Dieselmerk-prestaties-vervuiling motor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste forumleden,

Ik ben sinds kort eigenaar van een skoda fabia combi 1.4TDI (51kW), disney on ice plus. Vandaar mijn allereerste bericht op dit forum.

Ik vroeg me af welk branstofmerk jullie tanken. In België heb je duidelijk A-merken (Q8, shell, esso,...) maar er zijn ook "witte" producten (dats24, jet, ...).

Op sommige forums wordt gezegd dat de zogenaamde witte merken minder kilometers halen met een volle tank. Bovendien zouden ze de motor vervuilen (A-merken zouden beter additieven toevoegen). Op andere forums wordt dan weer gezegd dat dit bericht louter de wereld wordt ingestuurd door de A-merken.

Zijn er onder jullie mensen die de verschillende merken al vergeleken hebben, betreffende een skoda fabia combi? Wat is volgens jullie de beste brandstof voor mijn 1.4TDI?
Uiteraard wil ik zo goedkoop mogelijk tanken, maar als dit mijn motor vervuild, dan kies ik liever voor een iets duurdere brandstof.

Graag jullie ervaringen en/of mening hierover

Groeten van een zuiderbuur

Ik merk geen enkel verschil in verbruik of ik nou:

Shell
Shell V-power
BP
BP Ultimate
Total
Total Excellium
Tango
Tinq
etc, etc, etc

in de tank gooi...
Mijn voorkeur gaat over het algemeen wel uit naar de A-merken, vooral Shell omdat deze anti-schuimmiddelen toevoegen waardoor het tanken gewoon makkelijker en sneller gaat.

Shell voegt ook een smeermiddel toe aan de dieselolie die de verminderde smering van de ultra laag zwavel brandstoffen moet verbeteren.

Ik rij rond de 75000km per jaar en heb zo'n beetje elke dieselolie in dit land wel gehad denk ik :)

Mark

Banned
Een kleine verbetering.
DATS24 is zeker geen wit product, is namelijk brandstof van Q8.
De brandstof word zelfs geleverd door de tankwagens van Q8, alleen is van de vrachtwagens alle reclame stickers verwijderd (zou toch moeten, maar gebeurt niet altijd).
Bij de testen van Test-Aankoop scoorde DATS24 zeer hoog in de kwaliteit van de brandstof
Ik werk voor colruyt (DATS24 hoort bij de groep Colruyt) en kan het dus weten. :grin:

Bij de echte witte pompen ga je merken dat je minder kilometers kunt rijden, dat klopt inderdaat.
Daar doen ze juist het minimum aan octaan in, en hoe minder octaan aanwezig hoe hoger het verbruik.
Vooral bij diesels is dat voelbaar, maar schadelijk voor de moter is het zeker niet want ook die pompen worden gecontroleerd dat ze niet onder die minimum grens gaan.
Shell is dan weer zeer gul ivm octaan, daar kun de meeste kilometers rijden op 1 tank.

Edit; extra tekst toegevoegd.

Een kleine verbetering.
DATS24 is zeker geen wit product, is namelijk brandstof van Q8.
De brandstof word zelfs geleverd door de tankwagens van Q8, alleen is van de vrachtwagens alle reclame stickers verwijderd (zou toch moeten, maar gebeurt niet altijd).
Bij de testen van Test-Aankoop scoorde DATS24 zeer hoog in de kwaliteit van de brandstof
Ik werk voor colruyt (DATS24 hoort bij de groep Colruyt) en kan het dus weten. :grin:

Bij de echte witte pompen ga je merken dat je minder kilometers kunt rijden, dat klopt inderdaat.
Daar doen ze juist het minimum aan octaan in, en hoe minder octaan aanwezig hoe hoger het verbruik.
Vooral bij diesels is dat voelbaar, maar schadelijk voor de moter is het zeker niet want ook die pompen worden gecontroleerd dat ze niet onder die minimum grens gaan.
Shell is dan weer zeer gul ivm octaan, daar kun de meeste kilometers rijden op 1 tank.

Edit; extra tekst toegevoegd.

Bij diesel gaat het om het cetaangetal... Hoe hoger het cetaangetal hoe beter het in principe is.
Het is niet of nauwelijks mogelijk om het verschil in verbruik op de weg te meten, de weersomstandigheden en overige verkeersomstandigheden hebben een veel, veel, veel grotere invloed op het verbruik dan de verschillende brandstoffen. Het is alleen mogelijk om dit in een lab omgeving te testen waar alle variabelen buiten de brandstof zijn uitgeschakeld.
Ik heb nu bijna 185.000km met mijn Fabia gereden in 2,5 jaar tijd en het verbruik zie je fluctueren met de weersomstandigheden, NIET met het merk brandstof.

Ted

Forumguru
Zelfs cetaangehalte heeft niet direct invloed op het verbruik. De verbrandingswaarde die beinvloedt het verbruik significant. Cetaan bepaaldt de klopvastheid. Bij zuinigheidsraces wordt juist de motor aan het detoneren gezet omdat hij dan zuiniger draait. Voor de levensduur is het minder geschikt.

Succes, Ted

neoproject

Actief lid
Hey Dieter, ik heb dezelfde wagen als jij en ben er zeer tevreden over, hopelijk ben jij er net zo over te spreken. Ik tank altijd bij Esso express, daarvoor even bij Q8. Ik heb het gevoel dat ik met esso langer rijdt maar het blijft bij een gevoel :)
Gebruik van airco, files, rijgedrag maken een grotere invloed denk ik. Mijn gemiddeld verbruik per 100Km ligt op 5.0 (nieuwe wagen van maart)
Gezien jij dezelfde wagen hebt zou ik wel eens willen weten hoe jij daarop scoort.

Mark

Banned
Bij diesel gaat het om het cetaangetal... Hoe hoger het cetaangetal hoe beter het in principe is.
Het is niet of nauwelijks mogelijk om het verschil in verbruik op de weg te meten, de weersomstandigheden en overige verkeersomstandigheden hebben een veel, veel, veel grotere invloed op het verbruik dan de verschillende brandstoffen. Het is alleen mogelijk om dit in een lab omgeving te testen waar alle variabelen buiten de brandstof zijn uitgeschakeld.
Ik heb nu bijna 185.000km met mijn Fabia gereden in 2,5 jaar tijd en het verbruik zie je fluctueren met de weersomstandigheden, NIET met het merk brandstof.

Dan vraag ik mij af hoe het komt als ik bij de witte pompen van de Macro tank dat ik ongeveer 200km minder op een tank kan rijden tegenover dat ik bij de Dats24 tank.
Al in alle seizoenen geprobeerd en steeds kom ik uit op dit verschil, het hangt niet af van de wagen want ik had het zowel op de Nissan als de Ford (nog niet geprobeerd bij de Roomster)
Rijstijl was steeds het zelfde dus ook daar kon het niet aan liggen.

Mijn wagen is nieuw van deze maand. Er staan nu een 1000-tal km op. Mijn verbruik schommelt tothiertoe tussen 4,9-5l. Ik tracht het nog naar beneden te krijgen door wat defensief te rijden. :grin:
Vandaar mijn vraag, ik ben dus bezig met de verschillende brandstofmerken te testen. Ik zal zeker esso en Q8 eens proberen.

Voorts vind ik de wagen zeer goed rijden. En de 1.4TDI trekt goed zijn plan, ook op autostrade (een 2700tr/min tegen 120km/u, daarna klimt het toerental wel snel. Uiteindelijk, in België mag je toch niet sneller dus heb ik er niet echt last van). Ik heb wel de indruk dat de achterveringen "snel" doorzakken wanneer de koffer geladen wordt. Dit is geen klacht, gewoon een vaststelling.

neoproject

Actief lid
Ja dat heb ik al wel eens gemerkt bij voorbijrijdende fabia's die zwaar geladen waren. Gelukkig is er veel ruimte beschikbaar tussen de wielkasten en de wielen :)

Tazzytaz

Nieuw lid
ik rij nu zelf bijna een 1,5 jaar met de wagen ook een 1.4TDI 70pk en ben er heel tevreden over, ondanks sommige hun twijfels over te weinig pk's voor de wagen. Rijd er regelmatig mee naar de ardennen en de wagen trekt flink zijn plan. Wat het gemiddelde verbruik betreft varieert tussen de 4,5l /100km en de 5,5l/100km. Mijn laagste is 4,3l maar dat is uitzonderlijk. ik tank nu bij shell en rij er toch langer mee dan vroeger bij total.

Hetzer

Forumguru
Ik rij nu 2 1/2 jaar met mijn Fabia SDI, en ik merk ook niet echt verschil, mijn verbruik is met de diesel van een a-merk of een b-merk allebij hetzelfde als ik normaal rij zo'n 4,7 liter op de 100..
Dus ik merk niet echt veel verschil, maar nu heeft mijn schoonvader redelijk lang een hoge functie bekleed bij Shell Nederland, en volgens hem zit er wel degelijk verschil tussen de verschillende brandstoffen, die manier waar op de brandstof gemaakt word door de verschillende fabrikanten is natuurlijk het zelfde ,maar elke fabrikant opzich voegt wel veschillende additieven aan hun brandstof toe, zodat geen een brandstof 100% hetzelfde is,
Shell Pura bijvoorbeeld schijnt toch echt door zij specifieke samenstelling, wel veel zuiniger te zijn dan andere soorten brandstof, ik merk dat nooit ,want als ik een keer Pura tank ,dan ga ik automatisch sportiever en dus minder zuinig rijden!!??!?

Dus algemeen besluit: De additieven kunnen verschillen (en zo hun invloed hebben) maar de rijstijl heeft veel meer invloed op verbruik en slijtage

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan