DIY - Achterste interieur verlichting op deuren schakelen - Rapid SB

om1

Senior Member
Bij mijn Rapid SB (met panoramadak) zitten er twee consoles achterin, die netjes meeschakelen met de de centrale vergrendeling en deuren (als je dat wilt, je kan ze ook permanent uit of aan zetten). Dus geen DIY klusje voor mij ;)
 

JanO

Nieuw lid
Ook bij mijn Rapid SB geen problemen, voor en achter binnenverlichting werken samen zodra je een deur open doet.
 

paultie

Forumguru
OK dus met een panodak werkt het wel en zonder panodak of de HB werkt het niet en zal je mijn tweak toe moeten passen.

thanks voor het delen.
 

om1

Senior Member
Als ik JanO goed lees werkt het op zijn SB met gewoon dak wel. IK denk dat het verschil meer SB versus HB is.
 

om1

Senior Member
Ah, dan is het misschien iets wat ze de afgelopen maanden veranderd hebben.
 

om1

Senior Member
Voor de rapid sb met panoramadak geldt: er zijn twee consoles aan de zijkanten achterin. Deze hebben allebei 1 C5W buislampje (36mm). Openmaken gaat door aan de 0 kant een schroevendraaier te steken en het verend lipje in te drukken. Bij mij moest ik het lipje daarna weer wat terugbuigen met een tangetje om hem weer strak te laten sluiten. Zie (andere auto, zelfde console):

 
Heb vandaag de achter binnenverlichting van mijn Rapid Spaceback aangesloten.
Was helemaal niet moeilijk.
Heb installatiedraad over de interieur hemel gestoken.
Daarmee heb ik een bruine 12 v kabel retour getrokken.
Een kleine kabelschoen aangeklemd, en in het achterste aansluitblokje gestoken.
Het blokje aan de achterste interieurverlichting aangesloten.
De kabels heb ik gebundeld met 2 tyraps.
Aan de voorkant heb ik het zgn. brillen bakje verwijderd en kon de aansluiting van de verlichting voor eenvoudig verwijderen. De lamp unit heb ik dus niet verwijderd, dat scheelt weer met die kleine bevestigingsschroefjes. Heb de kabel gestript en in de voorste klem bij geschoven.
Wel goed gekeken of hij er goed in is gestoken en er geen blank draad uitsteekt.
Heb ook deze kabels gebundeld met 2 tyraps.
Volgens mij is een en ander afdoende veilig af gezekerd.
Immers op de draad komt alleen spanning wanneer je een van de deuren opent.
Hartelijk bedankt voor de duidelijk uitleg.

Ben nu doende om achter speakers te plaatsen.
Ook mijn speakers aan de voorzijde wil ik vervangen.

Dat is niet zo een moeilijke klus, heb echter een admundsen in mijn Rapid.
Ben aan het zoeken hoe ik de omlijsting zonder schade kan verwijderen.
Weet iemand misschien hoe die te verwijderen?
Zou het graag willen weten.

Groeten
Wim de Vries
 
Laatst bewerkt:

RiderXX

Nieuw lid
Dat is niet zo een moeilijke klus, heb echter een admundsen in mijn Rapid.
Ben aan het zoeken hoe ik de omlijsting zonder schade kan verwijderen.
Weet iemand misschien hoe die te verwijderen?
Zou het graag willen weten.

Is ook niet zo moeilijk :-) Wat ik doe is onderaan het kader/frame van de radio steek ik een platte dikke schroevendraaier die ik eerst met een katoenen doek/tshirt overtrek. En dan trekken gewoon naar jou toe.
Heb het al meerdere malen zo gedaan (ook op andere wagens) en nog nooiet schade gehad, zelfs op gelakte delen.
 
Bovenaan Onderaan