Dieselgrom bij optrekken 1.6 tdi

James

Nieuw lid
Ik heb een octavia tdi diesel green line met slechts 110.000 km, de laatste tijd hoor ik bij het optrekken een stevige diesel grom. De laatste jaren (sinds COVID) doe ik veel minder kilometers met deze auto, ook minder lange ritten dan vroeger.

Het regulier onderhoud voor de keuring (nazicht, olie en filters, lichten afstellen enz.) wordt elk jaar gedaan maar niet meer bij de dealer.
Kan er een andere reden zijn voor de luidere dieselgrom bij het optrekken? Is dit bijvoorbeeld een teken dat de distributieketting (ik vermoed ketting) moet vervangen worden of is er nog een andere verklaring?

De auto rijdt overigens voor de rest normaal, staat altijd binnen in een geventileerde garage en ziet er nog pico bello uit.
Bij voorbaat dank voor uw tijd / advies.
James
 

JeSko

Forumguru
Volgens mij is dit gewoon de typische TDI ratel/grom die je hoort, wat ik had met m'n oude TDI is dat ik me er eerst niet aan ergerde maar dat het na een tijd me meer begon op te vallen/irriteren, zeker onder hogere belasting, naar mijn gevoel werd het toen erger maar dat was dus natuurlijk niet het geval, dat zat puur in m'n hoofd.

Ik denk overigens, maar pin me er niet op vast, dat jouw auto een riem heeft en geen ketting.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
4-cilinder VAG diesels hebben altijd een distributieriem.
Wellicht is het een voorbode van een overvol roetfilter of problemen met de EGR?
 
Bovenaan Onderaan