Dirkie's Karoq 4x4

dirkie996

Forumguru
Zoals in 't bestel- en levertijden topic al vermeld, heb ik sedert 12/09/2022 m'n nieuwe Karoq in bezit. Eerst nog op vakantie geweest met de Octavia RS, en daags na thuiskomst, de nieuwe Karoq gaan ophalen.
Altijd eventjes afwachten, of de bestelde wagen geen achteruitgang zal zijn, ten opzichte van de Octavia RS. Laten we zeggen dat 't anders is, maar zeker niet slechter. De Karoq rijdt comfortabeler en stiller dan de RS, waarschijnlijk door de DCC en de hogere banden ( 225/50/18). De Octavia reed wel strakker in de bochten, maar ik moet nog experimenteren met de instelling "sport", die alles net wat strakker maakt.
Ook vind ik de kleur "Graphite Grey" goed geslaagd, in combinatie met de zwarte velgen.
Qua versnellingsbak, heb ik toch de indruk dat die dsg 7-bak ( dq381) beter schakelt dan de dsg-6 bak van de RS.
Het digitale instrumentenpaneel is nog eventjes wennen en zoeken, want de instelmogelijkheden zijn legio. De eerste keer travel assist gebruikt, ging goed, maar ik moet er nog aan wennen.
Verder zeer tevreden van de elektrische met leder beklede comfortzetels met geheugen. Zitten echt lekker met uitgebreide verstelmogelijkheden.
Min puntjes heb ik voorlopig nog niet ontdekt, of het zou moeten zijn, dat ik nu 40pk minder heb. Maar eerlijk gezegd, voorlopig mis ik die niet echt, omdat de Karoq meer uitnodigt, tot comfortabel cruisen. Op kruissnelheid, hoor je die 2.0tsi amper.
Alvast nog enkele foto's bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • karoq.jpg
    karoq.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 94
  • karoq01.jpg
    karoq01.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 85
  • karoq02.jpg
    karoq02.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 80
  • karoq03.jpg
    karoq03.jpg
    42 KB · Weergaven: 88
  • karoq04.jpg
    karoq04.jpg
    48,9 KB · Weergaven: 93
  • karoq05.jpg
    karoq05.jpg
    58,3 KB · Weergaven: 94
  • karoq06.jpg
    karoq06.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 96

dirkie996

Forumguru
Knappe Karoq! Welke is ruimer? Je oude O3 of de Karoq?
De binnenruimte voor de passagiers valt zeer goed mee, met ‘n licht voordeel voor de Octavia, qua voetruimte achterin.
Op gebied van bagageruimte is de Karoq ‘n serieuze stap terug. Wij tweetjes hebben die ruimte niet meer zo nodig, maar voor vakantiebagage voor ‘n heel gezin, scoort de Octavia ( zeker onze break geweest) ‘n klasse beter.
 

EdK

Forumguru
Mooie wagen en ik wacht de foto's wel even af waar hij in het daglicht staat !
Want met kunstlicht is een kleur toch altijd anders ! :D
 

Beauri

Forumguru
Ziet er chic uit, mooie auto:thumbsup:

Ook benieuwd naar plaatjes bij daglicht, de velgen zien er nu vreemd klein uit met dat glimmende cirkeltje erin. Onderkant achterzijde zou ik persoonlijk in hoogglans zwart zetten zoals er hier reeds meerderen hebben gedaan, dan wordt ie nog net even serieuzer.

Heel veel fijne kilometers toegewenst met je nieuwe aanwinst.
 

dirkie996

Forumguru
@Beauri :Volgend weekend eens foto's bij daglicht maken ( en na poetsbeurt ;) ). De velgen zijn de standaard voorziene velgen van 18".
Deze zijn bewust zo gekozen, wegens meer comfort, maar vooral wegens minder kwetsbaar, bij 't nemen van 'n onverhard pad of iets dergelijks. Het is geen echt offroad voertuig, maar in de Pyreneeën, waar we dikwijls op vakantie zijn, zullen we van tijd tot tijd wel eens 'n onverhard pad nemen. Daarom is de wagen ook uitgerust met het " rough road package" ( 15mm verhoogde ophanging, beschermplaten bodem).
 

dirkie996

Forumguru
@EdK en @Beauri : eerste wasbeurt is 'n feit. Nog enkele kiekjes bij daglicht. Nog niet zoveel kilometers gemaakt, deze week, maar 't rijdt toch comfortabeler dan de Octavia. De Karoq loopt ook stiller en waarschijnlijk zuiniger ook. Ik ben niet zeker, maar ik denk dat deze versie van de 2.0tsi ( 190pk), een kleinere turbo heeft dan de de 2.0tsi ( 230pk).
Wel 'n duidelijke verbetering is de dsg-7 bak. Die werkt toch iets soepeler dan de dsg-6 bak. Die matrix LED-verlichting, is toch weer 'n stuk beter dan de LED-verlichting die ik had op m'n Octavia.
Het enige waar ik me aan erger, is dat virtual pedal geval, om je koffer te openen. Meestal sta je daar verschillende malen, rare schopbewegingen te maken, totdat je uiteindelijk toch op de normale manier de koffer opent.:sterretjes::D
 

Bijlagen

  • IMG_2409.jpg
    IMG_2409.jpg
    74,7 KB · Weergaven: 53
  • IMG_2410.jpg
    IMG_2410.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 54
  • IMG_2411.jpg
    IMG_2411.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 53
  • IMG_2413.jpg
    IMG_2413.jpg
    95 KB · Weergaven: 54
  • IMG_2414.jpg
    IMG_2414.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 51

Beauri

Forumguru
Mooie auto. alleen die velgen zijn niet echt mijn smaak en natuurlijk nog onderzijde achterkant in het zwart zetten:jaja:

Heb wel niet de 2.0 liter, maar wel 195PK en ruim 340Nm koppel en ja, kan beamen dat het een heerlijke reiswagen is, ook de mijne is stil en heerlijk comfortabel, komt waarschijnlijk ook door de hoge zit. Had standaard 17inch velgen en die waren met die bandencombinatie net even fijner dan wat ik er nu in 18inch onder heb zitten, het is dat ik de 18inch veel mooier vind, zou persoonlijk ook geen 19inch onder de wagen zetten omdat ik dan denk dat er weinig van het comfort overblijft.

Heb geen ervaring met de DSG bakken, op de proefrit na, en vond ze als handbak liefhebber, veel te snel opschakelen. Kofferbak hier met de hand open, maar dat was een bewuste keus ivm de hond, kon het voor weinig als optie aanvinken, maar bang dat er iets van de hond tussen zou kunnen komen omdat je niet zelf de snelheid van openen en sluiten onder controle hebt met zo'n zelf-openend en -sluitend geval.

Je kan je wagen ook nog laten tunen, dan wel met DSG tuning erbij lijkt mij verstandig en dan denk ik dat je helemaal niets meer te wensen overhoud;)

Oh... wasbeurt met de hand of het gemak van een goede wasstraat?
 

dirkie996

Forumguru
Geen krasstraat voor mij. Met schuimlans inspuiten, afspuiten met hoge druk en daarna nog ‘s wassen met de wollen handschoen. Producten die ik gebruik zijn van Gyeon.
 

Beauri

Forumguru
Een echte liefhebber dus:thumbsup:

Heb de hele uitrusting nog, emmers, slang met spuitmond, wasborstels, velgborstel, zeem, sponzen, zachte doeken, oude stofzuiger en dan de verwenmiddeltjes, al zullen die nu wel hun beste tijd hebben gehad.

Was gek genoeg om in de stromende regen, als hij lekker was voorgeweekt, dan met slang en zachte borstel het stof en vuil te verwijderen om dan de regen het kraanwater weer weg te laten spoelen voor een snel tussen wasbeurtje. Een gewone wasbeurt kostte een middagje op een plekje waar hij dan niet in de zon stond. Natmaken om in te weken en daarna met zachte borstel het stof en vuil te verwijderen, dan met een sop van veel autoshampoo een wasbeurt, licht afspoelen en daarna afzemen en met zachte doek hier en daar nog even de puntjes op i zetten. In de was zetten was niet echt mijn hobby, en was door gebruik van veel autoshampoo ook niet echt vaak nodig.

Als je dan wat ouder wordt en in de hogere(SUV) modellen beland en het water je de schoenen inloopt als je tot over de helft van het dak probeert te komen, dan ga je er anders over denken en ga je op een gegeven moment voor het gemak..... laarzen hadden natuurlijk ook een optie kunnen zijn;) maar de wasstraat hier dichtbij met goede naam en overdekte stofzuiger-ruimte werd aantrekkelijker.

Reinigen/spoelen met hoge druk was iets waar ik een beetje angst voor had, maar als ik hier door de wasstraat wordt getrokken wordt daar ook gebruik van gemaakt. Ach, hij komt er prachtig schoon uit, het kost ook veel minder tijd en het is ook minder vermoeiend, de stofzuiger er door halen is ook niet echt meer mijn hobby, maar gelukkig is hij nooit echt vuil van binnen en meer dan wat zand het stukjes droge blaadjes kom ik ook niet tegen, een ander verhaal is de kofferbak waar hondenkind verblijft, daar gaat wel eens tijd inzitten, een korthaar heeft van die hardnekkige haren die graag tegen de achterbank en wielkasten blijven zitten.

Vond het 10-15 jaar geleden ook niet erg om te doen, auto was toen meer de hobby, nu ook nog wel maar toch iets meer vervoermiddel en gemak. Tegenwoordig zie ik hier, waar ik woon, bijna niemand meer zelf zijn/haar auto wassen. Het is al een zeldzaamheid als je iemand zijn motorkap ziet opentrekken om bijvoorbeeld de vloeistofniveau's te controleren en het ruitenwisserreservoir bij te vullen.

Zo...... een heel verhaal om te vertellen dat ik het mooi vind om te zien dat er nog mensen zijn die met liefde hun auto persoonlijk verzorgen:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan