dieselrook bij 2.0TDI

octaaf11

Actief lid
Ik heb een vraagje over de walm dieselrook die ik af en toe achter laat bij het optrekken of versnellen.
We zijn op zich rustige rijders met onze 2.0TDI. Gisteren viel me op dat op de snelweg, snelheid een 110km/h en in de CC, bij versnellen de auto een flinke dot rook achter laat. Deze ochtend even geprobeerd en even flink gang gemaakt over een 40km afstand. Daarna walmde het niet meer, althans ik zag in de achteruitkijk spiegel geen wolk meer achter blijven.
Is dit normaal bij rustig rijden, en moet ik af en toe even "doorblazen"?
Want na het doorblazen blijft het keurig onbewolkt:grin: achter de auto.
Bij onze C5 HDI deed ik het doorblazen zo af en toe, 2 keer per jaar of zo.
is de 2.0TDI wat gevoeliger voor rustiger rijden?
Binnenkort laat ik de waarschijnlijk de EGR afdoppen en uitschrijven, ben ik dan ook blijvend van het roken/roeten af?
Ik weet enigszins van de theorie van de EGR, vooral de praktijkervaringen ben ik benieuwd naar.
Johan
Johan

___JC___

Forumguru
Ik had een gechipte 2.0TDI hiervoor en die kon er ook wat van dat roeten. Als je een tijdje rustig rijdt en dan weer gas gaat geven roet ie meer dan anders. Dat bouwt denk ik op in de uitlaat of zoiets. Heel normaal dus. Wat betreft de EGR begreep ik dat hij dan wel minder gaat roeten, maar of dit helemaal goed gaat met je APK durf ik niet te zeggen eigenlijk.

Tallguy

Forumguru
kan ook zijn dat de as van je turbo aan het lekken is. Heb ik ook gehad mijn mijn O2 2.0TDI. Blauwe walmen; bleek inderdaad asje te zijn.

octaaf11

Actief lid
Dank voor de reacties,
Kensei,
Zou in dat geval het roeten/roken dan niet altijd blijven en evenveel zijn?
Bij mij is het nu over na even "doorblazen".

Aha, as is alleen as as ................ ...... ..................., vandaar dat de turbo maar 1 as heeft?:)
Johan

VEEJAY

Forumguru
Een diesel moet je zo nu en dan op zijn falie geven om meerdere redenen. Google er maar naar. EGR dicht gaat het niet in zijn geheel voor je oplossen. Wel dat het langer duurt voordat je motor op temperatuur is wat ook weer nadelen heeft.

Echt blauw achtig of echt witte rook dat reproduceerbaar is geen goed teken.

Ik zie trouwens genoeg benzineautos rotzooi uit de uitlaat blazen als ik ze opjaag, dus tis niet iets waar een dieselaar alleen last van heeft.

___JC___

Forumguru
Ik heb bij mijn huidige auto alleen af en toe wat witte rook als ie stationair draait. Dat is niet omdat er een nieuwe paus is maar das condens. :)

octaaf11

Actief lid
veejay,
nee hoor, gelukkig geen blauwe of witte rook, echte dieselrook!
Ik ken het verschil. Tot voorkort had ik old-timer campers, een Saviem SG2 en een Bedford. En was lid van oldtimerclubs en meetingen. reken maar dat je dan goed kunt kijken welke kleur (en ruiken trouwens!) rook uit de uitlaat komt. Ik sleutelde ook zelf aan deze old-timers. De oude autotechniek ken ik nog wel wat, de nieuwe niet meer. Een saviem (MAN)benzine motor reviseren van 30 jaar oud was dus prima te doen. Klepstoters etc is gesneden koek. Carterventilatie ook, maar EGR, hydraulische kleppen etc, daar blijf ik van af.
Johan

VEEJAY

Forumguru
Ik kan je alleen zeggen dat je 'probleem'/'ergernis' niet is op te lossen, zelfs niet als je naast je EGR de hele katalysator eronderuit haalt. Ergens blijft het roet hangen als je een lange tijd weinig toeren draait. Das in ieder geval mijn ervaring in practice.

Roet=Goed :-)

octaaf11

Actief lid
Oke, we gaan regelmatig de A28 heen en weer, dan maar af en toe manueel ipv vanaf de 75 al in de 6.
In S blijft hij tot 120 in elk geval in de 5 staan(DSG6).
En anders net als Guus Flater een grote ballon aan de uitlaat om alles op te vangen en ter plekke de ballon legen. Onderweg dan geen rook:laugh:
Johan

aiva tco adoks

Forumguru
Misschien het roetfilter(mocht je die hebben)die zich aan het "legen" is?? Omdat je aangaf rustig te rijden.
Zo hoorde ik laatst van een monteur dat diesels beter iets hoger in de toeren kunnen gaan ivm verstoppingen,roetfilter,egr etc. Maar ja wat is dan het punt van een diesel.

Je gaat geen 3000 toeren draaien als het ook 2500 kan zijn.(tenzij je een rondje ringweg doet)

octaaf11

Actief lid
Ik heb even bij het RDW gekeken, we hebben geen roetfilter en catagorie D.
In "D" rijden betekend dat je eigenlijk nooit boven de 2500 toeren komt. In S tot een 3000, zeker met optrekken. Ik zal ook eens een tijd in S gaan rijden.
Johan

Boet

Actief lid
Die 'grap' haal ik zo ongeveer eens per tank uit. Uiteraard alleen als de motor goed warm is. Even flink door de toeren heen halen is meestal voldoende voor een fraaie grijze wolk, die daarna verdwijnt. EGR is -voor zover ik de techniek begrijp- voor een deel debet aan de roetophoping.

Spaced

Senior Member
Ik heb even bij het RDW gekeken, we hebben geen roetfilter en catagorie D.
In "D" rijden betekend dat je eigenlijk nooit boven de 2500 toeren komt. In S tot een 3000, zeker met optrekken. Ik zal ook eens een tijd in S gaan rijden.
Johan
Af en toe in D door de kick-down heen trappen; gewoon poot op pedaal houden, gaat ie vanzelf door tot aan de 4500tpm meen ik (iets in het rode gebied).

Doe dit eenmaal per tank (als de motor goed warm is) en je hebt nooit last van roet...

Bovenaan Onderaan