Distributieriem vervangen!

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik heb vanmorgen mijn skoda fabia combi, 1.9 tdi, uit 2006, naar de officiele dealer gebracht voor een beurt en een APK keuring. Hij had 118.000 gelopen.

Ik werd net gebeld dat bij 120.000 de distributieriem vervangen moet worden en dat hij dat dus wilde doen maar eerst wilde overleggen. Samen met nog wat andere dingetjes (kleine beurt, ruitenwissers, 2 lampjes), en incl. de APK, kwam de rekening op 1075 euro!!!:mad: Kreeg een hartklap.

Is deze prijs normaal voor de dealer?

Alvast bedankt.

Sam
 

Slowcruiser

Nieuw lid
Ik vrees van wel. Onlangs bij de Twingo van mijn vrouw was het ook nodig. De Renault dealer vroeg daar bijna € 700,00 voor. Daar moest ook nog de koelvloeistofpomp bij voor € 280,00. Dan is er nog geen beurt en APK uitgevoerd. Voor een auto van 11 jaar oud is dat een hoop geld. Ik heb het toch maar nog even uitgesteld en ben op zoek naar een ander adres.
 

Gieliovd

Forumguru
Kleine beurt kost iets van €300 dacht ik? Wissertjes voor €25, lampjes ook. APK kost al gauw €50. Dan zit je al op €400.

En ja, distributieriem vervangen wordt over het algemeen gecombineerd met een waterpomp. Spanrollen en die hele meuk. Veel arbeid want er moet heel veel gedemonteerd worden. Ik hoor wel vaker bedragen van rond €700 hiervoor langskomen!

Het is allemaal érg, érg duur.
 

VEEJAY

Forumguru
Tja het is per motortype verschillend sommige 90.000 sommige bij 120 of 150.000. Dit zijn extra kosten die je van te voren kunt weten. Als de distributieriem wordt vervangen nemen ze voor het gemak ook de waterpomp mee.

Op de skoda site kun je pakketprijzen vinden voor dit soort ingrepen, daar kun je je factuur mee vergelijken, als je denkt dat je teveel moet betalen...

Maar misschien kun je niet van elke automobilist verwachten dat ze dit weten. Maar een zoek op dit forum zou je deze kennis gegeven hebben.
 

Erik_NL

Forumguru
... 1.9 tdi, uit 2006.
Ik werd net gebeld dat bij 120.000 de distributieriem vervangen moet worden ... Samen met nog wat andere dingetjes (kleine beurt, ruitenwissers, 2 lampjes), en incl. de APK, kwam de rekening op 1075 euro!
Is deze prijs normaal voor de dealer?
ik heb tot dusver twee keer ca. 750 Euro betaald voor distributieriem vervangen incl. grote beurt en APK bij VW/Audi dealer (Passat 1,9 TDi 130 pk, interval 90.000 km). De waterpomp is gecheckt, nog niet vervangen.
 

octaviabas

Senior Member
apk was gelukkig maar 25€ ( ja bij de dealer)

van de site:
voor Octy1 VOI 30.000 a €300 + distr. a €330 , ben ik al €600 kwijt. en dan is nog afgezie van alle te vervangen filters , bougie's etc.
zie me rekening ook wel richting de €1000 gaan, dat kan zeker goedkoper elders
 

mauricemauzzz

Actief lid
Hallo Sam,

Anderhalf jaar geleden(Fabia combi 2002, 2.0 mpi, 90.000 km) moest mijn distributieriem ook vervangen worden. Mijn garage(geen officiele dealer) heeft toen ook de waterpomp en spanrol vervangen. Dit kostte mij toendertijd in totaal € 345,98.
Een onderhoudsbeurt met APK kost mij gemiddeld € 400,-.

Misschien is € 1075,- een normale prijs bij een officiële dealer, toch vind ik 't een hoop geld...

Maurice
 

Ted

Forumguru
Ik heb het zelf gedaan voor mijn Fabia SDI en ik was kwijt distr.+pomp+multisn.+gereedschap circa.150 euro. Het was voor mij van deze auto de eerste keer en kostte mijn 8h. De volgende keer doe ik in 6h. En dan het gevoel dat ik niet getild ben dat is dubbel zo fijn. 700 euro voor jouw totale klus is meer op zijn plaats.
 

KEC

Lid
heb net de mijne laten doen bij de skoda dealer; betreft een 1.4 TDI '2005
ongeveer 330 € voor riem+spanrol+multiriem+spanner incl werkuren / btw
Net geen 3 werkuren voor nodig gehad. Waterpomp zou nog goed zijn.
 

Monteurtje

Forumguru
Voor het vervangen van de distributieriem zijn pakket prijzen. Verschilt per model en motor. Daar zit dan de riem, spanrol en eventueel omlooprollen bij. Is 1 set.
Wat daar vaak bij komt of geadviseerd wordt is de multiriem en eventueel de spanner daarvan. En de waterpomp. Dit zit niet in de pakketprijs.
De octavia 1 1.9 TDI is 1 van de duurste. Gaat richting of over de 600 euro.
 
Heb vandaag mijn garage gemaild voor een offerte voor het vervangen van de distributieriem en de spanrollen etc van mij Fabia 1.4 TDI. Gebeurt bij VAG-specialist voor 333,56 euro (inclusief btw). Kosten grote beurt en APK bedragen 236,24 euro. 1075 euro voor riem, kleine beurt en nog wat klein spul is dan echt crimineel.
 

EdK

Forumguru
ik denk dat je nu ff zit te gogelen met je cijfers !
Zoals het er nu staat staat het er niet volgens mij niet zoals je het bedoeld
 
Nee, ik zit goed met de cijfers. Maar voor de duidelijkheid
Grote beurt met APK 236 euro, riem en spanrollen etc. 333.
 
distributieriem

Hoi allemaal,

Bij de renault dealer wilde ze mijn moeder ook apart de distributieriem en waterpomp berekenen kosten ongeveer 600 euro Omdat we het hier absoluut niet mee eens waren, zijn we naar een andere (overigens hele goeie) garage gegaan en daar werd niet dubbel gerekend maar kwam distributieriem+waterpomp op 300 euro. Dus ik zou even verder kijken want tegenwoordig mag je bij een bovag garage je auto laten repareren zonder verlies van garantie van skoda. Sterker nog dit werd mij ook verteld toen ik mijn skoda bestelde. De waterpomp+distributieriem wordt in een doosje gedaan, en voor de éne auto wordt daar het logo van renault op gestempeld en op de ander bijv. van volkswagen. Dus even "shoppen" loont in dit geval zeker.
 
Goedenmiddag,

Waar heeft u vandaan dat de Skoda garantie bewaard blijft als je onderhoud bij een bovag garage doet?
Mij is vanmorgen nog door een Skoda dealer verteld dat je om garantie te behouden en de mobiliteitsgarantie dat je onderhoud moet doen bij de Skoda dealer.
 
Datzelfde (over de mobiliteitsgarantie) heb ik ook gelezen in een manual die op het net stond. Maar.... sinds kort nog maar hoor is je auto net zo verzekerd als je het bij een erkende bovag garage laat repareren. Het schijnt zo te zijn dat die regel niet meer van toepassing mág zijn. (zoals gezegd sinds kort ik denk een half jaar of zoiets)
 

jos_br

Actief lid
Ik snap nooit waarom ze de andere (span)rollen als vanzelfsprekend vervangen en de waterpomp "beoordelen". Ook de waterpomp is domweg een lager, net als de andere rollen, dus hoor je deze gewoon mee te vervangen. Ik heb hier motoren gehad met een waterpomp die de 90000km niet haalde. In het meest gunstige geval lag alleen het schoepenwiel eraf..........
Garantie blijft inderdaad gewaarborgd wanneer aantoonbaar goed onderhoud gepleegt wordt. Dit is een regel die de eu heeft ingevoerd.

Jos.
 

Gieliovd

Forumguru
Je hebt het over fabrieksgarantie of mobiliteitsgarantie. 2 totaal losstaande feiten.

Als jij je auto bij een BOVAG garage laat onderhouden is het wettelijk onmogelijk je fabrieksgarantie te laten vervallen, zolang het maar aantoonbaar is.

Skoda stelt w.b. de mobiliteitsgarantie wél de eis dat je bij de Skoda moet blijven voor onderhoud.

Hoe kom je er bij dat een waterpomp ook "maar gewoon een lagertje" is? Is toch wel even meer dan een lager, ja het bevat een lager ja.

Ik zou hem zelf altijd preventief doen. Relatief weinig meerkosten als je toch bezig bent en toch die zekerheid.
 

jos_br

Actief lid
[MODERATORBREAK]Beste Jos br , gelieve niet de bovenstaande posting te quoten . Schrijf dan liever @+username , in dit geval hier @ Gieliovd. Leest voor iedereen makkelijker en is overzichtelijker . [/MODERATORBREAK]

Onderhoud hoeft niet bij een Bovag garage vanwege garanties. Onderhoud moet aantoonbaar goed uitgevoerd worden. Mobiliteitsgarantie is inderdaad alleen bij onderhoud dealer, dit kan de ANWB ook.

Ik bedoel dat ook de waterpomp een lager is, net als de andere rollen, dus mee vervangen.....

Jos.
 
Bovenaan Onderaan