Diesel of hybride

Wasmachineman

Forumguru
Zakelijke rijders ruilen diesels in voor hybrides

Klik op de afbeeldingen om te vergroten

31 oktober 2009 (Bron :autokopen.nl)
In het zakelijke segment hebben dieselauto’s in slechts twee jaar tijd een marktaandeel van 10 procent verloren. De afname gaat gepaard met een sterke toename van hybride auto’s. Ruim 40 procent van de zakelijke rijders overweegt de aanschaf van een elektrische auto.
De uitkomsten van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2009 zijn bekendgemaakt. Uit de nieuwe cijfers van Informatiseerder RDC Datacentrum en het tijdschrift Automobiel Management blijkt dat steeds meer lease- en andere zakelijke rijders in ons land kiezen voor een zuinige en schone hybrideauto. Het aandeel dieselauto’s bij nieuwverkopen daalde scherp, in de afgelopen twee jaar van ruim 51 naar nog geen 41 procent.
Meer dan tweederde van dit verlies ging naar de aanschaf van hybrides, auto’s die zowel een brandstofmotor als elektromotor hebben. Vormden hybrides in 2007 nog geen half procent van de zakelijke automarkt, inmiddels maken ze er al 7,7 procent deel van uit. Dit aandeel is bijna geheel op het conto te schrijven van de modellen Toyota Prius, Honda Civic Hybrid en Honda Insight.
Toch weegt het milieu of klimaat nauwelijks mee bij de autokeuze. Slechts 11 procent van de zakelijke rijders vindt milieu-aspecten bepalend in de keuze van een auto. Dat hybride auto’s toch vaak worden aangeschaft danken ze aan de gunstige fiscale maatregelen. De belastingvoordelen geven de doorslag voor ruim 41 procent van de zakelijke automobilisten. Voor 46 procent blijft nog altijd het merk, model en uitvoeringsniveau beslissend. Vooral vrouwen hechten hier aan, bij mannen gaat het vaker om het comfortniveau.
Dat belastingvoordelen sterk van invloed zijn bij de keuze van auto’s, is ook te zien aan de reacties op de stelling ‘Bij een fiscale bijtelling van 10 procent is een elektrische auto als volgende zakenauto een serieuze optie’. Liefst 44 procent van de respondenten geeft aan het hier geheel of gedeeltelijk mee eens te zijn.

Overigens ziet een bijna even groot aantal zakelijke automobilisten – bijna 41 procent – een elektrische auto absoluut niet zitten, geldt dus ook voor Wasmachineman. :489:

MarcoO2

Forumguru
Ruim 40% van de zakelijke rijders overweegt een electrische auto... gek zeg, als daar een bijtelling van 10% aan wordt gehangen. Daarmee heb je iedereen die een auto puur als vervoermiddel ziet al bijna in je kamp.

Maar eh... hoeveel volledig electrische auto's zijn er momenteel en wat is hun actieradius? :crazy:

Wasmachineman

Forumguru
Ruim 40% van de zakelijke rijders overweegt een electrische auto... gek zeg, als daar een bijtelling van 10% aan wordt gehangen. Daarmee heb je iedereen die een auto puur als vervoermiddel ziet al bijna in je kamp.

Maar eh... hoeveel volledig electrische auto's zijn er momenteel en wat is hun actieradius? :crazy:

Ik mag 2 x per dag tanken met zo een electrische wagen.
Inderdaad, als dat verbetert dan liggen de kaarten anders.
Duurt nog wel wat jaren vermoed ik !

Aiii

Lid
Ik hoop de elektrische dans nog te kunnen ontspringen en rechtstreeks van benzine over te stappen op waterstof. Dat moet ergens rond 2020 gaan gebeuren, tot die tijd heb ik liever een auto die vroem doet en niet zoem. :D

Maar als privérijder heb ik sowieso niet te maken met bijtelling en dat soort zaken, dus dat argument valt voor mij af. De Prius/Civic Hybrid zijn particulier nu niet bepaald zo voordelig dat het daar veel voordeel heeft.

Wasmachineman

Forumguru
Die Tesla is wel een mooie bak ! Ik weet niet wat de actieradius is maar wil dan wel een uitzondering maken. En dan 2 x tanken per dag, goed voor de freebees !:winkie:

LenK

Forumguru
Ik hoop de elektrische dans nog te kunnen ontspringen en rechtstreeks van benzine over te stappen op waterstof. Dat moet ergens rond 2020 gaan gebeuren, tot die tijd heb ik liever een auto die vroem doet en niet zoem. :D
Daarna dus toch zoem!

Elektrisch is door het ontbreken van het bekende brandstofmotorgeluid een totaal andere rij beleving. Niet iets waar ik warm voor loop.

En de actieradius is nog steeds prut. Als thuis opladen mogelijk is dan compenseert dat het vaak "tanken" ongemak weer wel. Maar dan moet je wel genoeg capaciteit hebben om de dag door te komen.

De prestaties van elektrisch gaan al de goede kant op en qua koppel is een elektromotor fantastisch.

Blijft de vormgeving. Want net als hybride schijnt de elektrische auto (uitgezonderd Tesla) er weer bijzonder onsmakelijk uit te moeten zien.

Aiii

Lid
Laat me nog even in de waan LenK. Wie weet vinden ze wel een ander systeem op waterstof uit in plaats van een veredeld acculadertje. :D

cvegreen

Forumguru
Vind mijn gsm opladen al zo'n karwei . Steeds gaan kijken of hij al volladen is , dat is ver zunne van mijne zetel naar de keuken gaan kijken of hij al opgeladen is :grin: . Dus een auto staat buiten of in het beste geval in de garage , dat is nog verder lopen . Ben je gek , zo ver gaan lopen om te zien of hij al opgeladen is of niet . :1761:.
Nee grapje , ik vind het gewoon een beetje een gsm gevoel hebben bij een elektrische auto , auto in de lader . Maar denken jullie dan ook ff door , jullie elektrischiteits rekening zal ook oplopen hoor als je iedere dag je auto aan het stopkontakt moet hangen.

Gieliovd

Forumguru
Ik heb al sinds jaar en dag in mijn hoofd dat een heel goede oplossing gewoon ligt in het plaatsen van een dieselgenerator in combinatie met een efficiënt accupakket en lader.

Geen stopcontacten, geen waterstof, gewoon diesel.

Een zéér energiezuinige generator ontwikkelen en een milieuvriendelijk accusysteem. Dan nog een efficiënte elektromotor.

Hybridesysteem vindt ik nog altijd hypocriet. Wat heb je aan een elektromotor die werkt tot 45 km/u? Juist ja, niets. Dat rij ik dus nooit, behalve in de stad.

Daarentegen is een volledig elektrische auto best een idee. Opladen in de garage (heb ik niet, probleem één). Wat Chris zegt, wat denk je dat er met je energierekening gebeurt?

Nou, reken dat even om met de besparing op brandstof die je direct verbruikt? Juist ja, dat kan lang aan.

En wat betreft de geluidsfactor voor de beleving van het autorijden, daar wordt binnenkort ook wat op gevonden gezien het verkeer te onveilig wordt volgens de overheid, gezien de fietsers en wandelaars de auto's niet meer horen aankomen. Elektromotor en "de nieuwe band"... Zie je, het blijft een vicieuze cirkel. Je wilt alles stil maken, minder milieubelasting. Maar de mens blijft altijd de factor. De probleemfactor wel te verstaan.

Tja, je kunt natuurlijk altijd voor de gek gehouden worden door overheid en belastingdienst. Waar kun je nu beter voor kiezen ?
Laten we stellen dat het gros van de mensen een zakelijke rijder is. Wel dan moet ik eerlijk bekennen dat het aantal electrische voertuigen een aanfluiting is om bij je klant voor de deur te komen. Maar goed, smaken verschillen dus niet allemaal nu gaan schelden ! Ten tweede is het kortzichtig als je denkt dat je zuinig en milieuvriendelijk bezig bent, want dat is natuurlijk niet zo. Denk alleen al aan het feit dat de auto in de stad op electriciteit gaat todat je op de snelweg komt. Ga dan maar eens een meting doen op de uitstoot. Je zal van de koude kermis thuiskomen zeg ik maar zo. Niks milieubesparing !!!!!! En dan natuurlijk je tankvulling. Dat is nog steeds benzine...En inderdaad : benzine is duurder dan diesel. Maar goed, nu zal ik wel een reactie krijgen van : op langere termijn..... Nee, ook niet op langere termijn zal dit besparen, want een leaserijder kent geen langere termijn dan 3 jaar of 5 jaar.... Dan als laatste is het een wassen neus omdat de productie van deze voertuigen, en de recycling van deze voertuigen dermate hoog in de kosten zijn, dat per definitie : de ELECTRISCHE AUTO (uiteindelijk) geld kost in plaats van bespaard! Dan praten we uiteraard nog niet over het onderhoud, en de eventuele vervanging van de accu's etc, etc. Daarbij is het aanbod ook erg klein en tevens ga ik in de toekomst echt niet wachten tot mijn electra-autootje is opgeladen. Als laatste wil ik toevoegen: Ooit wel eens een electrische auto bij u in de straat gehad ? Nee ? Laat uw kinderen eens buitenspelen op een woonerf. U en uw kinderen horen deze auto's helemaal niet aankomen, met alle gevolgen van dien. Dus : rendabel is het zeker niet een een stukje veiligheid is te betwijfelen.
:winkie: :crazy:

Bovenaan Onderaan