Display Boordcomputer tussen klokken geeft niets meer aan.

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en dat het geen dure reparatie gaat zijn.

Wij hebben een Skoda Fabia 2 1.4 16v bj 2009 en hebben het probleem dat het display tussen de toerenteller en snelheidsmeter geen data meer aangeeft. Het display is leeg, dus geen tankmeter, tijd enz enz. De verlichting doet het overigens wel van het display, in het instructieboekje kan ik niets vinden en zekeringen heb ik ook nagekeken.

Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven wat te doen. Zou het een defect zijn, wat zouden dan de kosten kunnen zijn. Bij vervanging van het display (indien los verkrijgbaar) , hoe krijg ik dan mijn actuele km stand terug. Auto heeft namelijk pas 100.000 km gelopen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

cortrans

Forumguru
Volgens mij blijft je tellerstand (die is digitaal) gewoon in de boordcomputer opgeslagen. Bij vervanging van het scherm zelf zal die niet verloren gaan.
 

turboturbo

Forumguru
Heb je een maxidot of minidot?

Bij maxidot kun je het display misschien uitzetten (kan bij mijn OI iig). Kan dat per ongeluk gebeurd zijn?
3 sec lang de boordcomputer selectie toets ingedrukt houden en hij zou op moeten lichtten (kom je in het menu)
 
Het probleem is opgelost via een kennis. Hij heeft het ooit op een verjaardag gehoord van een monteur bij een Skoda dealer wat te doen bij electrische problemen. Hij vertelde mij dat ik de accu moest losgooien en vervolgens sleutel in het contact en sleutel volledig draaien als bij het starten. 10 seconden wachten en accuklem (+) weer vastzetten en jawel alles deed het weer. Wij hadden ook problemen met de electrische ramen en ook dat is deels opgelost, het enige probleem wat we daar nog hebben is dat we vanuit de bestuurders stoel niet de andere ramen kunnen bedienen. Maar voor het losgooien van de accu konden we alleen het raam aan de bestuurderskant bedienen.

Het schijnt dat Skoda meer van dit soort euvels heeft en vaak softwarematig problemen zijn is. De monteur had ook verteld dat het losgooien van de accuklem veel problemen oploste en er bij veel garages vreemde facturen aan de klant werden belast. Dus als er problemen zijn van electrische aard, altijd de accuklem (+)los gooien > sleutel in contact en de slutel draaien alsof je de de auto wil starten > 10 sec. Wachten en dan accuklem weer vastzetten.
 

Zwapp

Forumguru
Dat van de accu pool los maken snap ik nog en heeft al veel probleempjes opgelost maar je contact omdraaien heb ik nog nooit ergens gelezen :sterretjes: , lijkt mij trouwens ook niet veel nut hebben maargoed ben geen expert.
Wel fijn dat het deels is opgelost is natuurlijk!
 
Het contact omdraaien is inderdaad nodig voor de restspanningen. Ik had mijn kennis gebeld om te melden dat het allemaal succesvol verlopen was met de accu loshalen. Ik heb hem nog eens gevraagd hoe dat nou met het contact zat, hij bevestigde dat het voor de restspanningen op te heffen was.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou alleen liever de minpool 'los gooien' om mee te beginnen (en evt als dat nodig is daarna de plus pool)

Dit ivm gevaar op kortsluiting en juist het creëeren van elektrische problemen bij je Skoda.....

Maak op dezelfde manier de kabel van de positieve pool los. Zorg ervoor dat deze kabel nadat je hem hebt losgemaakt niet in aanraking komt met het metaal van de auto. Er zit nog reststroom in de kabel die de elektronische systemen van de auto kan verstoren of beschadigen als hij in aanraking komt met metalen delen van de auto.
http://nl.m.wikihow.com/Een-auto-accu-loskoppelen
 
TurboTurbo, ik wist dat bij het wisselen van een accu eerst de - pool en dat de + pool moest worden los gemaakt. Maar in dit geval bij een "reset" van het systeem zou het alleen de plus moeten zijn, wat ik overigens al wel vreemd vond. Mij lijkt dat het ook zo zou moeten werken met de - en + pool los te gooien. Ik kan het helaas niet testen, gezien dat ik mijn probleem heb opgelost. Maar voor een iemand met eenzelfde probleem kan het wel testen. Ik weet niet wat het verschil zou zijn, mbt electronica ben ik echt een leek.
 

turboturbo

Forumguru
Als dat specifiek nodig is voor deze magische truc ;) (de plus pool los maken) dan zou ik zeer voorzichtig te werk gaan.

Anders heb je er zeker elektrische problemen bij...
 

JPCM Janssens

Nieuw lid
Ook bij mijn Skoda Fabia Combi was plotseling het display helemaal leeg. Alle zekeringen gecontroleerd etc maar niets hielp. Vanmorgen de raad opgevolgd om de plus pool los te maken, toch even te starten gedurende 10 seconden. Je hoort verder niets natuurlijk! Heb de plus pool weer bevestigd en jawel de boordcomputer werkt weer. Bedankt voor de tip(s)
 

Antera

Donateur
Wij hadden ook problemen met de electrische ramen en ook dat is deels opgelost, het enige probleem wat we daar nog hebben is dat we vanuit de bestuurders stoel niet de andere ramen kunnen bedienen. Maar voor het losgooien van de accu konden we alleen het raam aan de bestuurderskant bedienen.

Kane en defecte raammotor zijn of anders even uitlezen en kijken wat eruit komt eventueel
 

RockFlare

Nieuw lid
Het probleem is opgelost via een kennis. Hij heeft het ooit op een verjaardag gehoord van een monteur bij een Skoda dealer wat te doen bij electrische problemen. Hij vertelde mij dat ik de accu moest losgooien en vervolgens sleutel in het contact en sleutel volledig draaien als bij het starten. 10 seconden wachten en accuklem (+) weer vastzetten en jawel alles deed het weer. Wij hadden ook problemen met de electrische ramen en ook dat is deels opgelost, het enige probleem wat we daar nog hebben is dat we vanuit de bestuurders stoel niet de andere ramen kunnen bedienen. Maar voor het losgooien van de accu konden we alleen het raam aan de bestuurderskant bedienen.

Het schijnt dat Skoda meer van dit soort euvels heeft en vaak softwarematig problemen zijn is. De monteur had ook verteld dat het losgooien van de accuklem veel problemen oploste en er bij veel garages vreemde facturen aan de klant werden belast. Dus als er problemen zijn van electrische aard, altijd de accuklem (+)los gooien > sleutel in contact en de slutel draaien alsof je de de auto wil starten > 10 sec. Wachten en dan accuklem weer vastzetten.

Ook bij mijn Skoda Fabia Combi was plotseling het display helemaal leeg. Alle zekeringen gecontroleerd etc maar niets hielp. Vanmorgen de raad opgevolgd om de plus pool los te maken, toch even te starten gedurende 10 seconden. Je hoort verder niets natuurlijk! Heb de plus pool weer bevestigd en jawel de boordcomputer werkt weer. Bedankt voor de tip(s)

Ik heb vandaag hetzelfde probleem gehad en ik wil even vermelden dat ook mijn probleem verholpen is met deze techniek! Dank voor het delen!
 

Bert59

Nieuw lid
15 juni 2022. Ook een Skoda uit 2009. Zelfde probleem, zelfde oplossing. Het moeilijkste was nog om die plus pool eraf te krijgen met zo'n plastic flapje hier en daar.
 
Min pool los heeft exact hetzelfde effect, het is veiliger eerst (of alleen) de min los te maken omdat als je bij het losdraaien van de accupool per ongeluk met je steeksleutel tegen een blank deel van de omliggende carrosserie aankomt bv een boutje of een beugeltje etc. dan heb je in geval van de pluspool een (fikse) kortsluiting, bij de min is er niks aan de hand.
 
Bovenaan Onderaan