Diesel Additief Zinvol in deze tijd ?

Hallo all,

Sinds de COVID staat mijn (privé) SuperB III 2015 diesel (168.000km) meer stil dan dat ik er in zit en gebruik ik hem eigenlijk alleen maar voor kleine ritjes.
Niet waar een diesel voor gemaakt is, maar wel zoals mijn situatie nu is.
Al we e.e.a. gelezen over andere type benzine eenmalig tanken, maar ik heb een diesel dus niet van toepassing voor mijn auto.

Nu lees ik dat oa Lindemann Total Care Diesel gebruikt kan worden om eens de boel 'schoon' te rijden.
Ja eens een tripje van rond de 500+ hetzelfde effect, maar voelt ook niet oke om zomaar ff 500km te gaan rijden voor.... het rijden.

Ben wel nieuwsgierig naar de meningen van deze (COVID) tijd in combinatie met een diesel die alleen nog maar kleine ritten maakt.

Zouden jullie preventief zo'n additief gebruiken, of denk je totaal zinloos ?

Alvast dank voor het delen.
 

Tees

Donateur
Ik heb m'n twijfels over dit soort additieven. Ik moet bekennen dat ik zelf ook al een hele tijd een fles Injector Cleaner heb staan, maar nog steeds niet erin gegooid.
Belangrijkste beperking blijft dat het een fuel additive is, dus alleen het inlaat traject reinigt, en misschien een beetje de cylinders. Luchtinlaat, EGR, en olie worden uiteraard niet gereinigd. En ik denk dat daar juist de voornaamste problemen zitten bij korte ritjes met een diesel.
Sowieso is een fuel additive het meest effectief als je er een lang stuk mee rijdt, want de beste werking is bij een (langdurig) warme motor.

Als je het m vraagt kan je net zo goed (of beter) een premium diesel tanken zolang je korte ritjes doet.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Heel misschien helpt het in de tank van een diesel tegen algen? Maar als je toch af en toe een stukje rijdt is dat ook niet echt een probleem.
 

Tees

Donateur
Voor dat laatste is premium diesel tanken een minstens zo goede oplossing, en/of zorgen dat de tank vrij vol zit (minder zuurstof = minder algengroei).
 

45069

Senior Member
Er
@TheBossie

Hoi, gewoon de premium diesel brandstof tanken (Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium) en dan eens een ritje maken in Duitsland, daar de auto eens goed warm stoken .
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat "de auto eens goed warm stoken" weliswaar goed kan zijn voor de motor, maar geen invloed heeft op wat er gebeurt met de brandstof in de tank, qua algengroei of vochtpercentage.
Ik rij momenteel ook niet veel, dus de auto staat soms wel een kleine week stil. Daarom tank ik verhoudingsgewijs vaak, dat wil zeggen bijna altijd als ik langs een van de 3 relatief minder dure tankstations kom (gelegen aan mijn 3 drie meest gebruikte routes) en er dan meer dan 10 à 15 liter bij kan.
Bijkomend psychologisch pluspunt: het tanken lijkt voordeliger doordat het bedrag kleiner is... :deuk:
 
Nogmaals allemaal dank voor de meningen en advies.

Los van de tank en mogelijke alg-vorming was ik ook nieuwsgierig naar de katalysator.
Eigenlijk was ik een beetje op internet aan het zoeken naar preventief 'schoonmaken' van je katalysator maar misschien bestaat een dergelijk middel niet. "Total Care" kwam ik tegen als tip, maar schijnbaar is dat ook een 'broodje aap" ?

Op basis van alle bovenstaande tips, heb ik vandaag wel ff mijn tank vol gegooid met de wat luxere diesel om daar waar ik kan problemen te voorkomen.

Mijn SuperB zorgt dat ik veilig en betrouwbaar over de snelweg kan rijden, dus als tegenprestatie zorg ik op-en-top :tegek:voor mijn SuperB daar waar ik kan.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat de meest zinvolle additieven in dit verband de additieven zijn om het brandstofsysteem te reinigen, voor de rest zie de overige reacties.
 

Bluepower

Nieuw lid
Af en toe een Italian tune-up(motor flink warm stoken en hard laten werken) is vaak een betere remedie dan af en toe een flesje met additieven(wat over het algemeen gewoon 95% nafta is, met wat andere chemicalien) in de tank te mikken.
Nu moet ik toegeven dat ik in mijn oude Seat TDI per volle tank een fles(1liter) lampolie erbij knikker, dit voorkomt idd algengroei, maar de motor loopt er ook gewoon echt beter door(start sneller, loopt net iets stiller en fijner). Nu kan het ook zijn geweest omdat de verstuivers na 3 ton gewoon vol met roet aanslag stonden, en dat dit nu opgelost/schoongebrand is, maar ik voel het zeker wel..
 

Tees

Donateur
Lampolie en petroleum is dan ook bijna hetzelfde. Ik zou zelf liever petroleum gebruiken omdat dit meestal zuiverder is dan lampolie, maar eerlijk gezegd gebruik ik allebei liever niet in een motor...

Overigens is het idee dat een additief 'niets anders is dan nafta' wel echt aan correctie toe: de goedkope misschien, maar de goede (en daarmee vaak wat duurdere) bevatten echt wel een aantal componenten die een heel duidelijk nut hebben. En dat dat spul dan opgelost zit in een aardoliefractie (mag nafta zijn) is niet meer dan logisch, je moet dingen ergens in oplossen als ze niet vloeibaar van zichzelf zijn....

Neem maar eens een 5% NaOH oplossing in water...dat is 'niets anders dan 95% water met wat erbij', maar als je daar even lekker je handen mee wast, dan kom je er snel genoeg achter dat die 5% een heel belangrijk effect heeft (disclaimer: niet doen! Nee, echt niet!)
 

hemi24

Forumguru
@Tees : mijn voorbeeld is ook al van ca. 30 jaar terug én ik zou het bij huidige generatie dieselmotoren ook zeker niet aanraden…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
paste mijn ouwe heer vroeger veelal ‘s winters toe op de tractoren als het erg koud werd
Was dat niet in de tijd dat de paraffine in (toenmalige) dieselolie bij lagere temperaturen nog wel eens wilde gaan uitvlokken?
Tegenwoordig hoor ik daar nooit meer over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Frup

Forumguru
Was dat niet in de tijd dat de paraffine in (toenmalige) dieselolie bij lagere temperaturen nog wel eens wilde gaan uitvlokken?
Tegenwoordig hoor ik daar nooit meer over.
Heb ik nog niet zo lang geleden (5 jr) meegemaakt met mijn toenmalige vrij nieuwe Opel Astra. Wagen stond voor het hotel in de wind bij -20 gr. Heel vervelend, en dure grap.
Tegenwoordig tel ik voor 2 en tank ik naar de sneeuw winterdiesel vóór ik de bergen in rijdt. Of ik gooi een flesje additief in de tank.
 
Bovenaan Onderaan