Distibutieketting

Beemster

Nieuw lid
Ik heb een vraag

Ik heb een 1.4 tsi moter benzine met 120000 km op de teller uit 2014 gekocht

Nu ratelt me distributieketting al een aantal sec bij een koude start ( dat kan geen kwaad werd mij gezegd ,zo lang het bij een aantal sec blijft)
2 wk geleden is het een aantal keer voorgekomen dat de ketting langer bleef ratelen zo 20 sec, wat nu al niet meer voorkomt zo anderhalve week.
Er wordt elke dag mee gereden
Ik heb de skoda dealer gebeld, die zegt zo lang er geen lampje brand is er niks aan de hand vooral de eerst 3 sec geratel is normaal.
Het zit me niet lekker moet ik de ketting vervangen of niet!!!!!
 

brepus13

Forumguru
Het is geen onbekend blok met distributie issues. Blijft het bij een paar seconden kun je het idd aankijken. Wordt het erger dan ontkom je niet aan vervangen. Ben je op tijd vervang je de ketting. Ben je te laat dan vervang je je blok. Duur geintje wel :(
 

Timmer

Donateur
Oh, het fameuze 1.4tsi blok... kettingproblemen zijn courant bij deze.
Afspraak maken en je ketting, spanner en geleiders laten vervangen. Kost wel iets, maar is beter als een nieuw blok steken...
 

Timmer

Donateur
Bijna vergeten, maar als dat lampje aangaat, is het meestal te laat.
Dat geratel, is hoogstwaarschijnlijk omdat de kettingspanner op het einde van zijn latijn is. Deze houdt (je raadt het al) je ketting op spanning en zorgt ervoor dat deze niet verspringt, en mogelijks dat je ketting na verloop van tijd wat speling heeft gekregen en dus ook enkele mm langer is dan standaard, waardoor de kettingspanner sneller naar zijn maximum is moeten gaan.

en zoals @CDK al aangaf, als de ketting er dan toch af moet, kan je evengoed de waterpomp mee vervangen, ze kunnen er dan toch aan :)
 
Bovenaan Onderaan