Distributieriem vervangen omdat deze nat is geworden?

Zojuist mijn Octavia voor een apk en beurt gehad.
Kreeg het bericht dat er smurrie?? in het koelsysteem zat, ook is de waterpomp lek.
Opzich een gevalletje van kan gebeuren leek mij.

Nu blijkt ook de distributieriem nat geworden te zijn door de lekke waterpomp en jullie raden het al deze moet ook inclusief multiriem en spanrol vervangen worden.

Ik snap dat dit soort dingen kunnen gebeuren maar ergens vind ik dit onvoorstelbaar, auto is altijd bij deze dealer in onderhoud geweest, ook voordat wij hem hadden(ex-lease) km stand is net 160.000 terwijl normaal de distributieriem pas vervangen hoeft te worden bij 200.000. Kostenplaatje zo rond de 1100 euro.

Meer mensen die dit soort gevallen mee hebben gemaakt?

D

Deleted member 17627

Beste antwoord:! : Logisch-- alle octavia q3 1.6 tdi hebben er last van en worden al voor uw km stand vervangen mbt waterpomp, dus ook gelijk distr.riem plus spanrollen groet

Tees

Donateur
Als er alleen koelvloeistof op de distributieriem gekomen is, hoeft die niet perse vervangen te worden. Maar als je waterpomp vervangen moet worden, moet de distributieriem los, en gezien je niet zo ver meer van t vervangingsinterval van je riem zit, is het geen gek idee dat die ook meteen vervangen wordt (sterker nog, ik zou t van harte aanbevelen!). En 160k of 200k is niet zo'n bizar groot verschil.

Antera

Donateur
Riem mee vervangen met deze KM stand zeker een must. Hij moet los en opnieuw opspannen van een riem vind ik zeker geen goed idee. Vind het wel bijzonder veel voor het vervangen van een riem.

Cordoba

Forumguru
Koelvloeistof (glycol) is wat anders dan regenwater, als dat in de distributieriem is getrokken, zal de riem (tanden) bij een beetje vocht (regen/mist/dauw) al snel glibberig worden, met vergrote kans dat ie bij een wat versleten riem een tandje overslaat, met kans op grote kosten/schade, dus alleen al vanuit dat oogpunt is vervangen verstandig. Daarnaast heeft de huidige riem (en rollen en spanrol) dus ook 80% van de levensduur er op zitten, en dan ga ik er vanuit dat er op basis van leeftijd nog geen reden is voor vervanging. Als je nu geen vervanging van de distritbutie zou doen, krijg je over 40k km alsnog een rekening voor het vervangen van de distributie, waarbij dan de vraag is of het (economisch) verstandig is om ook de waterpomp weer te vervangen. Voor een gemiddelde auto ben je 500-600 euro kwijt voor een distributiewissel incl. waterpomp, dus als je doorrekent dat je met een complete vervanging nu bij 160k km doet, ben je op lange termijn gewoon het goedkoopste uit.

Ik neem aan dat die rekening van 1100 euro niet alleen deze distributiewissel (incl. waterpomp) bevat, maar dat daar bijvoorbeeld ook een grote onderhoudsbeurt en/of andere zaken bij zitten.

Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
Kostenplaatje zo rond de 1100 euro.
Meer mensen die dit soort gevallen mee hebben gemaakt?
preventieve vervanging van distributieriem, waterpomp en spanrollen, inclusief een grote beurt en APK hebben me zes jaar geleden krap 1000 Euro lichter gemaakt (VAG-dealer, VW Passat 1.9 TDi bij 266.000 km)

Tees

Donateur
Bij een dealer is rond de 1000 euro misschien nog wel mogelijk, maar bij een vakgarage is dat wel echt te duur. Zoals Cordoba al zei, neem ik ook aan dat bij die 1100 andere zaken meegenomen worden.

Tees

Donateur
Let wel dat die prijzen van de Skoda website volledig kaal zijn, terwijl een garage normaliter naast de riem ook de waterpomp en spanrol vervangt (en soms/vaak ook de multiriem). Die komen er bij deze dealerprijzen nog bovenop.

eriktv

Forumguru
Heb nog even mijn factuur van vorig jaar erbij gepakt, was inderdaad zo'n zes tientjes boven de standaard prijs. Waterpomp was €86,95 en werk daaraan een dikke €100. Hoe zich dit nou verhoudt snap ik ook niet, maar moet ruim onder de €1.100 kunnen blijven ;)

Jewepe

Forumguru
@Meertn88

Bij mijn Leon was de waterpomp bij 125.000 km kapot. Laten repareren inclusief vervangen distributieriem, spanrollen etc. bij de plaatselijke Vakgarage. Kosten alles bij elkaar net geen € 600,-

brepus13

Forumguru
Ik betaalde ook iets van 750€ voor de distributie bij de dealer ( incl waterpomp en extra koelvloeistof en extra arbeid ). 350€ voor een beurt er bij en je zit zo op 1100€.

vreemd? Nee... veel geld? Ja!

Chateau Rouge

Senior Member
Een maand of 9 terug distributieriem + waterpomp en spanrollen laten vervangen. Waterpomp schijnt bij 1.6tdi en extra klep te hebben waardoor de motor eerder op temperatuur komt (details moet ik je even schuldig blijven).
Was bij VAGservice in Berkel zo'n 740 euro kwijt i.c.m. APK

Bovenaan Onderaan