Distributieriem aan flarden met 110.000 op de teller

Goedemorgen,

In Februari heb ik een 2e hands Octavia uit 2016 gekocht met 90.000 op de teller bij een Skoda dealer. Was een ex lease en de verkoper gaf me aan dat we rond de 180.000 op de teller moesten denken aan het vervangen van de distributieriem.

Deze week reed ik door de stad en ineens begon m'n auto een enorme herrie te maken. Het kwam vanuit de motor. Ik heb de auto op de dichtsbijzijnde veilige plek neergezet en durfde niet meer verder te rijden. Direct Skoda mobiliteitsservice gebeld. Hier had ik nog recht op omdat ik binnen 30.000km na een grote beurt zat. Iemand is langsgekomen en de auto is afgesleept naar de dichtsbijzijnde Skoda garage. Daar hebben ze ontdekt dat de distributieriem aan flarden is. Ze moeten dit repareren en kunnen daarna pas zien of de motor nog andere schade heeft gekregen. Kosten lopen nu al tegen de 1000 euro aan.

Zonder te gaan zeiken ben ik toch benieuwd hoe jullie hier over denken. Hoe kan een auto na een grote beurt ineens een kapotte distributie riem krijgen? Natuurlijk zit ik nét buiten de 6 maanden Bovag garantie. Maar denken jullie dat ik hier nog iets mee kan richting de skoda dealer? Het is wellicht vette pech, maar het doet wel heel erg zeer aan de portemonee
 

Tees

Donateur
Die website heb ik ook wel eens gezien, maar is volgens mij niet helemaal correct Peter. Maar voor de O3 staat hier 'geen eenduidig interval gegeven, uw garage is leidend'.

Volgens mij is er voor de modernere Skodas een soort inspectieregime wat (uit m'n hoofd) begint bij 90k, en zodra er zichtbare schade is of uiterlijk bij 180k vervangen.

Dit is een lastige zaak...ik denk dat je wel een punt hebt dat dit niet zou moeten mogen gebeuren, zeker opeens knappen is bij deze km-stand ongebruikelijk. Dat je net buiten de garantie zit doet daar niet perse wat aan af, maar maakt het wel lastiger. Dat je binnen 30k van een grote beurt af zit geeft al wat meer mogelijkheden.

Maar zoals vaak met dit soort zaken: gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen. Ik zou het gesprek eens aangaan met de dealer en kijken wat er mogelijk is. Ik vrees echter wel voor schade aan je motor, meestal geeft een knappende distributieriem wel serieuze schade (al zag ik laatst in een Wegenwacht vlog dat dat bij sommige merken niet zo is). Als dat zo is, dan ben je wel echt ver van huis, en is het de moeite waard om hier een rechtsbijstandverzekering naar te laten kijken (als je die hebt)
 

hemi24

Forumguru
Zou volgens mij normaalgesproken pas bij 210.000 moeten worden vervangen…

Niet dat je daar nu iets aan hebt, maar ik ben wel benieuwd of de riem nu de oorzaak is, of dat er iets anders aan de hand is, waardoor de riem het begeven heeft (lekkage of iets dergelijks bijvoorbeeld)
 

Duijzer

Donateur
Kijk eens of de poelie’s waar de riem overheen loopt nog vrij lopen. Spanrollen, waterpomp. Als er daar één van vastzit of zwaar loopt, trekt hij zo de riem aan gort..

1000,- is best geld. Eigenlijk zou je dan ook de waterpomp moeten vervangen als je daar toch alles los hebt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik dacht dat die nieuwe TDI’s allemaal een interval van 210.000km (!) hadden inderdaad en niet eens een levensduur! En dat in de praktijk die laatste (de levensduur) dan toch zo’n 10 a 12 jaar werd aangehouden als advies.

Ik zie het zo:
Je hebt de auto bij een officiële Skoda dealer gekocht. Die heeft gezegd: distributie is goed, hoeft pas bij 180k (opnieuw) beoordeeld te worden (en reken op vervangen tegen die tijd) Het onderwerp is dus zelfs - gelukkig - expliciet besproken al dan niet omdat jij er navraag naar hebt gedaan (je kopers onderzoek hebt gedaan) ofwel de verkoper (zijn verkoop informatie plicht is nagekomen)

Dan heb jij niets doms of nalatigs gedaan (geen beurt overgeslagen of uitgesteld, niet bij een andere handelaar gekocht die er een ander oordeel op na houd tov de dealer etc) Er kan jou niets verweten worden in dit opzicht.

Een riem had al slecht moeten zijn als die net na 6 maanden al knapt of aan flarden is en dus is het óf heel vreemd dat de riem ineens heeel slecht is geworden in die korte periode (niet aannemelijk) óf de riem was al slecht ten tijde van aankoop. In dat geval zat de dealer zat er bij verkoop naast qua oordeel en advies hierover en zou je kunnen spreken van een (in ieder geval voor jou verborgen) gebrek, reeds aanwezig bij aankoop van de auto. Op z’n best heeft de dealer de riem niet eens geïnspecteerd en is er van het boekje uit gegaan. In dat geval heeft de dealer - als de riem al slecht is, wat het meest aannemelijk is - je misleid en is hier mijns inziens dan debet aan. Het onderwerp is immers besproken, maar de versterkte informatie was kennelijk fout.

Had die immers gezegd ‘tja de riem is qua leeftijd wel aan vervanging toe eigenlijk, dus zegt u het maar: wilt u die vervangen hebben?’ Dan had je dat geweten en had je de keus: risico nemen of je onderhandelt die reparatie bij de totale prijs erbij.

Mocht het nu blijken dat de interval ook tijdgebonden is en bijv. die leeftijd (5 jaar?) al is overschreden - ook dan had de dealer (nota bene!) jou beter voor moeten lichten en eigenlijk de riem al voor verkoop moeten vervangen zodat dit voorziene risico niet op de argeloze koper wordt afgeschoven. Voor hen had dat best goedkoop gekund in 1 of 2 luwe momenten in de garage planning zolang de auto staat te wachten op een koper denk ik dan?

Je zou op z’n minst op coulance moeten kunnen rekenen!
 
Laatst bewerkt:
Even een update. De riem is vervangen, en volgens mij ook de waterpomp. Ik ga hem morgen ophalen. Nadat dit is vervangen zijn er verschillende testen en testritten gedaan en zijn er verder geen andere mankementen naar boven gekomen. Daar ben ik natuurlijk al heel blij mee. Kostenplaatje € 947,-
 

Tees

Donateur
Mooi dat de motor iig niet naar de gallemiezen is. Maar ik zou toch echt wel even aankaarten dat dit niet OK is en dat je op z'n minst enige tegemoetkoming verwacht (zo niet dat het volledige bedrag onder garantie valt)
 
Bovenaan Onderaan