Dilemma O2 1.6 TDI met 240dm op teller...

Stukje geschiedenis:
Gekocht 5 jaar geleden bij 145dkm
Bij 165d egr
Bij 210d riem+waterpomp
Bij 233d achterremmen compleet+banden
Bij 235d complete koppeling+dubbelmassa
Nu moeten eigenlijk de verstuivers ;-(

Wat is wijs?

Voor de caravan heb ik een trekhaak+hulpveren laten monteren.

Investeren in de verstuivers of, met tranen in de ogen, de auto verkopen?

Ik denk vooral aan wat er nog kan komen? Roetfilter, voorremmen, turbo, ?

JeSko

Forumguru
Een auto is altijd een onzekerheid, morgen kan bij wijze van spreken alles kapot vliegen, of je rijd er nog 100.000 probleemloze km's mee na het vervangen van de verstuivers. Enkel jij kan voor jezelf die financiële afweging maken. Persoonlijk zou ik eens rond me kijken, voor een nieuwere auto op dit punt, wie weet kan je ergens een goede deal doen ( tweedehands ) waarbij je nog wat krijgt voor je oudere o2.

AGTon

Forumguru
Verstuiver bij Skoda kost ongeveer €700 per stuk, dus reken maar na. Ik zou, indien de portemonnee het toelaat even rond kijken wat er allemaal te krijgen is.

VAG-man

Forumguru
Waarom moeten eigenlijk de verstuivers?
Heb je problemen? Zoja dan zal de inruilwaarde ook een stuk minder zijn.
Vergeet niet dat een auto altijd onderhoud kost, ook als je een andere koopt. Daarbij komt dat jij je eigen auto kent en weet wat er aan vervangen is. Een andere 2e hands blijft een gok! De vorige eigenaar heeft deze misschien om dezelfde reden ingeruild dan jij nu wil doen.

Verstuivers kun je ook laten schoonmaken of reviseren. De kosten zullen een stuk lager zijn dan nieuwe.

Eemspoort

Forumguru
Precies. Een jongere auto wil niet zeggen dat ie dan beter is of voorlopig geen onderhoud nodig heeft.
Als je zelf al aan geeft dat je de auto "met tranen in de ogen" weg zou doen, dan hecht je er dus wel aan en zal het verder een prima auto zijn, toch?
Overigens, € 700,- per verstuiver? Serieus?? Wat een afzetterij is dat, zeg...
Maar zoals eerder gevraagd, waarom eigenlijk nieuwe verstuivers?
Roetfilter en voor-remmen zijn normale slijtage-delen, die kunnen ook bij de volgende vervangen moeten worden. Dus kun je dat beter nemen zoals het is. De turbo zou je kunnen laten controleren op speling, staat van de schoepen en opbrengst (druk-opbouw). Turbo's zijn ook dure grappen. Wellicht eerst de turbo laten controleren voordat je met die verstuivers bezig gaat.
Mocht de turbo in goede staat verkeren (waarop men natuurlijk geen garantie kan geven), kun je de verstuivers laten controleren en, wanneer nodig, laten reviseren.

Maar bedenk vooral, elke auto heeft onderhoud nodig en kom je de door jouw genoemde uitgaves tegen.
Daar helpt ook een jonger exemplaar met minder km's niet aan. Ik heb in de afgelopen (bijna) 5 jaar (60.000 km) ook voor een duizendje of 5 aan de Superb verspijkerd, maar ik weet wel wat ik heb. En die is inmiddels 8 jaar oud, dus ook niet bepaald nieuw meer. Maar hij bevalt goed, dus rij ik er gewoon mee door en geef hem wat ie nodig heeft. ;)

Dank alle.
Enkele vragen:
Een 1.6 TDI uit 2014... heeft deze al verbeterde verstuivers en EGR? Ik hoor wel weer waterpomp verhalen (kunststof schoepen)?

Kun je betreft conditie verstuivers en turbodruk iets met de OBD data doen?

Alvast dank.

Duijzer

Donateur
Ik heb de ervaring dat een turbo er ergens tussen de 250 en 300 dkm aan zit te komen. Ja, het zijn dure reparaties, maar afschrijven is ook duur....

Ik heb overigens nog (in de verpakking) een set Bosch wisserbladen voor het voorraam en een set hulpstangen stabbilisatoras. Wie interesse het wil overnemen kan even een pb sturen.

Wij rijden nu een Passat...

VAG-man

Forumguru
Helaas, maar veel plezier met de Passat. In ieder geval VAG trouw gebleven.

Hoe is het nu afgelopen met je O2, heb je nog reparaties laten doen?
Wat heeft je doen besluiten de O2 te verkopen?

Na vervangen van 1 verstuiver vond ik het wel genoeg...
De Passat is een mooie auto maar wat opvalt is dat de Octavia toch wel een heel praktische gezinsauto is. De 1.6TDI Octavia mag helaas niet meer dan 1000kg trekken en dat was een probleem voor onze caravan...

Michelv.

Forumguru
Mijn O3 1.6TDI mag gewoon 1400 of 1500 kg trekken hoor.

alleen in 2013 zijn er bepaalde greenline modellen geweest met Max. Trekgewicht van 1000kg(alleen de hatchback volgens mij)

VAG-man

Forumguru
Eén verstuiver voor €700,-? Voor dat bedrag heb je er 2.
Zoals gezegd is dit veel te duur. Daarbij is schoonmaken vaak al afdoende. Dit kost een fractie van de €700,-.

Dat probleem had je daarvoor niet met de caravan? Dan heb je toch een verkeerde caravan gekocht?

Afijn genoeg azijn.
Ik wens je veel plezierige kilometers met de Passat. Hoop dat je geen hoge onderhoudskosten hebt binnen 2 jaar.

GJ M

Forumguru
Mijn O3 1.6TDI mag gewoon 1400 of 1500 kg trekken hoor.

alleen in 2013 zijn er bepaalde greenline modellen geweest met Max. Trekgewicht van 1000kg(alleen de hatchback volgens mij)
Nope. Zijn ook legio combi's van geleverd. Goed uitkijken als je zoiets zoekt dus :lezen:

Bovenaan Onderaan