Distibutieketting

Topic in 'Fabia II' gestart door Beemster, 30-06-2020.

  1. Beemster

    Beemster Nieuw lid

    Ik heb een vraag

    Ik heb een 1.4 tsi moter benzine met 120000 km op de teller uit 2014 gekocht

    Nu ratelt me distributieketting al een aantal sec bij een koude start ( dat kan geen kwaad werd mij gezegd ,zo lang het bij een aantal sec blijft)
    2 wk geleden is het een aantal keer voorgekomen dat de ketting langer bleef ratelen zo 20 sec, wat nu al niet meer voorkomt zo anderhalve week.
    Er wordt elke dag mee gereden
    Ik heb de skoda dealer gebeld, die zegt zo lang er geen lampje brand is er niks aan de hand vooral de eerst 3 sec geratel is normaal.
    Het zit me niet lekker moet ik de ketting vervangen of niet!!!!!
     

  2. Erik_NL

    Erik_NL Forumguru

    jezelf even voorstellen wordt op fora doorgaans op prijs gesteld en kan klik hier

    succes met je distributie
     
  3. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Het is geen onbekend blok met distributie issues. Blijft het bij een paar seconden kun je het idd aankijken. Wordt het erger dan ontkom je niet aan vervangen. Ben je op tijd vervang je de ketting. Ben je te laat dan vervang je je blok. Duur geintje wel :(
     
    Beemster vindt dit leuk.
  4. Timmer

    Timmer Forumguru Donateur

    Oh, het fameuze 1.4tsi blok... kettingproblemen zijn courant bij deze.
    Afspraak maken en je ketting, spanner en geleiders laten vervangen. Kost wel iets, maar is beter als een nieuw blok steken...
     
    Beemster vindt dit leuk.
  5. CDK

    CDK Forumguru Donateur

    Zorg maar dat er een nieuwe distributieset (en waterpomp) op gaat vóór dat het lampje gaat branden!!
     
    Antera en Beemster vinden dit leuk.
  6. Timmer

    Timmer Forumguru Donateur

    Bijna vergeten, maar als dat lampje aangaat, is het meestal te laat.
    Dat geratel, is hoogstwaarschijnlijk omdat de kettingspanner op het einde van zijn latijn is. Deze houdt (je raadt het al) je ketting op spanning en zorgt ervoor dat deze niet verspringt, en mogelijks dat je ketting na verloop van tijd wat speling heeft gekregen en dus ook enkele mm langer is dan standaard, waardoor de kettingspanner sneller naar zijn maximum is moeten gaan.

    en zoals @CDK al aangaf, als de ketting er dan toch af moet, kan je evengoed de waterpomp mee vervangen, ze kunnen er dan toch aan :)
     
    CDK en Beemster vinden dit leuk.
  7. Beemster

    Beemster Nieuw lid

    Maar de waterpomp staat toch los van de distributieketting ?
     
  8. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    @Beemster Ja, maar die zit er dichtbij, en even ver 'verstopt' als de distributie.
    Ook kost de pomp niet het meeste, maar het arbeidsloon.....:tongue:, en die pomp heeft ook een beperkte levensduur.
     
    Beemster en Herre vinden dit leuk.
  9. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Niet meer mee rijden en laten repareren. Je blok in puin kost meer.
     
  10. Beemster

    Beemster Nieuw lid

    Het wordt me duidelijk VERVANGEN dus
    Iedereen bedankt voor de reacties
     
    CDK vindt dit leuk.

Deel deze pagina