Diefstal navigatie

fobbe

Nieuw lid
Hoi,

In 1,5 maand is er 2 keer ingebroken waarbij ze beide keren de af-fabriek navigatie gejat hebben.
Afgelopen zondag was de 2e keer (4 dagen nadat er nieuwe navigatie ingebouwd is).
Toen zijn bij 2 andere Octavia’s in de buurt ook de Navi gestolen.

Bij de dealer heb ik gevraagd om de kessy uit schakelen. Als antwoord kreeg ik dat dat niet kon.
Ook heb ik gevraagd of ze de Navirem konden inbouwen. Als antwoord kreeg ik dat ze dat niet meer in het assortiment hebben. Ook hadden ze geen andere mogelijkheden om de navi te beveiligen.

Heeft hier iemand nog een idee om te voorkomen dat we weer slachtoffer worden?

Bedankt!

Slider

Forumguru
Bijzonder, je hoorde het veel bij de O2's destijds, maar dat werd snel minder toen het ene ouder model werd. Je zou zeggen bij de O3 dat dat ook al redelijk oud zou moeten zijn voor diefstal.

Maar net als toen, als ze eenmaal weten waar ze ze kunnen stelen, blijven ze terug komen. Dat gebeurde toen bij de O2's ook al, bij toenmalige collega's met een O2 zakelijke auto.

Heb geen idee wat er voor is voor een O3 beschikbaar is, kom niet veel tegen in een snelle Google zoektocht.

Arjan1985

Forumguru
Wat een vervelend nieuws zeg. Hoe zijn ze binnen gekomen? Wij hebben kinderslot erop zodat ze i.i.g. niet via het kleine raam naar binnen kunnen. Ook kun je via VCSD je alarm vrij schakelen zodat de toeter en alarm lichten aan gaan als de auto niet open gemaakt wordt met de sleutel.

ertromp

Forumguru
Je leest het helaas te veel de inbraken in de O3.

En zo kun je meerdere berichten vinden als je Googled op Skoda inbraak.
Makkelijk systeem om er met veel geweld uit te trekken en over te zetten.
Blijkbaar gaat veel van die roofwaar naar voormalige Oostblok landen en China.

PizzaPieter

Donateur
En ze weten dat er nieuwe apparaten inzitten..ook handig.

Wel eens gehoord dat er bij een transporteur heel veel oude accu 's uit vrachtwagens waren gejat.
Niemand die t begreep.

Totdat ze een week later opnieuw kwamen om alle nieuw geplaatste accu's te jatten

leon-cupra

Forumguru
En hoe hebben ze ingebroken in de wagen ? Ruit kapot geslagen of je kessy gekraakt?

In het geval van kessy: metalen bakje kopen, sleutel in bewaren, signaal van de sleutel kunnen ze niet meer opvangen.
Bij mij zit de reservesleutel ingewikkeld in een alu folie (sleutel ver weg), de gewone sleutel gaat ‘s avonds altijd in het bakje. image.jpg

SuperBeeb

Forumguru
Deze moest ik van de verzekering installeren.
Chip die je op de batterij van je sleutel plakt.
Vervangen batterij wordt wel wat lastiger, dan moet je de chip voorzichtig loshalen en op de nieuwe batterij plakken.

Keyless Protector: Dé oplossing voor het beveiligen van keyless entry! - Keylessprotector.nl - dé oplossing tegen relay attack voor elk automerk! https://share.google/pOeecK3SsIUQP49Yg

• Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Keyless protector heb ik ook nog gehad bij mijn M2. Sleutel schakelt dan uit na x-tijd stil liggen. Vanaf je een beweging maakt met de sleutel, wordt de sleutel wakker. Is nu standaard bij recentere wagens.

Goed systeem om een sleutel te beveiligen die nog niet de standaard procedure heeft van uitschakelen. Voor thuis is een metalen doosje wel een stuk goedkoper (moet je wel de discipline hebben om de sleutel telkens erin te leggen).

fobbe

Nieuw lid
Er waren geen braaksporen , dus waarschijnlijk via kessy binnengekomen. Sleutels liggen in een metalen koekblik. Dus ze hebben een vernuftige manier om zonder het signaal van de sleutels erin te komen of ze wachten totdat we de auto openen/dichtdoen.

Wel bizar trouwens dat de dealer kessy niet kan uitschakelen.

fobbe

Nieuw lid
Als ik in Mission Impossible mode ga, kun je ook nog kunnen denken dat ze een kleine tag/ontvanger/zender op/in de auto geplaatst hebben of in de buurt ergens en zo het signaal iedere keer oppikken.

leon-cupra

Forumguru
dan moeten ze eigenlijk onmiddellijk nadat jij de auto sluit het signaal opvangen en onmiddellijk de auto open doen. Want de sleutel/wagen gaat eigenlijk om de x-tijd een nieuwe code genereren. Dus signaal oppikken en paar uur later wagen openen lijkt mij niet mogelijk ... of met jouw wagen is dat nog niet zo ...

hemi24

Forumguru
een 5 cent muntje tussen de klink van de bestuurdersdeur stoppen schijnt ook zo'n truc te zijn;

Jij denkt dat je de auto op slot doet, maar doordat de klink niet goed aansluit denkt de auto dat er nog een portier niet goed in het slot zit en ontgrendeld je wagen weer net zo snel en blijft dus gewoon onafgesloten achter...

Arjan1985

Forumguru
Het enige dat ik kan bedenken zijn heel veel wraak zuchtige fictieve acties die tot een noodlottig einde leiden van dienstdoende delinquent.
1. Dus nieuwe navi erin knallen en elke nacht posten met je handboeien in de aanslag.
2. Gps inbouwen in de Navi. Zodra je weet waar je gestolen navi zich bevind, terug stelen.
3. Zodra de auto wordt opengebroken vult de auto zich met gas wat lijd tot minimaal 2 uur bewusteloosheid van de dief.
Etc.

Even serieus:
1.Er is een topic van een andere man diens navi ook 2 x gestolen was. Hij heeft maatregelen genomen die hij niet op het forum wilde delen logischerwijs. Wellicht kun je hem PB’en.
2.Screen protector plaatsen na parkeren zodat het lijkt alsof je navi scherm geheel in gruzelementen ligt.
3. De CD speler en SD sleuven kast vanuit het Dashboard kastje verplaatsen naar een plek onder je stoel of ergens anders en zodoende je Dashboard kastje open laten bij parkeren auto.
4. VW heeft zo’n plastic kap ontwikkeld met een sleutel. Die plaats je over je navi scherm heen. Weliswaar voor de RNS maar zoiets zou mooi zijn voor de MIB’s. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/veiligheidsslot-voor-volkswagen-navigatiesysteem/
5. Alarm activeren via VCSD. Kost je paar tientjes.

1983jeroen

Forumguru
Dat is balen. Zou ik niet meer verwachten voor een wat ouder systeem.

Die afdekplaat heet Navilock. Op Marktplaats staan er wel een paar, maar lijken zonder bevestigingspunten te zijn. (Logisch, want die haal je natuurlijk niet uit de auto)

Als je de auto thuis altijd op dezelfde plek parkeert zou ik zeker ook de mogelijkheid voor een camera gericht op de auto bekijken. Eventueel een slimme deurbel die alle bewegingen vastlegt.

Slider

Forumguru
Ook kun je via VCSD je alarm vrij schakelen zodat de toeter en alarm lichten aan gaan als de auto niet open gemaakt wordt met de sleutel.
Die heb ik ook bij mezelf aangezet, maar dat was ik een tijd later weer vergeten. Met testen in de auto, had ik hem op slot gezet en wilde de deur open doen om uit te stappen. Nou dat heb ik geweten :LOL:

Zijn het nog specifiek de Columbus navi's die in trek zijn of is de Amundsen net zo gevoelig?
Als ze je eenmaal weten te vinden, houdt het wss alleen op als je een aftermarket navi neemt, en geen Skoda orginele meer :confused:

Antera

Donateur
Ik weet dat er iemand ooit eens bij me is geweest en die had het kastje uitgebouwd om er een draadstang met hoek voor de unit te maken die met moeren aan de buitenzijde van het kastje vast zat. Dan dashboardkastje terug en je kan de unit er niet meer uit halen zonder eerst het hele kastje los te maken en een draadstang te monteren.

Dan kunnen zeer niks mee

Slider

Forumguru
De vraag is ook wat verstandiger is.
Voordeel van het makkelijk uithalen is dat je dashboard nog heel blijft.

Als je het ze moeilijk maakt, breken ze eerst in (want ze verwachten snelle uithaal). Lukt dat niet meteen gaan ze geweld gebruiken en alles slopen in zicht om het toch voor elkaar te krijgen.
Dan lukt het ze wel of niet, maar de schade is dan zo groot wellicht dat eenvoudig demonteren minder kosten kan hebben?

leon-cupra

Forumguru
@Slider , professionele dieven checken zullen wel eerst de wagen vooraleer in te breken. Zien ze bepaalde beveiligingssystemen , zullen ze wel verder lopen naar de volgende.

fobbe

Nieuw lid
Van de schadehersteller begrepen we dat ze nu kastjes hebben waarmee ze zo keyless de deuren kunnen openmaken (ook al is de sleutel niet (meer) in de buurt). Weet niet in hoeverre dit waar is.

We hebben nog gevraagd aan de verzekering of ze mee konden denken, enkel dat konden ze niet; zij waren enkel van de afdeling schade. De afdeling acceptatie zou contact opnemen als er binnen een x-periode teveel schademeldingen binnenkwamen.

Bovenaan Onderaan