Distributieketting vervangen

BlackYeti54

Actief lid
Goedemiddag, mijn Yeti 1.4 FSI is van bouwjaar 2015.
Heeft er nu 142.000 km. op zitten.
Al geruime tijd hoor ik bij een koude start het bekende geratel.
Dit duurt ± 4-6 seconden.
Elke vólgende start diezelfde dag geen enkel geluid meer.
Bij mijn Skoda-dealer geïnformeerd naar de kosten: €1500,-
Ergens volgend jaar hadden we al het plan om deze Yeti in te ruilen en te gaan voor een jonge 2e hands Skoda Karoq.
Wat is wijsheid/verstandig ?
Ik wil natuurlijk niet dat er nu nog ernstige schade aan de motor komt, maar nu alsnog €1500,- kosten valt wat rauw op ons dak.
Graag jullie inzichten/advies.
Is het geratel al ernstig genoeg voor een volledige ketting vervanging ???
Met dank alvast !

gehaktbal

Forumguru
Als jouw auto van 2015 is, heeft die nog wel een distributieketting dan?
Zo ja, je zou ook eens advies/prijsopgave kunnen inwinnen bij VAG Car Service (Bergschenhoek). Die zou enigszins bij jou in de buurt moeten zitten en is mogelijk een stuk schappelijker geprijsd dan de dealer.

BlackYeti54

Actief lid

Dank voor je reactie.
Aan het geratel te horen zeker een distributieketting !
Wordt ook bevestigd door mijn garage.

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Kan kloppen, de Yeti heeft nog heel lang (tot 2014/15, dus nog na de facelift) de EA211 motoren gehad. TS heeft waarschijnlijk 90 kW 1.4 CAXA motor erin liggen.

€1500 is wat aan de hoge kant, maar niet extreem. €1200-1300 kan je vast ook nog vinden. En verder...tsja, de ketting knapt normaliter niet zomaar, en een tandje verspringen gebeurt ook niet vaak. Maar de vraag is of je t risico wil nemen? Als het wel gebeurt is de auto economisch total loss. Kosten heb je nu eenmaal met een auto, en dit was bovendien te voorzien. En met een vervangen ketting is de auto toch net ff iets meer waard dan zonder, dus t geld is niet volledig weggegooid.

BlackYeti54

Actief lid
Ja, dat had ik me ook al bedacht:
óf het gaat mis en je hebt niets meer in te ruilen....
óf nu de reparatie en bij inruil een extra 'plusje' voor de volgende eigenaar ..
Dank voor je bericht !

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Al geruime tijd hoor ik bij een koude start het bekende geratel.
Dit duurt ± 4-6 seconden.
Elke vólgende start diezelfde dag geen enkel geluid meer.
Had één van de eerste 1,4TSI yeti's
En het bovenstaande geluid had ik vanaf dag 1
Heb er 7 jaar mee gereden ( aantal Km durf ik niet zo te zeggen ) en zoals je al beschrijft na de eerste woon/ werk rit ( rond 30Km ) was de rest van de ritten die dag het geluid er niet meer.
Je kunt dus de ketting wel laten vervangen, maar kunt ook met een VAG Car service het zo afspreken dat men kijkt of het inderdaad nodig is of dat de ketting eigenlijk nog goed is !?
Is het echt nodig ? Tsja dan is het slikken en betalen......
Maar zijn de toleranties nog ruim binnen de waarden dan is het simpel en dus weer dichtschroeven en door rijden...

Bovenaan Onderaan