Deze Skoda Octavia kan 365 km/u

Tuner111

Forumguru
Skoda-Octavia-vRS-Bonneville-1-954x612.jpg


De snelste Skoda ooit komt na tien jaar weer in actie.

Bij Skoda denk je niet meteen aan snelle auto’s. Sterker nog: je denkt aan mensen die helemaal geen behoefte hebben om snel te rijden. Als alle Skoda’s begrensd zouden zijn op 130 km/u zouden veel Skoda-rijders daar waarschijnlijk nooit achterkomen.


Skoda heeft desondanks ook wat vlottere auto’s in de aanbieding. Er is bijvoorbeeld een Skoda Octavia RS. Dat is een rappe auto, maar ook weer geen snelheidsmonster. Toch hebben de Tsjechen wel degelijk een Octavia gebouwd die een regelrecht snelheidsmonster was. Sterker nog: deze auto was sneller dan menig Ferrari.

Het gaat om de Skoda Octavia vRS Bonneville Special. Precies tien jaar geleden zette deze een record. Een historisch record zelfs, volgens Skoda. Deze Octavia werd namelijk officieel de snelste 2,0 liter productieauto ter wereld.

Nu zijn dergelijke specifieke records altijd een beetje geforceerd, maar de prestatie an sich is daarom niet minder indrukwekkend. Deze ‘modale’ Octavia wist namelijk een snelheid van 365 km/u te bereiken op de zoutvlakte van Bonneville.

Zoals je wellicht al kunt raden, was deze Octavia niet geheel standaard. Het 2,0 liter TSI-blok kreeg onder meer een ander injectiesysteem met acht injectoren en een 10 liter grote radiateur. Dankzij de ingrepen wist Skoda meer dan 600 pk uit het blok te persen. Als klap op de vuurpijl kreeg de auto de versnellingsbak van een Octavia GreenLine. Daarmee is de auto zuiniger heeft de auto langere versnellingen. Dat komt goed van pas als alles draait om topsnelheid.

De aanpassingen hadden het gewenste effect. Met Richard Meaden van Evo Magazine achter het stuur wist deze Octavia een snelheid van 365,45 km/u te halen op de zoutvlakte van Bonneville. Genoeg voor een record, dus missie geslaagd.


Deze memorabele gebeurtenis is nu tien jaar geleden. Reden voor Skoda om de auto weer in het zonnetje te zetten. Dat niet alleen: ze hebben de auto weer volledig in ere hersteld. De Britse pers mocht de auto aan de tand voelen en daarmee kwam de snelste Skoda ooit na tien jaar weer in actie.
 

Duijzer

Donateur
Kreeg de bak van een greenline. ‘Daarmee was de auto zuiniger’ Dat zal ook echt een issue zijn geweest:deuk:
 

Cordoba

Forumguru
Zo te zien is er flink wat ballastgewicht verwijderd, maar ik blijf het een absurd hoge snelheid vinden voor een 'standaard' auto met slechts 600 pk.

600 pk lijkt wel veel, maar als je bedenkt dat de luchtweerstand bij 365 km/u ruim 13 keer zo groot is als bij 100 km/u. Of als je het anders bekijkt met 600 pk met een snelheid van 365 km/u rijden, is naar verhouding hetzelfde als 100 km/u rijden met slechts 46 pk.
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Dat van die auto's van vroeger klopt helemaal, maar door alle luxe, milieueisen (katalysator, EGR), betere botveiligheid) zijn auto's al zwaarder geworden, en in combinatie met persoonlijke eisen/wensen aan bagage en passagiersruimte, zijn auto's ook groter en breder geworden. Door al die ontwikkelingen heb je al meer vermogen nodig, (ook om bijv. airco, en div. bekrachtigingen van energie te voorzien), en daarnaast zijn auto's (en dus het verkeer) ook een stuk sneller geworden. Niet eens zozeer in topsnelheid maar wel in acceleratie.

Een GTI van 40-50 jaar terug heeft een beste kluif, aan de acceleratie van redelijk instapmodel van vandaag de dag.
 

Captain Hook

Forumguru
@Peter-036...en daarnaast zijn auto's (en dus het verkeer) ook een stuk sneller geworden. Niet eens zozeer in topsnelheid maar wel in acceleratie.
...
En het 'grappige' is... dat je anno nu er nog net zo lang over doet als 30 jaar geleden...
of zelfs nog langer.

Van Rotterdam naar Vlissingen reed ik >30 jaar geleden soms in een uur! Probeer dat anno 2021 nog maar eens.

Of van NL naar Noord-Italië; ondanks de steeds snellere auto's en meer Autobahn, duurde het in 2002 ca. 12 uur (uit en thuis). Anno nu, nog steeds 12 uur uit en thuis... :koffie:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik wou dat het waar was dat je er nu net zo lang over doet dan 30 jaar terug. 30 jaar terug wel eens van Eindhoven-Zuid (in de buurt van knooppunt Leenderheide) naar de van Brienenoordbrug R'dam in 40 minuten gedaan. Ondanks alle wegverbredingen enz. denk ik dat je dat tegenwoordig zelfs met zwaailicht en sirene niet meer haalt. Door minder snelheidscontroles en meer voertuigen die moeite hadden met snelheden van resp. 80 en 100 km/u had je in die tijd veel grotere snelheidsverschillen, combineer dat met een overmaat aan cassiéres die snelle jongens willen afremmen (lees snelheidscontroles met bonnetjes van de Justitiele Incasso), waardoor men in NL ook niet meer aan hoge snelheiden is gewend.
(hoge snelheid is niet per definitie gevaarlijk)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan