Distributie 1.2TSi / 03-2011

DinkyToy

Senior Member
Toch maar weer n topic over dit onderwerp want ook na heel veel lezen voel ik me niet zeker..

Sinds ‘n week of twee hoor ik bij ‘t starten het gevreesde geluid dat doet vermoeden dat de ketting zich meldt. Ben op ‘t moment in Frankrijk en heb niet zoveel zin om me door -alleen- de dealer te laten vertellen wat er ad hand is en wat dat moet kosten.

De prijzen (die ik gezien heb) voor vervanging vd ketting in NL lopen uiteen van 650-1100.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij vervanging? Loopt de waterpomp ook mee op de distributie? Altijd alle rollers/spanners mee vervangen maar is er nog ander hang of sluitwerk dat meegenomen moet worden?

En ja, ergens rond de 60.000 is de ketting al n keer onder garantie vervangen. Wat zijn dit keer mijn kansen?
 

DinkyToy

Senior Member
@Kampie
Zo..

Dat de ketting levenslang meegaat is wel de indruk die VAG bij de introductie heeft gegeven. Maar daaraan lijken ze zich te onttrekken.
 

DinkyToy

Senior Member
Hoor m'n distributieketting bij het starten zo nu en dan nog steeds even rammelen, 1 à 2 x p/wk.
Geen foutmeldingen, ‘t blokje loopt mooi rond, gebruikt amper olie en is zuinig.

Toch zou ik graag meer zekerheid willen omtrent de staat waarin de distributie zich bevindt.
Heb gelezen dat van sommige modellen de stand vd kettingspanner kan worden uitgelezen, is dat bij mn 1.2TSi CBZB ook mogelijk?
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
ik heb exact hetzfelfde!

De ketting van mijn Fabia 1.2 TSI uit maart 2011 is bij 60.000 vervangen, (helaas nadat de motor in de soep was gelopen door dit euvel) en momenteel zit mijn Fabia op 120.000.

Het geluid uit je filmpje komt bij mijn Fabia 1-2x per week voor (naar mijn idee als het koud/nat is, maar dat kan er natuurlijk niets mee te maken hebben).

Ondanks dat er zich geen problemen voordoen wil ik de status laten checken.
Om te voorkomen dat de dealer standaard zegt dat deze vervangen moet worden ($$$), heeft iemand tips of trucs om te checken of het boeltje nog in orde is?

thx!
 
Bovenaan Onderaan