Ik heb een vraagje over de walm dieselrook die ik af en toe achter laat bij het optrekken of versnellen.
We zijn op zich rustige rijders met onze 2.0TDI. Gisteren viel me op dat op de snelweg, snelheid een 110km/h en in de CC, bij versnellen de auto een flinke dot rook achter laat. Deze ochtend even geprobeerd en even flink gang gemaakt over een 40km afstand. Daarna walmde het niet meer, althans ik zag in de achteruitkijk spiegel geen wolk meer achter blijven.
Is dit normaal bij rustig rijden, en moet ik af en toe even "doorblazen"?
Want na het doorblazen blijft het keurig onbewolkt:grin: achter de auto.
Bij onze C5 HDI deed ik het doorblazen zo af en toe, 2 keer per jaar of zo.
is de 2.0TDI wat gevoeliger voor rustiger rijden?
Binnenkort laat ik de waarschijnlijk de EGR afdoppen en uitschrijven, ben ik dan ook blijvend van het roken/roeten af?
Ik weet enigszins van de theorie van de EGR, vooral de praktijkervaringen ben ik benieuwd naar.
Johan
Johan
We zijn op zich rustige rijders met onze 2.0TDI. Gisteren viel me op dat op de snelweg, snelheid een 110km/h en in de CC, bij versnellen de auto een flinke dot rook achter laat. Deze ochtend even geprobeerd en even flink gang gemaakt over een 40km afstand. Daarna walmde het niet meer, althans ik zag in de achteruitkijk spiegel geen wolk meer achter blijven.
Is dit normaal bij rustig rijden, en moet ik af en toe even "doorblazen"?
Want na het doorblazen blijft het keurig onbewolkt:grin: achter de auto.
Bij onze C5 HDI deed ik het doorblazen zo af en toe, 2 keer per jaar of zo.
is de 2.0TDI wat gevoeliger voor rustiger rijden?
Binnenkort laat ik de waarschijnlijk de EGR afdoppen en uitschrijven, ben ik dan ook blijvend van het roken/roeten af?
Ik weet enigszins van de theorie van de EGR, vooral de praktijkervaringen ben ik benieuwd naar.
Johan
Johan