Diesel houdt 2x in tussen 1500-2000 tpm

Eltjo

Forumguru
Afgelopen week had ik tot een paar maal dat in de 1e versnelling de motor 2x tussen de grofweg 1500 en 2000 tpm inhield. In de volgende versnellingen was er in dat toerengebied niets te merken.
Ook daarna heb ik niets meer gemerkt.

Wat kan dat zijn?

Toen het gebeurde dacht ik kort aan een versleten koppeling, maar dat is niet het geval.

Ik dacht (veel) later aan het regenereren van het DPF - iets dat ik eerder nooit zo heb meegemaakt en ik rijdt de auto al bijna 140 dkm.
Ik heb eigenlijk nooit veel van regenereren gemerkt. Misschien 1x dat de ventilator begon na te blazen nadat ik de auto geparkeerd had.
Het DPF is nog origineel.

Heeft iemand een idee?

En, kan je via VCDS nagaan bij welke km-stand het DPF is geregenereerd?
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Ik neem aan dat je brandstoffilter schoon is. Het kan een verstuiver zijn, maar ik denk eigenlijk meer aan de EGR. Als die vervuild is kan de motor in gaan houden en in extreem geval zelfs in noodloop gaan.
 

eriktv

Forumguru
Ik merk het regenereren, wat bij mij zeer regelmatig plaatsvindt, aan de oplopende temperatuur en nakoeling en ook het andere schakelgedrag van de DSG en verhoogd stationair toerental. En een enkele keer een stoot rook uit de uitlaat bij optrekken. Inhouden hoort daar bij mij dus niet bij.
 

Agent327

Forumguru
@ Eltjo, hoor je de motor ook tikken wanneer je optrekt? Dit was bij mij het geval, heb de EGR klep schoongemaakt (deze was behoorlijk vervuild) en het probleem was daarmee opgelost
 

Eltjo

Forumguru
Brandstoffilter is een vorig jaar of 2 geleden vervangen en ik kon daarna ook weer goed door trekken - geen verstopping... :-).

Is de EGR klep makkelijk bij te komen en te reinigen? M'n Passat 1.9TDI gaf een keer een EGR storing en ik vond toen een doorgeschuurd slangetje naar de EGR. Die was goed toegankelijk. Reinigen met Superclean of remmenreiniger of zo?
Misschien sowieso goed om preventief te (laten) uitvoeren?

Er is me geen getik opgevallen.
 

Agent327

Forumguru
EGR klep zit vast aan je gasklephuis en loopt met een buis met flexibele hooek naar de rechterzijde van je motor. Er makkelijk te verwijderen. (zie gele markering foto)
upload_2021-6-21_17-48-59.png
Bij montage aan het gasklephuis opletten dat je alles precies weer monteert zoals het er af is gekomen, (pasnokje)
Remmenreiniger, terpentine, diesel, je kunt de klep in deze oplosmiddelen schoonmaken met een kwast in een oud afwasteiltje. Ik heb het uitgevoerd bij 184000 km. Previentief reinigen is afhankelijk van rijstijl. Veel snelwegkilometers of stadskilometers maakt een groot verschil. Ik zou het weer doen bij de volgende 150000km.
 

Tees

Donateur
Mijn ervaring is (en dat is iig bij m'n F1c ook voorgeschreven) dat aceton extreem goed werkt! Veel beter dan remmenreiniger.
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt voor de tips!

Probleem heb ik niet meer gehad, maar ik denk er wel over om de EGR te laten reinigen.
@Agent327 Hoeveel tijd kost dat ongeveer voor een garagebedrijf?
 

Agent327

Forumguru
Als je de EGR wilt laten reinigen, overweeg dan ook je gasklephuis te laten schoonmaken, beiden zijn sterk met elkaar verbonden.
Ik denk dat de garage hiervoor niet meer dan 2 uur in rekening mag brengen.
Voor de EGR klep alleen mag het niet meer dan een uur zijn.
 

Eltjo

Forumguru
Gisteren is de EGR bekeken. Deze is zo vervuild dat de universele garage zegt dat je beter is om deze meteen te vervangen. Kosten EGR en iets van de koeling wat er aan vast zit komt op € 230 + montagekosten.

Ik zit nu bijna op de 290 dkm en er s nog niet eerder aan gesleuteld. Inmiddels heb ik ook 1x in de 2e versnelling gestotter tijdens optrekken gemerkt.

Wat denken jullie daarvan? Is die prijs o.k.? En is er keus of verschil tussen origineel of after market?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik heb geen ervaring met de EGR vervangen, maar ik vind t geen bizarre prijs, al hangt eea wel af van de montagekosten die ze rekenen. Maar stel dat ze 2 uur rekenen, dan kom je rond de €400 uit, ik weet dat er hier mensen zijn die heel veel meer hebben betaald daarvoor.

Ik denk dat zolang ze maar een A-merk gebruiken er weinig aan de hand is. Ik (en de garage waar ik heen ga) gebruik primair Bosch, Mann, dat soort merken, dan zit je echt wel goed. VAG gebruikt zelf ook ontzettend veel Bosch onderdelen, alleen leveren ze die dan omgestickerd en net een flinke opslag door aan de klant of dealer.
 

Kanerr

Forumguru
Wat een onzin dat het economisch logischer is om iets te vervangen in plaats van te reinigen.

Als je een klein beetje sleutelervaring hebt kan je het zelf doen :)
 

Kanerr

Forumguru
Ah sorry, dat heb ik over het hoofd gezien, dat de koeler ook wordt vervangen. Dat is wel logisch inderdaad.
 

Eltjo

Forumguru
Wel bedankt voor het meedenken!

Ik ben het overigens helemaal met je eens om grote delen te vervangen. Zelf heb ik er meer lol aan om iets te repareren, ook al kost dat meer tijd.
Maar in dit geval laat ik het e.a. maar doen. Ik wil veel te zeker weten dat ik het goed doe en dat kost te veel tijd. Veel meer motorische sleutelervaring dan een buitenboordmotortje heb ik niet ....

Het gaat naar schatting PlZ 1500 (€ 375) kosten incl. arbeid en heb een afspraak gemaakt voor volgende week.

Zojuist de auto opgehaald van montage van remmen rondom (schijven/blokken had ik aangeleverd) controle wielophanging en balanceren 4 wielen. PlZ 615 (€ 155).
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Poolse prijzen zijn heerlijk goed ja :) Prijzen vallen reuze mee, 375 incl vervangen van koeler is echt schappelijk.
 

Eltjo

Forumguru
Net een offerte gekregen van serviceright-autos.nl voor vervangen van de EGR-klep voor totaal € 760. Hier in Polen dus voor minder dan de helft.

Hoewel de auto nu prima rijdt - niet vreemd na > 1000 km op 1 dag en de volgende dag nog eens 450 km - toch maar laten uitvoeren.
De gasklep was verder o.k. volgens het lokale garagebedrijf.
 

Tees

Donateur
Is de gasklep wel gereinigd? Die hoeft niet vaak vervangen te worden, die kan prima schoongemaakt worden, maar dan moeten ze dat wel doen, anders wel een gemiste kans.
 
Bovenaan Onderaan