blind spot is uiteindelijk ook maar een hulpmiddel..

Canon-Eye

Donateur
Zo'n camera geïntegreerd in de nummerplaathouder heb ik ook laten retrofitten en daar heb ik al 7 jaar veel gemak van.
Maarrr... of je er in combinatie met een fietsdrager veel aan hebt, hangt in de eerste plaats van de positie van de kentekenplaat. In het geval van mijn LeonST is dat tamelijk laag, en dus zit ik ook zonder fietsen erop vooral tegen delen van de drager aan te kijken. Nou ja, het zij zo. Gewoon een beetje voorzichtig manoevreren en desnoods even een keer uitstappen om te kijken, daar is ook niks mis mee toch?

jesse_s93

Forumguru
In de basis is het wel mogelijk om de blind spot assist te laten werken bij aangekoppelde fietsendrager (of aanhanger), de vraag is echter wel of dit wenselijk is. Zeker als je ook wel een aanhanger achter de auto hangt. Voor MY24+ auto's, zoals de Kodiaq, is dit echter niet mogelijk vanwege de beveiliging van de software.

Als je in de blind spot assist module de trekhaak niet aanmeldt, blijft deze werken als je iets aan de trekhaak hangt. Dit levert geen foutmeldingen op. In mijn geval zet ik enkel een fietsendrager op de trekhaak (want geen trekgewicht) en heb ik ervoor gekozen om deze te laten werken als er een fietsendrager op zit. De sensoren zitten ver genoeg naar buiten dat ze langs de drager kijken. Ik heb nog geen false positives gehad.

Bovenaan Onderaan