Diverse problemen met Suberb III

Stefan710

Nieuw lid
Ik heb sinds januari 2017 een nieuwe skoda Suberb sportsline, de slechste auto die ik ooit heb gehad.
Aangezien dit een leasingswagen is zoek ik andere gebruikers met gelijkaardige problemen zodat ik de leasingsmaatschappij kan overtuigen om de wagen terug te nemen dan wel definitieve oplossingen te vinden.

Heeft iemand ervaring/oplossingen met de een of meerdere van onderstaande problemen:
  • Airco houd de temperatuur niet onder controle
    • Somer, buitentemperatuur 25-28 °C binnen 36 °C na rit van 2 a 3 uur, Airco ingesteld op 19°C
    • Nu herfst, buiten 8-15 °C binnentemperatuur gaat naar 25°C na rit van 2 a 3 hours, vervolgens daalt de temperatuur naar 18-19°C, Airco ingesteld op 21°C
    • Test uitgevoerd door de dealer (Wagen stationair laten draaien voor enkele uren) probleem kan niet worden gereproduceerd
    • Heb op dit forum gelezen dat andere gelijkaardige problemen hadden die door een software update opgelost waren, echter wagen heeft al meermaals een software update gehad maar geen oplossing
  • GPS navigatie stuurt de wagen recht in verkeersopstroppingen (vertragingen van meerdere uren)
    • Als je zalf initiatief neemt en van de weg af gaat, blijft de GPS je terug richting files sturen
  • Fluitend wind geluid aan de deuren
    • Was onmiddellijk aanwezig bij levering van de wagen
    • De dealer heeft de deuren bijgeregeld, was beter maar niet volledig weg
    • Nu is het opnieuw terug --> Wat nu te doen
    • Heb op het forum hier al gelezen dat andere gelijkaardige problemen hadden, is dit uiteindelijk volledig weg?
  • Instellingen van de wagen veranderen zonder manuele acties
    • Koplampen wisselen naar links rijden bij het starten of stoppen van de wagen (1 keer tijdens het rijden)
    • Afstand tot de voorligger (cruise controle) springen terug naar default. In setup menu staat dat de laatste setting behouden moet blijven maar soms springt deze setting uit en staat alles teru op default
    • Configuratie van DAB zenders verdwijnen, FM stations blijven wel behouden
    • Heb ook op het forum gelezen dat dit niet ongekend is maar is er hier een oplossing voor?
  • Foutieve melding van slechte bandendruk (links achter)
    • Alle bandendrukken zijn nog goed, heb ze zelf als ook de garage getest
  • Vermogen van de wagen wordt niet onmiddellijk overgebracht op de wielen
    • Ik rijd met een automaat (DGS)
    • Als deze van versnelling wisselt, of bij het starten merk je dat de wagen veel meer vermogen ontwikkeld maar deze niet op de wielen kan overbrengen, slippend gevoel
    • Na (gevoel) 3 seconden merk je dat de wagen tocht begint te versnellen en het vermogen wel bij de wielen komt.
  • Adaptieve cruise control nadert te dicht op voorligger
    • Als een tragere voorligger is gezien blijft de wagen met dezelfde snelheid naar de voorligger toe rijden
    • Slecht vrij laat begint de wagen te remmen, waardoor hij te dicht (ingestelde afstand) bij de voorligger komt
    • Vervolgens wordt er vertraagd om terug afstand te nemen van de voorligger tot de ingestelde afstand
  • Olive moet om de 14.000 km bijgevuld worden
    • Ik heb nog nooit een wagen gekend die tussen 2 service beurten (30.000 km) olie bijgevuld moet worden
    • Moderne wagens zouden toch milieu vriendelijk moeten zijn?
  • Twijfels in vermoeidheidssensor
    • De sensor heeft 2 keer een waarschuwing gegeven dat het tijd is om te rusten
    • Telkens in de voormiddag nadat ik 2 to 3 uur aan het rijden was
    • Ik rijd wekelijks 2 a 3 keer voor een periode van 4 tot 5 uur, ik heb echter nooit meer de melding van vermoeidheid gekregn
    • De 2 keer dat de melding is getoond was ik zeker niet vermoeid
    • Heeft er iemand informatie dat deze sensor echt werkt?

    • Beker houder
    • Je kan hier zelfs geen standaard klikje frisdrank in plaatsen



Elke feedback om deze problemen op te lossen of te bevestigen dat dit structurelen Skoda Suberb problemen zijn zijn welkom
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik herken de meeste van de door jouw genoemde 'problemen' niet. Over een aantal bevindingen kan ik geen uitspraak doen. Ik heb nog nooit te maken gehad met de sensor die een melding geeft over mogelijk vermoeid zijn. Het enige dat ik wel kan beamen is het olieverbruik. Ook ik ervaar dat er tussen de beurten olie bijgevuld moet worden. Maar dit is voor mij ook de eerste auto waarbij het serviceinterval rond de 30.000 KM ligt. Bij alle vorige auto's was dat kleiner.

Wat de navigatie betreft. Het systeem is afhankelijk van de verkeersinformatie die via TMC verstuurd wordt. Die is verre van actueel en Skoda heeft daar geen invloed op. Er zijn wel andere navigatiesystemen in de markt die andere bronnen gebruiken. Maar dan had je een andere auto moeten kiezen.

Nog even een tip. Lees je epistel even door voordat je het post. er staan nogal wat knullige 'versprekingen' in.
 

Horkje

Forumguru
Ikzelf ben zelf sinds twee dagen in het bezit van een splinternieuwe Superb Sportline. Voor mij juist een van de beste auto’s tot nu toe.....

Uiteraard niet alles binnen twee dagen goed te beoordelen, maar toch.

Omdat je aangeeft dat je argumenten zoekt of nodig hebt om deze auto terug te nemen zou ik bijna denken dat dit misschien wel een gevalletje cognitieve dissonantie is. Het is maar een aanname van mij hoor, maar zo komt het een beetje over. Ik dus vooralsnog je probemen niet bevestigen (of volledig ontkrachten).

Misschien heb je de pech dat je een maandagochtend model hebt.... mooi k*t natuurlijk maar oh zo lastig om te fixen.

Wat die deuren en windgeruis betreft zou ik in ieder geval gewoon opnieuw de dealer vragen dat af te stellen.

Zaken die niet te reproduceren zijn, zijn altijd lastig en vervelend maar aan de andere kan wellicht eenmalig?

Een te kleine bekerhouder zal ook niet een punt zijn waar je leasmaatschappij echt iets mee kan.

Ik zal je sowieso na verloop van tijd op de hoogte houden van eventuele zelfde ervaringen of het uitblijven ervan.
 
Ze zouden eigenlijk verplicht de fabriek moeten sluiten op maandagochtend...

Hoewel de optelsom van je problemen natuurlijk erg vervelend is verwacht ik niet dat het voldoende is om de auto terug te laten nemen. Zou daarom eerder inzetten op goede oplossingen.

Daarbij vooral onderscheid maken tussen essentiële zaken en de rest. De airco, het vasthouden van de instellingen en het windgeruis zouden bij mij hoger op de priolijst staan dan de vermoeidheidssensor (die het bij mij ook niet doet overigens).
 
Bovenaan Onderaan