Diverse storingsmeldingen na accu vervanging.

jeroenschmidt78

Actief lid
Zoals het topic aangeeft heb ik sinds het zelf vervangen van mijn accu last van diverse storingen zoals Start-stop, ABS, Front Assist, bandenspanning, AFS en Key less.
De accu bij de dealer laten aanmelden. Dealer gaf aan dat ze de BEM code van een vergelijkbare originele accu hebben gebruikt omdat er geen BEM code op mijn zelf aangeschafte Varta E39 12V 70AH 760 A staat. Meldingen kwamen eerst sporadisch voor maar blijven nu aanhouden.

Is er iemand in de buurt van Apeldoorn die mijn accu wel juist kan aanmelden in mijn Skoda (4-SKL-48)?

Of zou er een ander probleem zijn???
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Dit is normaal en zou na 100 meter rijden weg moeten gaan. Ik begrijp dat dit niet gebeurd is?

Heb je wel een dure accu aan gehad als ik me de prijzen kan herinneren die ze hiervoor vroegen :banghead:.

Die duur en dik belegde boterham mogen hun dan toch ook wel oplossen lijkt me...
 

Tees

Donateur
Het inleren van de accu is niet veel meer dan de correcte capaciteit ingeven, evt type veranderen en een andere serie(/BEM) nummer in te voeren. Welk nummer je invoert maakt niets uit, dat serienummer is niets anders dan de ECU te laten weten dat er een andere/nieuwe accu in zit, en dus het laadprogramma te resetten.

Een probleem met start/stop kan best komen door verkeerd of niet inleren, maar dingen als ABS en TPSS is daar normaliter niet aan gekoppeld. 2 dingen die ik nu denk: heb je al de foutcodes laten uitlezen en/of laten resetten? Zeker als je per ongeluk t contact aangehad hebt tijdens t loskoppelen van de accu, willen er allerlei random fouten opspringen, die moeten dan wel gewist worden. Andere optie: zijn de contacten goed? Een slechte massaverbinding wil ook nog wel eens allerlei (schijnbaar ongerelateerde) electronische fouter veroorzaken.

@HarrieSkoda, TS heeft de accu zelf geplaatst, en pas na de fouten laten inleren bij de dealer. Weinig kans dat de fouten dan door de dealer komen ;)
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Update, vorige week heeft Wouter mijn Skoda uitgelezen en de foutcodes gereset. Bij module 03 stond een foutmelding van de toerentalsensor linksachter.

Enige dagen rondgereden zonder een enkele foutmelding. Tot eergisteren, vandaag bij het verwisselen van mijn winterbanden de Toerentalsensor linksachter uitgebouwd en gereinigd. Helaas zonder resultaat.

Nav bezoek W. zelf ook een OBDeleven aangeschaft om in ieder geval af en toe de fouten te resetten. Wat is wijsheid? Naar de dealer of eerst zelf de toerentalsensor vervangen?

Ps is er een handleiding zodat ik de impulstandkrans visueel kan controleren op beschadiging of ernstige vervuiling? Het betreft een O3 combi uit 10-2013.
 

Tees

Donateur
Misschien kan je eerst even de foutcode hier posten? Dat denkt wat makkelijker mee :jaja:
Zonder dat nu te weten zou ik t nu op de toerentalsensor zelf gooien. Bedrading en stekkers kan natuurlijk ook altijd, maar mijn gevoel is dat de sensor vaker de oorzaak is dan de bedrading/stekker.

Ik zou in dezen altijd zelf eerst de sensor vervangen, maar goed, ik sleutel dan ook zelf aan m'n auto. Heb t zelf nog niet hoeven doen, maar volgens mij is die sensor (zeker met een brug) makkelijk bereikbaar. Materiaalkosten €30-40, als je een brug moet huren kost je dat hooguit €15 extra...als je bij de dealer naar binnen rijdt ben je dat al kwijt zonder dat ze nog maar iets gedaan hebben...
 
Laatst bewerkt:

jeroenschmidt78

Actief lid
Ik zal bij een volgende x de foutcode noteren en posten. De toerentalsensor heb ik vandaag al een x uitgebouwd bij het verwisselen van de winterbanden. Het “beroemde” imbus boutje kreeg ik eenvoudig los, de stekker op de sensor nog niet maar dat komt goed. Wat ik wel opmerkte is dat wanneer ik de foutcodes van module 03 reset alle andere storingen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Een storing in module 03 veroorzaakt klaarblijkelijk veel vervolgstoringen.
 

Tees

Donateur
Knap hoor, je hebt een foutcode die niet beschreven staat bij Gerrit Speek :tegek:

Maar goede kans dat t de sensor is idd. Je kan de proef op de som nemen door m te verwisselen met rechtsachter, dan zou de fout mee moeten verhuizen. Zo niet, dan zit t in de bekabeling. Of je neemt de 'gok' en bestelt gewoon een nieuwe sensor.
 

Tees

Donateur
Die kwam ik idd ook tegen (Google is your friend ;)), maar staat eigenlijk niet veel meer op dan ik ook al dacht/aangaf.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Exact de meldingen die ik ook heb, even voor de zekerheid, bedoelen ze met parkeerassistent dat de Skoda zichzelf kan inparkeren?

Dinsdag maar even naar Brezan om een nieuwe sensor te kopen zonder kabel.
 

brepus13

Forumguru
Mocht je nog hulp nodig hebben dan weet je me te vinden. Ik heb hetzelfde gehad met mijn oude superb en die abs sensor geeft veel extra storingen idd omdat er veel systemen gekoppeld zijn aan die data.

succes :-)
 

Fmoon

Forumguru
Heeft u trouwens een AGM accu gemonteerd? Ik kom dat vaak tegen, maar deze kan beter niet onder de motorkap gemonteerd worden toch ivm warmte?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Een Varta E39 is inderdaad een AGM. Niet aan te raden voor ruimtes waar het vaak en snel warm wordt.

Advies wat ik toen kreeg; EFB voor EFB vervangen en AGM voor AGM. AGM kan remenergie regenereren en EFB niet..

Ik heb de accu toen vervangen voor een Varta N70 die prima aansluit bij de behoefte van de Octavia.
 

Fmoon

Forumguru
Helder! Ja ik meen te begrepen hebben dat een AGM beter is voor auto’s die accu’s in de kofferbak hebben. Thnx voor de tip, weer wat wijzer.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Kan wel kloppen omdat het in de kofferbak niet zo warm wordt.

Mijn ervaring is dat een accu geplaatst in de kofferbak ook langer meegaat dan een accu die in het motorcompartiment zit en telkens warm, koud, warm, koud wordt.
 

brepus13

Forumguru
Helder! Ja ik meen te begrepen hebben dat een AGM beter is voor auto’s die accu’s in de kofferbak hebben. Thnx voor de tip, weer wat wijzer.

skoda monteert ook gewoon AGM accu’s voorin hoor... vaker voorin dan achterin :-)
 

GvA14TSI

Donateur
Ik heb pas mijn originele accu vervangen, dit was een AGM welke gewoon voorin zit. Vervangen door weer een AGM van Varta.
 
Bovenaan Onderaan