Digitaal dashboard + Amundsen = Dubbel navigatie scherm.

Karoq_leaserijder

Actief lid
In een ander draadje had ik al eens laten zien dat ik 'plotseling' twee navigatie schermen tot mijn beschikking had.
Vandaag kwam ik er achter hoe ik dat 'per ongeluk' deed.


Heb je een Digitaal Dashboard en een Amundsen ?
Stap 1: Tik op NAV
Stap 2: Zet het Digitale Dashboard in een modus waarin je een navigatie kaart kan laten zien.
Stap 3: Tik op je Amundsen op de knop om het scherm in je Digitale Dashboard te zetten.
Resultaat: Een navigatie kaart voor je en een zwart Amundsen scherm met de volgende manoeuvre.

Stap 4: Zet de auto uit (en verwijder de sleutel).
Stap 5: Start de auto.
Resultaat: In het Digitale Dashboard staat dat de Navigatie wordt gestart. (de gegevens op de SD-Kaart worden gelezen)

Stap 6: Binnen een paar seconden tik je op het Amundsen scherm op de knop om de kaart terug te halen van het Digitale Dashboard naar het Amundsen scherm.
Stap 7: Wacht totdat de gegevens op de SD-Kaart zijn gelezen (gecontroleerd).
Resultaat: Een navigatie scherm op beide schermen.

Verplaats ik vervolgens weer de kaart dan komt deze in het Digitale Dashboard te staan en ben ik weer in de 'normale modus'.

Theorie:
De auto is uitgezet met het navigatie scherm in het Digitale Dashboard.
Als de auto weer wordt gestart dan heeft het Digitale Dashboard onthouden dat het de navigatie kaart moet weergeven.
De SD-Kaart gegevens worden gecontroleerd en ondertussen staat het Digitale Dashboard ' in de wacht'.
Ondertussen wordt de kaartweergave naar het Amundsen scherm gehaald.
Amundsen weet nu dat hij de kaart moet gaan weergeven.
Als de SD-Kaart is gecontroleerd dan worden de gegevens getoond.
Omdat het Digitale Dashboard nog in de wacht stond weet deze niet dat het scherm ondertussen naar Amundsen is verhuisd met als resultaat twee Navigatie schermen.
Misschien heeft Amundsen het hem wel verteld maar hij stond nog in de wacht en heeft de boodschap niet gehoord of niet kunnen verwerken.

Aan het forum nu de uitdaging om de diverse varianten te vinden op dit initiële stappenplan.
Wellicht werkt dit ook bij een Columbus scherm.
 

hemi24

Forumguru
Leuk zo’n “bug” maar werkt het ook zodat je er iets aan hebt, want op je foto heb je een verkeerd beeld op je VC...

Columbus ondersteund dit standaard, dus daar hoef je niks te tweaken!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jongerik

Actief lid
Leuk zo’n “bug” maar werkt het ook zodat je er iets aan hebt, want op je foto heb je een verkeerd beeld op je VC...
Ik heb het onderweg 2x "per ongeluk" gehad. En toen werkte het niet. 1 van de 2 wordt niet bijgewerkt. Mooi achtergrondje, maar je hebt er niets aan behalve veel verwarring in eerste instantie omdat ik het niet door had.
 

Henrik

Forumguru
Hierdoor lijkt het in ieder geval zo dat de software het ondersteund, hetzij via een onbedoelde weg in dit geval, de "bug".
Dan zou het toch mooi zijn als er een tweak bestaat die dit ook als werkende oplossing aan de praat krijgt.
Ik ben samen met @Karoq_leaserijder beniewd of iemand hier een idee over heeft.
 

Henrik

Forumguru
Heb deze week het stappenplan van @Karoq_leaserijder gevolgd en inderdaad een dubbele kaartweergave kunnen reproduceren.
Je blijft echter wel een blauwe balk aan de rechterzijde in de VC houden en ook de huidige positie van de auto op de kaart wordt niet getoond in de VC.
Verder draait het scherm netjes mee met de kaart op de Amundsen. Is dus inderdaad echt een bug denk ik.

@Antera of @Rainesh is het de moeite waard om te onderzoeken of dit alsnog werkend kan worden gemaakt?
Of zonde van de energie denken jullie?

Edit: weet iemand toevallig of Skoda hier mettertijd updates voor beschikbaar stelt? Is het aannemelijk dat dit in een later stadium alsnog kan? Soortgelijke vraag geld voor het gebruik van Apple Carplay. De verkoper bij mijn garage zei dat Skoda hier later mogelijk een update voor uitbrengt, waardoor je Carplay ook in de VC zou kunnen gebruiken. Is dat aannemelijk?
 

Antera

Donateur
Helaas is het verloren energy om daar in te duiken aangezien dit een hardcoded software deel is waar dit door bepaald word helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
De retrofit experts hebben ook al aangegeven dat het niet werkend te krijgen is met een Amundsen.
 

SuperBeeb

Forumguru
Als ik drie rondjes linksom mn auto loop met een blauwe muts op en 1 rode kaplaars aan, dan gaat er na een tijdje een sirene af en word ik gratis vervoerd met een mooi wit busje in een warme jas met hele lange mouwen. Zou dat ook een bug zijn? :D
 

Karoq_leaserijder

Actief lid
Zoals Hendrik beschrijft zie je bij mij ook een blauw gedeelte aan de rechterkant.
De kaart draait mee en de huidige positie wordt niet getoond.
Blijkbaar is de linkerhelft niet synchroon met de rechterhelft.
En dat 'fenomeen' beschrijft SuperBeeb ook in zijn hypotetische gedachtenexperiment.

Ergo:
Het ziet er best wel grappig uit maar daadwerkelijk zinvol is het bepaald nog niet.

Is het een bug?
Een accidential feature ?
 
Bovenaan Onderaan