Distributieriem O3 FL interval

redriver

Actief lid
De dealer waar wij onze O3 2018 1.4 benzine (FL) 1,5 jaar geleden hebben gekocht heeft aangegeven dat de distributieriem op onze auto nog niet is vervangen (KM stand nu 122.000). Het Skoda serviceprogramma zou aangeven om elk jaar vanaf 300.000km of 180 maanden de riem te controleren en bij beschadiging te vervangen.

Ze raden nu aan om bij 180.000 km wel een keer een nieuwe riem te monteren om geen risico te lopen.

Is dit een goed advies of denken jullie er anders over ? Een kapotte distributieriem geeft nl. wat meer schade dan een kapot lampje van je richtingaanwijzer o_O
 

Tees

Donateur
Volgens mij is t officiële advies jaarlijks visueel controleren vanaf 180k (of 210k?) km of 10 jaar. Iig niet 300k km!

Er zijn er meer die liever eerder vervangen, en gezien de kosten is dat ook niet gek. Distributie vervangen kost in de orde grootte €700-1000, een gesloopte motor is meestal einde auto op die leeftijd. Ik zou zelf ook zo rond de 200k km gaan vervangen denk ik.
 

hemi24

Forumguru
Visuele inspectie vanaf 210k km inderdaad.

Geen idee waar die dealer die 180 maanden of 300k vandaan heeft, maar als mijn dealer zulke onzin begint uit te kramen, ga ik op zoek naar een ander adres…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
Geloof ook niet alles wat forumleden hier uitkramen :ROFLMAO: Beetje overtrokken reactie @hemi24 als je zelf niet eens de juiste interval doorgeeft.

Belangrijk @redriver is dat je dealer (Skoda?) in de juiste vervangingstabellen kijkt. Die is verdeelt in Landen groep A, B of C en de landen met hoge stofconcentraties. We zitten hier in NL of BE (en het grootste gedeelte van de EU) in Market Group A

Officieel VAG advies (bron ERWIN) voor de EA211 motoren waar de 1.5 TSI ook deel vanuit maakt:

Naamloos.jpg

Dus VAG zelf geeft aan eerste keer inspecteren op 240.000km en daarna iedere 30K. Er wordt geen periodiek voor vervanging aangegeven.

Bij de introductie van de EA211 motoren kwam VAG nog met een voorgeschreven vervangingtermijn van iedere 210.000km vervangen (Bron SSP introductie EA211 motoren)

Naamloos 1.jpg
Dus VAG is zelf ook niet consequent geweest in het juist doorvoeren van info.

Dan zijn er vrolijke importeurs waaronder de Engelse Skoda distributeur die aangeeft een inspectie/controle op de riem iedere 5 jaar / 60.000 mile.

Geen idee of PON of de BE importeur zelf nog met allerlei voorschriften is gekomen voor bijvoorbeeld het 1.5TSI blok waar wellicht je dealer aan refereert.

Zelf haal ik bij mijn Seat met EA211 motor bij het jaarlijks onderhoud wat ik zelf uitvoer sinds de auto 5 jaar oud geworden is het kapje welke over de distributieriem gemonteerd is er af en controleer de staat van de riem. Tot op heden geen slijtage waarneembaar.

Het gaat om dit kapje aan de linkerzijde van je blok als je voor de auto staat. Echt simpel om zelf te doen. Even 3 boutjes losdraaien en een slang losleggen.
Naamloos 2.jpg
 

Luc3344

Senior Member
Vraagje:
Mijn Skoda (O3 - 2.0 TDI RS 2014) heeft inmiddels 260kKM gelopen. Bij 170kKM is de waterpomp en een spannerrol vervangen. Er staat in in het werkplaatsrapport waterpomp volgens “ELSA” of “EISA” (sorry handschrift niet duidelijk) is vervangen en is ingebouwd incl nieuwe spanrol en een verschildruksensor -
Zou het dan dan standaard zij dat de distributie riem ook is vervangen?
 

Luc3344

Senior Member
Geloof ook niet alles wat forumleden hier uitkramen :ROFLMAO: Beetje overtrokken reactie @hemi24 als je zelf niet eens de juiste interval doorgeeft.

Belangrijk @redriver is dat je dealer (Skoda?) in de juiste vervangingstabellen kijkt. Die is verdeelt in Landen groep A, B of C en de landen met hoge stofconcentraties. We zitten hier in NL of BE (en het grootste gedeelte van de EU) in Market Group A

Officieel VAG advies (bron ERWIN) voor de EA211 motoren waar de 1.5 TSI ook deel vanuit maakt:

Bekijk bijlage 106018

Dus VAG zelf geeft aan eerste keer inspecteren op 240.000km en daarna iedere 30K. Er wordt geen periodiek voor vervanging aangegeven.

Bij de introductie van de EA211 motoren kwam VAG nog met een voorgeschreven vervangingtermijn van iedere 210.000km vervangen (Bron SSP introductie EA211 motoren)

Bekijk bijlage 106019
Dus VAG is zelf ook niet consequent geweest in het juist doorvoeren van info.

Dan zijn er vrolijke importeurs waaronder de Engelse Skoda distributeur die aangeeft een inspectie/controle op de riem iedere 5 jaar / 60.000 mile.

Geen idee of PON of de BE importeur zelf nog met allerlei voorschriften is gekomen voor bijvoorbeeld het 1.5TSI blok waar wellicht je dealer aan refereert.

Zelf haal ik bij mijn Seat met EA211 motor bij het jaarlijks onderhoud wat ik zelf uitvoer sinds de auto 5 jaar oud geworden is het kapje welke over de distributieriem gemonteerd is er af en controleer de staat van de riem. Tot op heden geen slijtage waarneembaar.

Het gaat om dit kapje aan de linkerzijde van je blok als je voor de auto staat. Echt simpel om zelf te doen. Even 3 boutjes losdraaien en een slang losleggen.
Bekijk bijlage 106020

Heb je deze tabel ook voor een O3 2.0 TDI RS ?
 

catch me

Forumguru
Er is op dit gebied nog steeds veel onduidelijkheid, voorheen werd er duidelijk een km stand en termijn aan/opgegeven.
De techniek en materialen zijn uiteraard veranderd, verbeterd maar onduidelijkheid in deze blijft helaas.
Dacht voor de diesels 210 dkm.
Zelf heb ik m met m'n 1.6 tdi rond die km stand (+ /- 210dkm ) ook vervangen.
Nu met m'n 1.4 tsi ook bij 215 dkm.
Doe dit zelf dus de kosten zijn laag, m'n eigen tijd en de prijs van de onderdelen.....
 
Bovenaan Onderaan