Dilemma Fabia 1.2 TDI vs Fabia Combi 1.6 TDI

Rictavia

Actief lid
Beste heren en dames,

Ik ben weg van teruggeweest, inmiddels wat jaren erbij gekregen en we gaan het ouderlijk huis uit.
Maar, om gelijk open kaart te spelen: ergens moeten er consessies gemaak worden met de uitgaven, mijn grootste kostenpost op het moment is mijn Volvo V40 uit 2015.
Super auto, maar het geld schrijft wel erg hard af op deze manier.

Ik ben werkzaam als autoinkoper bij een autogroothandel op de Veluwe. Wij krijgen altijd leuke auto's binnen, maar nu hebben wij een snoepje binnen gekregen: Skoda Fabia Combi Elegance uit 2010 met de, voor Nederlandse begrippen, zeldzame 1.6 TDI motor. Rijk uitgerust met o.a. lederen stuurwiel, climate control en privacy glass. Auto is van A-tot-Z bij de dealer geweest en ziet er nog erg netjes uit na 179.500km.

Maar, ik ben alleen en heb geen gezin. Nu heb ik altijd gezegd dat ik alleen een station ga rijden als dit echt noodzaak is. 8/10 gevallen zal ik die extra liters niet aanspreken.

Of, zou ik gaan voor een minder vlotte Skoda Fabia Hatchback 1.2 TDI die bij onze collega's te koop staat. Zelfde opties, alleen is de carrosserievorm, kilometerstand en motor anders.

Pro's 1.6 TDI:
Zeldzame en degelijke motor
Keurig onderhouden
Ruimer en ingetogener

Pro's 1.2 TDI
Zuinigere motor
Mooiere carrosserievorm
Minder kilometers

Plaatje bij het praatje:

1.6 TDI:
48292117977_3c9e840ec6_z.jpg


1.2 TDI:
48292015606_dfe1a69122_z.jpg



Waar zouden jullie voor kiezen? Qua aanschaf zijn ze voor mij ongeveer even duur, wegenbelasting is zelfs gelijk!
 

Duijzer

Donateur
Combi! 4 cilinder, ruimte is altijd lekker en persoonlijk vind ik de kleur mooier.... maar dat is een kwestie van smaak.
 
Laatst bewerkt:

Rictavia

Actief lid
Mijn idee was om er wat Monte Carlo wielbogen en lampen op te hangen. Staat ook wel stoer op een Cappuccino beige Fabia. Maar, ik snap je punt! Ik ga het meenemen in de beslissing.

2.jpg


Ik heb hiervoor 30.000km in een Polo 1.2 TDI gereden, dus ik weet waar ik aan begin met zo'n crisisding. :D
 

EdK

Forumguru
Qua aanschaf zijn ze voor mij ongeveer even duur, wegenbelasting is zelfs gelijk!
En dan heb je nog een kostenpost verzekering en brandstofkosten.....
Altijd wel prettig om die mee te nemen in een berekening.
Als ik zelf erg zou moeten letten op de kosten dan ging mijn keuze in dit geval toch naar de 3 cilinder
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou eerst dieper in de historie van de auto's duiken: een diesel van 9 jaar oud en nog geen 180.000 km op de teller, dat is geen pluspunt: de auto heeft dan waarschijnlijk ook veel korte ritjes gemaakt, en dat is niet bevorderlijk voor een diesel. Check ook de staat van het roetfilter en de EGR om problemen in de toekomst te voorkomen.

Die hatchback (1.2) is waarschijnlijk zo'n spaardiesel die aangeschaft is wegens "geen wegenbelasting" en die zijn vaak misbruikt voor veel te korte ritjes, en hebben daardoor vaak EGR-problemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
1.2 met een grote boog omheen lopen.

Niet vooruit te branden...
Heb er 7 jaar mee gereden, 160.000 km in wisselend gebruik (kortere én lange ritten) en geen problemen gehad.
Is uiteraard geen strepentrekker, maar kan prima meekomen in het verkeer - zeker toen ik de sjoemelsoftwareupdate had laten uitvoeren en binnen 45 km daarna de motor bij VVT in Marum had laten behandelen.

Extra pluspunt: Cappuccinobeige is een sterk waskostenbesparende kleur. Zolang je er niet aankomt kan hij ongemerkt behoorlijk smerig worden...
En ALS je 'm dan uiteindelijk toch gaat wassen dan rij je voor je gevoel weer bijna in een nieuwe auto! ;)
 

Rictavia

Actief lid
EGR ben ik niet zo heel bang voor. Deze kan je weg laten schrijven en/of afdoppen.

Ik heb de 1.6 TDI een avondje mee gehad en aangekeken. Met koude start bij vertrek vanaf de zaak naar huis merkte ik al dat hij wat schokkerig liep, zakte ook iets weg in toeren, etc. Misschien een verstuiver? Nagelde ook licht. Met een warme motor was dit niet meer waarneembaar, het nagelen wel.
Vanmorgen hetzelfde verhaal. Verder trekt die wel als een beer weg zeg. Poah.

Morgen even kijken bij de Fabia bij Flevomobiel. :)
 

Huibert

Forumguru
Is toch geen echte keus, zonder enige twijfel gaan voor de 1.6. heb hem zelf gehad en rijdt echt heel fijn en lekker stil. Daarentegen heb ik ook een tijdje in de 1.2 TDI van mijn zoon gereden en dat valt dan vies tegen, vele malen rumoeriger, niet vooruit te branden en nauwelijks zuiniger. Reed met de 1.6 op mijn route ongeveer 1 op 23
 

franklin polo6r

Nieuw lid
ga voor de 1.6. ff chip wisselen. 140pk voor 250 euro.
4cil loopt veel beter. en heeft minder mankementen.
mijn caddy 1.6 nu 454.000 zonder problemen.
alleen 1x egr. (laten uitschakelen)
1x verstuiver! zelfs de eerste koppeling.
heb zelf polo 1.2tdi. maar 1.6 is echt een aanrader!
 

Niels83

Forumguru
financieel de 1.2tdi. maar als je vlot belangrijk vindt dan niet. nu na 7 jaar kan ik mij soms nog irriteren aan de snelheid.

de 1.6tdi vind ik mooier. wanneer de kosten gelijk zijn is een station gewoon erg handig.
 

BertilS

Nieuw lid
Ik heb de 1.6 tdi als combi in elegance uitvoering. Auto van 2010, gekocht met 92000 en nu ruiim 6 jaar in bezit bij 203000. Perfecte auto. In de zomer een caravan van 1100 kg erachter, geen probleem. Verbruik solo ca 1:20 gemiddeld, met caravan 1:11. Alleen EGR vast bij 94.000, verder een keer aircocondensor door te weinig gebruik (!) moeten vervangen. Verder heel fijn. BertilS
 

Rictavia

Actief lid
Ik heb verzaakt jullie op de hoogte te houden.

Het is helaas GEEN Skoda geworden...

Maar, wel een 1.6 TDI:

48682844841_f85382d0c2_c.jpg


48682502838_af553b4a1d_c.jpg


48683017847_3e775f4aa7_c.jpg


Dat is 'm dus.
Enige wat ik erop heb geklikt, wat van Skoda komt, is het ruitensproeiervloeistofkapje. Deze is afkomstig van de Skoda Scala.

Voor de specs:
Orig. NL geleverde Polo 6R uit 2011 met een 1.6 TDI affabriek 105PK, nu 140PK.
Auto is standaard ingeleverd bij ons, zelf heb ik de velgen vervangen, deze zijn van de Polo 6C Cross, dus vanaf 2014, 17x7,5J - Type: "Canyon"
 

Rictavia

Actief lid
Dankjewel! :)

Is bij de Wagenwerkplaats in Amersfoort, achter Amersfoort CS, of nu nog Station Amersfoort dan.
Sommige kennen dit van de Airmighty meet.
 
Bovenaan Onderaan