Distributieriem vervangen?

hoi,

heb een skoda fabia 2 combi 1.2 TDI greenline bj 2012. ik heb momenteel 188.000 km op de teller en weet dat de distributieriem bij 210.000 km vervangen moet worden. mijn vraag is tot hoelang kan ik ermee wachten....is het mogelijk bv om tussen 200.000- 210.000 km te vervangen of moet je het juist ruim van te voren doen en moet ik het nu al gaan doen?
 

carfreak24

Forumguru
Als je afgaat op de de door jou aangegeven 210.000km kan je nog even wachten.
Als je graag op tijd erbij wil zijn en risico beperken zou ik nu vervangen.
Zonder de staat van de distributieriem en andere delen (zoals geleiderollen en waterpomp) te weten is er geen zinnig woord over te zeggen. Zelf ben ik iemand die liever te vroeg een distributie laat vervangen (ondanks de kosten) omdat een kaport gelopen motor simpelweg altijd duurder is.
 
klopt vandaar....het is omdat ik bv ook egr wil laten wegshcrijven en afdoppen en onderhoud...wil ik lever even wachten met distributieriem ivm de kosten.

maar kreeg te horen dat het bij 210.000 km vervangen moet worden van de dealer.

alleen ivm de risico's wil ik het niet zo lang ermee wachten maar weet ook niet tot hoelang je kan wachten.hahaha
 
Laatst bewerkt:

Roedie76

Senior Member
Elders op het forum kom ik via de dealer 10 jaar of 210000 kilometer tegen.
Wat voor mij betekend dat ik waarschijnlijk halverwege volgend jaar de riem mag vervangen.

Heb in 8 maanden 25000 kilometer extra op de teller gezet en die staat nu op ruim 186000 kilometer.
 

Erik_NL

Forumguru
een bekend en enigszins neurotisch overkomend fenomeen onder hobbyisten - niet exclusief voor Skodaforumdeelnemers - is het van fabriekswege geadviseerde vervangingsinterval te willen verkorten
 

Roedie76

Senior Member
De opgegeven interval is door de fabrikant inderdaad al voorzichtig gesteld.

Iets langer doorrijden kan dus zelfs nog, maar dat is uiteraard geheel op eigen risico.
 

ronald_j

Actief lid
Tja, hoe lang leeft zo'n ding precies? Dat hangt van veel omstandigheden af. De fabrikant geeft een interval op waarbij er bijvoorbeeld. 0.001% kans is dat hij voortijdig stuk gaat. Die kans wordt niet van de ene dag op de andere 100%, of zelfs maar 10%. Je zou hem even kunnen laten nakijken. Kapje eraf en inspectie is meestal weinig werk. Of ze daarmee alles kunnen zien weet ik niet. Wel of hij er rafelig of uitgedroogd uitziet.

Misschien ook handig om even aan de monteur te vragen of het veel minder werk is om de distributie mee te nemen als hij toch al bij de egr is?
 
hoi Ronald_J....had het ook gevraagd of ie ook gelijk egr kon wegschrijven en afdoppen + onderhoud en natuurlijk distributieriem vervangen ...na wat afdingen ( bijna 10 min) kwamen we op een totaalprijstje van € 570 euro :)

ik dacht namelijk eerst prioriteiten stellen...... voor mijn inzien blijkt de distributieriem vervangen heel erg belangrijk en zal na een paar maanden (ergens volgend jaar ) de egr en onderhoud laten doen, maar twijfel ook of ik beter alles in een keer laten doen, zodat ik er gelijk klaar ben.
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Ja, als je nog een beetje normaal kunt doorrijden met die EGR, zou ik dat zeker overwegen.
Ik heb zelf nog heel lang ermee doorgereden. Maar ik had een benzinemotor. Weet niet of dat uitmaakt. Toen er een nieuwe in zat leek het wel een nieuwe auto. Reed zoveel beter!
 

Theo 4

Senior Member
Vorig jaar zelf de distributieriem vervangen.
Alle oude onderdelen, zagen er nog uit als nieuw.
Niet gerafeld of droog, de spanrollen en waterpomp hadden geen spel.
Ik moest bij 160.000 km vervangen, maar heb alles vernieuwt bij 180.000 km.

De wagen is wel een Octavia, en ik ben een rustige rijder.
 
een bekend en enigszins neurotisch overkomend fenomeen onder hobbyisten - niet exclusief voor Skodaforumdeelnemers - is het van fabriekswege geadviseerde vervangingsinterval te willen verkorten
Soms ingegeven door ervaring. Bij Alfa weten ze iets van voortijdig breken en ook BMW heeft (lang geleden) bij de M40 motor wel wat gedoe gehad. Werd op een zeker moment een officiële termijn van 40.000km en zelfs dat bleek niet genoeg.

Maarrr... bij VAG blijft de riem doorgaans prima gedurende de fabriekstermijn. Ik zou de rit gewoon uitzitten tot 210.000.

Kettingen daarentegen.... :deuk:
 
Bovenaan Onderaan