Dimlicht

^RWi

Lid
Zodra ik de Superb1 op contact zet gaat mijn verlichting (dimlicht voor en achterlichten) branden, ook als de lichtschakelaar op stand 0 staat...
Is dit uit te zetten zodat het licht alleen wordt ontstoken zodra ik het zelf inschakel?
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar zal iemand met VCDS of VAG-Can Pro aan te pas moeten komen, denk ik.

Op zichzelf is het wel een veilige instelling bij een auto die - vermoedelijk - nog niet is voorzien van dagrijverlichting. Het garandeert namelijk je zichtbaarheid onder alle omstandigheden zonder het risico dat je je verlichting te laat inschakelt of zelfs vergeet.

Zelf rij ik al sinds de jaren '70 ook overdag (ongeacht de weersomstandigheden) met minstens dimlicht aan. Dit naar aanleiding van een indertijd in de Autokampioen gepubliceerd artikel over het overdag voeren van verlichting in Zweden. Het leger aldaar was ermee begonnen en het had geresulteerd in bewezen lagere ongevalscijfers.
Bijkomend effect leek (naar mijn ervaring) te zijn dat de accu er langer door schijnt mee te gaan, mogelijk omdat de door de dynamo geproduceerde stroom ook daadwerkelijk wordt verbruikt. Ik weet niet of dat bij de huidige stand van de auto-elektronica nu ook nog verschil maakt, maar feit is wel dat ik bij geen enkele van de auto's - gebruikte of nieuwe - die ik sinds die tijd heb gehad ooit nog een accuprobleem heb ervaren.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik vraag me af of dit normaal gedrag is?
Zelf heb ik een Passat gehad uit 97 (redelijk vergelijkbaar volgens mij) en daar i=bleef het licht gewoon uit op stand 0..

Wellicht dat iemand hier met een S1 dit even kan bevestigen, anders zou je schakelaar wel eens defect kunnen zijn?
 

^RWi

Lid
Late reactie... Sorry :)

Ik ga momenteel ook uit van de optie die Canon-Eye benoemde.
Nog geen mogelijkheid gehad om t beestje uit te laten lezen... Gaat nog wel gebeuren ook ivm de PDC...

Thnx iig!
 

turboturbo

Forumguru
Kan het ook nog een hardware matige ingreep/tweak zijn geweest?
Bestonden dergelijke vcds functies destijds al ten tijde van de Superb I?

Er zijn wel aftermarket modules voor te koop of mogelijk zijn er 2 pin uitgangen van de verlichting knop met een draadje aan elkaar verbonden.

Ik roep maar wat hoor, misschien zit ik er hardstikke naast....
 

Chrisjemol

Forumguru
het klopt wat je zegt. je kan lichtschakelaars bestellen (mistlamp.nl bv) in de nieuwe stijl, dus met alu erop met een auto stand en klein lichtsensortje die je voor op je dash laat uitkomen
 
Bovenaan Onderaan