Distributieriem aan vervanging toe?

Busso

Actief lid
Mijn citigo is nu ruim 10 jaar oud en staat bijna op 170.000 km. Ik las in het boekje dat de riem bij 240.000 vervangen moet worden. Is er ook een maximale leeftijd voor de riem of kan ik doorrijden tot 240.000?
 

SteGo

Donateur
Hij moet voor de eerste keer geïnspecteerd worden bij 240.000km, daarna elke 30.000km inspectie.
Maar als mijn Citigo de 240.000 aantikt en ik dan de intentie heb om hem nog veel langer te blijven rijden dan laat ik hem preventief gewoon vervangen. Het blijft toch een slijtageonderdeel. distributieriem.jpg
 

Busso

Actief lid
Inderdaad. Ik ga hem sowieso vervangen eind de 240.000 km maar kan nog wel jaar of 5 duren voordat hij zover is een of ik dan nog de citigo heb. In iedergeval fijn idee dat ik nog even vooruit kan.
 

gehaktbal

Forumguru
Zelfde verhaal bij de distri van mn Octavia 1.4 tsi uit 2013.

Ging begin januari over de 240.000 km heen. Riem preventief vervangen. (Zaten wat droogteschsuren in maar kon op zich nog wel.)

Nu elke beurt ff spieken hoe die er voor staat.
 

hemi24

Forumguru
@Ted : dat is gelijk het probleem: als zo’n riem in de olie draait kun je er slechts heel weinig van zien én wat je er al van ziet zit verscholen onder een oliefilm…
 

Tees

Donateur
Er zijn toch niet zo heel veel VAG auto's met de riem in de olie? De meeste hebben de riwm 'gewoon' aan de buitenkant dacht ik.
 

hemi24

Forumguru
Mijn fout ik zat even n een ander distributieriem topic met m’n gedachten blijkbaar…

:pieker:

Maar om eerlijk te zijn, als je riem één van de gebreken uit het lijstje vertoont ben je volgens mij al aan de late kant om een nog een winnend lotto-ticket te halen..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Ted

Forumguru
Vertande rubber snaren draaien nimmer in de olie. Het enige wat ik kan vertellen dat een bromfiets motor , IGLO, een kunststofsnaar had, met vertanding en die draaide in de olie. Deze diende voor de aandrijving.
 

hemi24

Forumguru
Laatst bewerkt:

Ted

Forumguru
Weer wat geleerd! In principe zijn er inderdaad genoeg elastomeren die oliebestendig zijn, maar had nog niet vernomen dat er toepassingen zijn in de automobiel branche.
 

Tees

Donateur
Of t een goed idee was, is een heel ander verhaal @Ted...de verhalen van PSA over deze motoren zijn niet zo best.
 
Bovenaan Onderaan