Digitale Cockpit minder opties dan bijvoorbeeld de Skoda Scala.

C0nus

Nieuw lid
Ik ben inmiddels erachter gekomen dat de Digitale Cockpit van een Skoda Octavia Combi minder mogelijkheden heeft om te weergeven dan op een Skoda Scala.

Bijvoorbeeld de moter Olie is niet te selecteren.

Ik vind dit enorm vreemd, hoe kan een segment lager meer opties hebben.

Ben benieuwd of andere dit ook hebben ervaren en of ze mogelijk al eens bij de dealer / importeur de vraag hebben gesteld?
 

hemi24

Forumguru
Raar, volgens dit plaatje zou het wel aanwezig moeten zijn:
 

Bijlagen

  • upload_2021-8-14_15-56-59.png
    upload_2021-8-14_15-56-59.png
    490,1 KB · Weergaven: 253

HarrieSkoda

Forumguru
Ik kan in de VC van mijn O3 FL gewoon de olie temp zien.. en anders moet dit toch te activeren zijn met VCDS?
 

C0nus

Nieuw lid
Is toch enorm vreemd? Ik snap werkelijk niet waarom Skoda dit heeft weg gelaten. Niks belangrijker dan olie op temperatuur laten komen en dan pas meer toeren maken.
 

EdK

Forumguru
10 tot 15 min en je olie is op temperatuur in de koude dagen.
Dus als je 15min aanhoud en dan belasten zit je altijd goed.
Heb op Fab en me Caddy wel olie temp , maar kijk er zelden naar....
Maar misschien dat @Antera het wel kan aanzetten met één van zijn kabels/software ?
 

VluggeJapie

Nieuw lid
Temperatuur meting is wel handig als je full speed op de autobahn met volle bepakking een berg wil oprijden.
Maarja, je ziet het lampje vanzelf gaan branden als die oververhit raakt...

Met koude motor zie ik niet zoveel issues, dat is meer gezond verstand gebruiken.
 

Rallye

Forumguru
Grappig. Als je bij een snelle rit de olietemperatuur te moeten weten, dan is er volgens mij iets mis met je auto……..

Juist het opwarmen kun je niet altijd goed inschatten…..
 

Testedoene

Forumguru
Klopt inderdaad.
Ondertussen heb ik na een jaar al +20.000 km op de teller en ben enorm tevreden over de wagen.
Helaas hetzelfde verhaal en frustratie hier… waarom een digitale display als je er niks mee kan doen om hem te optimaliseren?
Ik vind de olietemperatuur nog zo erg niet (staat ook links ‘analoog’ weergegeven) maar snap niet waarom de temperatuur van het water niet vermeld kan worden? Da’s minstens belangrijk als de olietemperatuur. Zonde…
 

eriktv

Forumguru
Bij mijn oude beessie was de olietemperatuurweergave eens verdwenen na omschakeling naar een vast onderhoudsinterval i.p.v. longlift/variabel, wellicht zit het daarin?

En ik vind de olietemperatuur zeker relevant, ik heb als vuistregel geleerd dat je max. 100gr. boven de buitentemperatuur moet willen zitten. Meten is weten. Ik heb dit overigens in 5 jaar maar 1x gezien, toen ik per ongeluk een >15% bergpas nam met 1.800kg caravan aan de haak :D
 

hemi24

Forumguru
@Testedoene : ik weet niet watvoor versie jij hebt, maar de balkjes links zijn toch echt voor de koelwatertemperatuur…
(tenzij je een G-tec of een iV hebt)

upload_2021-9-2_10-22-35.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De watertemperatuur is toch juist wel in te zien? Zowel via de 'meter' links en via het menu (in de teller)?
 

Canon-Eye

Forumguru
snap niet waarom de temperatuur van het water niet vermeld kan worden? Da’s minstens belangrijk als de olietemperatuur.
Omdat de koelvloeistoftemperatuur - althans bij VAG - in de praktijk blijkbaar over een vrij breed bereik toch continu als 90°C wordt aangegeven heb je daar nou juist helemaal niks aan: zolang hij duidelijk minder aangeeft is de motor zeker nog niet op bedrijfstemperatuur, als hij ooit duidelijk hoger aan gaat geven dan had je dat al veel eerder aan de oplopende olietemperatuur kunnen zien aankomen.
De olietemperatuur is dan ook het enige echte houvast dat je hebt... :pardon:
 

Rataplan

Forumguru
Ik kan de temperaturen van koelvloeistof, motorolie en versnellingsbak zien.
Net als in de Up, de gewone modellen kunnen dat ook niet… de GTI wel.
 
Bovenaan Onderaan