DinkyToy

DinkyToy

Senior Member
Hallo Medeforummers,

Mijn naam is Rob maar noem me gerust DinkyToy.

Ben 'n zestiger en heb m'n halve leven diesel gereden. Helaas maken Europeese lokale overheden met ons eigen kabinet voorop, het leven van dieselrijders zuur en duur.
Na almaar kleiner te zijn gaan rijden, neem ik nu afscheid van m'n laatste diesel (Audi A2 1.4TDi) en waag de sprong naar benzine.

Op zoek naar (informatie over) n Octavia lll kwam ik als vanzelf op 't Skodaforum terecht. Heb hier al flink van de aanwezige kennis & ervaring geplukt en dat helpt me enorm bij mijn zoektocht naar een goede, betrouwbare Octavia 1.2 of 1.4TSi Elegance.

Ik hoop tzt op mijn beurt ook bij te kunnen dragen aan dit bloeiende 'groene' Forum!

Groeten
Rob
 

Duijzer

Donateur
Welkom, Rob. Tanken zal even schrikken zijn, de wegenbelasting is dan wel weer leuk. Succes met zoeken naar een mooie Skoda.
 

gossy

Actief lid
Succes met het zoeken - héle mooie wagen die..



en wat diesel betreft - zelfs in t land van de gas guzzlers kijkt men raar naar diesel autos ^^ je kan meer benzine maken van ruwe olie dan diesel.. dus ook daar is/word de diesel simpelweg duurder dan benzine..
 
Laatst bewerkt:

DinkyToy

Senior Member
Hartelijk dank voor de verwelkomingen!

Vandaag twee bezichtigingen met proefrit van n OC Limousine 1.2TSi en een Combi 1.2TSi, beiden begin 2014.
De Combi heeft n complete turbowisseling gehad op 139K. In de showroom aldaar stond nog n OC3 en ook die bleek de turbo te hebben vervangen, op 94K.
Zou dat in beide gevallen aan de chauffeurs hebben gelegen die m met gloeiend hete turbo geparkeerd hebben?
Of is er iets bekend over extra kwetsbaarheid van dat type turbo?
Was daarover nog niet iets tegengekomen op t Skodaforum.
 

gossy

Actief lid
Die turbos zijn zover ik weet actief gekoeld - heet word het wel maar te niet. Volgens mij zijn deze standaard niet uitgerust met keramische lagers oid ( ? ) dus er zit een levensduur aan.. als die turbine gaat zwalken kan het snel gaan ja.


Bedenk wel dat een hoop van dit type in de aanbieding hier en daar ex lease bakken zijn - een maat van mij had de meeste lol in zijn oc3 en vind het nog steeds jammer dat deze niet meer in zijn lease optie zitten nu.. Trok erg lekker op en daar maakte hij ook goed gebruik van.
 
Laatst bewerkt:

DinkyToy

Senior Member
Die turbos zijn zover ik weet actief gekoeld

Klopt, vandaar dat direct de motor afzetten na grote inspanningen vd turbo de temperatuur te hoog kan oplopen bij het stilvallen van die koeling. Eerst ff rustig rijden of n minuutje stationair laten draaien is mij geleerd.
 

gossy

Actief lid
ooh ja dát - had het erover toevallig met m'n maat die zei nee joh dat hoef je helemaal niet te doen tegenwoordig en liet even zien.. maar diegeen tegen wie hij het zei maakt misschien wat uit - Ik heb nog net geen 90 sticker achterop de auto =S



maar dus volgens het boekje ( van de oc3 )

Do not switch the engine off immediately at the end of your journey after the engine has been operated over a prolonged period at high loads but leave it to run at an idling speed for about 1 minute. This prevents any possible accumulation of heat when the engine is switched off.

Ja boven de 3500 of meer voor een tijdje dan gloeien er wel dingen nog even na ^^
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan