distributieriem en waterpomp??

dok

Nieuw lid
Hallo, volgende week laat ik de distributieriem vervangen, prijs 349.
Veel mensen geven aan om dan toch ook maar direct de waterpomp te vervangen om extra kosten achteraf te voorkomen aangezien zij voorspellen dat die waterpomp met die nieuwe riem zeker kapot zal gaan en ja dan dus later weer veel betaald voor arbeidsloon.

Wat is wijsheid??
 
Het 'probleem' is dat indien je de oude laat zitten deze probleemloos kan blijven fuctioneren maar ook defect kan raken na een x aantal kilometers. Als deze defect raakt moet niet alleen de waterpomp worden vernieuwd maar ook weer een nieuwe distributieriem worden geplaatst (is weer € 349,-) omdat de deze riem ook de waterpomp aandrijft. Verder zie ik uit de gegevens dat jouw motor volgens mij 'gekieteld' is naar 210pk en een goede koelvloeistof circulatie lijkt met in dat geval wel zeer noodzakelijk. Neem het risico niet zou ik zeggen, rekening zal ingeveer € 80,-- hoger uitvallen.
 

dok

Nieuw lid
Het 'probleem' is dat indien je de oude laat zitten deze probleemloos kan blijven fuctioneren maar ook defect kan raken na een x aantal kilometers. Als deze defect raakt moet niet alleen de waterpomp worden vernieuwd maar ook weer een nieuwe distributieriem worden geplaatst (is weer € 349,-) omdat de deze riem ook de waterpomp aandrijft. Verder zie ik uit de gegevens dat jouw motor volgens mij 'gekieteld' is naar 210pk en een goede koelvloeistof circulatie lijkt met in dat geval wel zeer noodzakelijk. Neem het risico niet zou ik zeggen, rekening zal ingeveer € 80,-- hoger uitvallen.

Dat is een duidelijk antwoord. Bedankt!
 

Ronnie

Forumguru
Het komt bij VW 1.9 TDI motoren vaker voor dat het schoepenwiel van de waterpomp
loslaat , schijnt een 'kwaal" te zijn. Als de distributieriem vervangen moet worden ligt de zaak toch los en kun je beter de pomp ook maar meteen meenemen.
 

TheoStek

Forumguru
Das een goeie vraag?
Vraag dat ééns aan die mensen wat over innovatie liggen te lullen, want misschien hebben zij andere oplossingen.

Wijsheid? meteen mee laten vervangen, of de raad van Marcell/Ronnie ter harte nemen.
 

dok

Nieuw lid
Het 'probleem' is dat indien je de oude laat zitten deze probleemloos kan blijven fuctioneren maar ook defect kan raken na een x aantal kilometers. Als deze defect raakt moet niet alleen de waterpomp worden vernieuwd maar ook weer een nieuwe distributieriem worden geplaatst (is weer € 349,-) omdat de deze riem ook de waterpomp aandrijft. Verder zie ik uit de gegevens dat jouw motor volgens mij 'gekieteld' is naar 210pk en een goede koelvloeistof circulatie lijkt met in dat geval wel zeer noodzakelijk. Neem het risico niet zou ik zeggen, rekening zal ingeveer € 80,-- hoger uitvallen.


Ik heb de dealer gebeld en laat dus ook de waterpomp vervangen, hij was niet eens verrast dat een leek daarmee op de proppen komt.

Inderdaad de prijs die ik moet betalen wordt met 105 euro verhoogd.

maar ja, voelt toch beter. bedankt allemaal voor jullie reactie.
 

Gieliovd

Forumguru
Tja, wijsheid is in deze toch wel om hem mee te vervangen met de riem als alles al open en vrij ligt. Is qua arbeid vrijwel te verwaarlozen op dat moment.

En inderdaad, die dingen zijn zo ontworpen dat het een slijtagedeel is en dus ook bijtijds vervangen moet worden. De innovatieteams zullen wel tot de conclusie zijn gekomen dat de snijlijn van levensduur (ontwerp) en kostenplaatje hier ligt, om even in te haken op de innovatie ;)

Maar aan de andere kant, die pomp kan nog best wel de volgende 82.000 overleven. Je weet het pas als hij het begeeft. De dag dat er onbalanssensoren in deze pomp zitten moet nog komen.

Het is een keuze waar je dealer je ongetwijfeld mee kan helpen. Wat in hun advies?

Maar goed: loze woorden, je hebt hem besteld! Kun je weer veilig op pad.

Maar Marcell, vraagje aan jou. Waarom zou je meteen de distributieriem ook moeten vervangen als je de waterpomp naderhand vervangt? Het is nou niet bepaald een riem die je maar één keer mag opspannen, of de slijtage op beide delen, die speelt ook niet echt een rol lijkt mij. Dus: waarom zou je die pomp niet gewoon kunnen vervangen zonder de riem wéér te vervangen?
 

oscar2

Nieuw lid
Nog niet zo heel lang geleden mengde ik mij op het Autoweekforum in deze discussie. Het ging toen over Ames in Gorinchem. Het verhaal daar maakt wel heel duidelijk, dat gelijktijdige vervanging echt belangrijk is. En dan nog iets. Als ik me goed herinner, zijn er twee soorten waterpompen in omloop voor (bepaalde?)VAG-motoren. Een met een kunststof binnenwerk en een met een metalen binnenwerk. De laatste is duurder, maar veel betrouwbaarder.
 

hekko

Lid
Als deze defect raakt moet niet alleen de waterpomp worden vernieuwd maar ook weer een nieuwe distributieriem worden geplaatst (is weer € 349,-) omdat de deze riem ook de waterpomp aandrijft.

waarom moet bij een defecte waterpomp de distributieriem vervangen worden? die kan er toch gewoon weer terug op?
 

purk

Senior Member
ja dat kan natuurlijk, ligt er wel aan hoe veel de riem al gelopen heeft..... maar het werk blijft het zelfde dus reparatie blijft duur.
 

Ronnie

Forumguru
waarom moet bij een defecte waterpomp de distributieriem vervangen worden? die kan er toch gewoon weer terug op?
Het is een behoorlijke hoeveelheid werk; Alles moet los, distributie "op tijd" zetten, waterpomp demonteren en monteren; de motor staat dan nog steeds op tijd en dan kun je net zo goed een nieuwe riem van plm. €30,- erop leggen, om eventuele risico's uit te sluiten en zo verdere kosten uit te sluiten.
Ik heb ook nog nooit enkel een koppelingsplaat vervangen, altijd de plaat, drukgroep, druklager en eventueel nog een toplager. Het ligt dan toch los, dan kun je beter preventief alles wisselen.
 

Constant

Erelid
Sorry dat ik het niet wil snappen, ik ben ook maar een leek, de kilometerteller staat op ruim 80.000 en je gaat preventief de waterpomp vervangen? Als je richting de 180.000 km zit, dan kan ik het nog begrijpen, want dan beginnen de onderdelen kapot te gaan.

Mijn Golf III GT 1.9 TDi heeft overigens 260.000 km gereden zonder dat de waterpomp kapot ging (wel heel veel andere zaken na de 180.000 km grens en het werd een ramp boven de 250.000 km).
 

kcj

Actief lid
Sorry dat ik het niet wil snappen, ik ben ook maar een leek, de kilometerteller staat op ruim 80.000 en je gaat preventief de waterpomp vervangen? Als je richting de 180.000 km zit, dan kan ik het nog begrijpen, want dan beginnen de onderdelen kapot te gaan.
Een beetje late opinie van mij (en ook niet mijn gewoonte om bij andere Skoda-types te posten), maar als de waterpomp er inderdaad maar 80.000 km in zit én de riem moet iedere 80.000 vervangen worden, dan zou ik ook overwegen om pas bij 160.000 de waterpomp te vervangen.
Ter vergelijking : bij mijn Y is de waterpomp + riem vervangen op 120.000 (ook op aanraden van de garage :) ). Nadien is de riem al 2x vervangen (had speling ofziets :eek: ), de waterpomp is dan niet mee vervangen. (zit er nu dus zo'n 150.000 km in).

Mijn Golf III GT 1.9 TDi heeft overigens 260.000 km gereden zonder dat de waterpomp kapot ging (wel heel veel andere zaken na de 180.000 km grens en het werd een ramp boven de 250.000 km).
:D dat ken ik : bij mijn Y was de ramp tussen 135.000 (cylinderkoppakking foutief gestoken, kulas en nokkenas naar de filistijnen) en 200.000 (koppeling en contactslot) (en tussen die 2 km-standen iets met de trommelremmen en met de 'computer').
Sindsdien (afkloppen én hout vasthouden) valt het mee.

Koen
 

ougie

Forumguru
Ook mijn garage keek niet vreemd op toen ik verzocht ook tegelijk de waterpomp te vervangen (120000km). Ik weet niet wat de meer-arbeidskosten van het vervangen van de waterpomp waren. De netto kosten van de waterpomp was 62 euro. Overigens becomplimenteerde de monteur mij, de distributieriem zag er nog prima uit. Volgens hem een gevolg van goede rijstijl. Goed warmdraaien, soms lekker los gaan, op tijd olie controlenen, etc, etc. Volgens mij was het gewoon slijmen met de klant, maar goed klant is koning zullen we maar zeggen. Op naar de volgende 120000 kilometer.
 

Race Eend

Forumguru
Mooi mee vervangen, klapt hij wel en sta je met een kokende motor ben je veel verder van huis.

Mijne is al bij 65000km vervangen incl de riem. Schoep brak bij demonteren zo af.. en was compleet ingescheurd, was net op tijd dus.

P6200039.jpg
 
Bovenaan Onderaan