Diep brommend geluid bij toerengebied tussen de +/- 1800 en 2000 toeren

mrcooo

Nieuw lid
Ik heb sinds kort een skoda superb handbak met de 1.9 tdi 130 pk. (bj 01-2006) waarschijnlijk gechipt trekt veel beter dan 130pk

Deze auto maakt bij het optrekken een diep brommend, bijna resonerend, geluid in het toerengebied tussen de +/- 1800 en 2000 toeren. Je hoort het vooral bij het iets dieper indrukken van het gaspedaal. Het speelt met name in de 3, 4 en 5e versnelling. Kom je van een lager toerental, pak em beet vanaf 1200 toeren in bijvoorbeeld de 3, en je geeft gas, dan trekt de motor mooi stil en soepel door tot de 1800 toeren. Daar krijg je die brom waarna het bij 2000 toeren weer verdwijnt. Er is geen merkbaar prestatieverlies in dit gebied te voelen. De brom onderscheid zich duidelijk van het "normale optrek geluid".

Weet iemand hier raad ? :smiley29:
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 
Heeft deze auto toevallig ook een twee massa vliegwiel? Dit klinkt namelijk als kapot 2 massa vliegwiel, hij gaat brommen op maximale koppel moment. Dan kan vliegwiel al deze krachten dit niet goed meer aan en gaat dus brommen.

Tip indien 2 massa is, vervangen door een vast vliegwiel en nooit weer problemen.
 

bulldog 71

Nieuw lid
Zelfde probleem

Hoi ik heb het zelfde probleem ook met een 2005 superb 130pk tdi automaat deze gonst ook tussen 1800 en 2000 toeren. Dus ben ik ook zeer benieuwd wat dit kan zijn.
Groet Raymond
 

mrcooo

Nieuw lid
het is inmiddels vervangen 2de massa vliegwiel met complete set , maar geen verbetering het blijft nog trillen tussen 1500/2000 turen ,
vandaag met optrekken op de snelweg in 4 versnelling viel de vermogen uit, turbo werkte niet
max snelheid was 140 km direct gestopt en uit/aan auto toen was alles weer ok ik hoorde turbo weer werken


a.u.b HELP
 
Bovenaan Onderaan