Deurslotperikelen

Wous

Nieuw lid
Goedendag mede Skoda rijders,

Ik zit met het volgende probleem. De bestuurders deur gaat (meestal) niet meer dicht met de centrale deur vergrendeling op de afstand bediening. Met de sleutel in contact werkt ie prima. Maar soms doet ie het wel. Hij doet het wel als alle deuren even open gestaan hebben. Heb zojuist de auto laten luchten, daarna perfect op slot. Maar hij heeft het weken niet gedaan.

Ik heb eerdere Posts gelezen met vergelijkbare problemen, waarbij Bv ook lampje binnen het niet meer deed. Dat werkt bij mij nog allemaal prima.

het slot is dus niet kapot wat zojuist heb ik hem gewoon op slot kunnen doen.
Als het niet werkt blijft het rode alarm knopje ook rood branden.

iemand enig idee?

bedankt voor het mee denken!
Groet,
Wouter
 

Tees

Donateur
2 mogelijkheden schieten mij te binnen: of je slot is toch kapot (en het slot van de bestuurdersdeur, iig bij de wat oudere VAG auto's, gaat helaas met enige regelmaat kapot). Of je hebt een kabelbreukje in de bekabeling die vanaf de comfortmodule naar je slot loopt (8-polige kabel uit m'n hoofd gezegd).

Ondanks wat je zegt kan het slot nog steeds kapot zijn. De microcontroller geeft blijkbaar nog wel.een correct signaal van open of dicht door, maar de motor die de vergrendeling verzorgt kan nog steeds op sterven na dood zijn.

Kabelbreuk zou je kunnen controleren door de kabel door te meten. Moet je helaas wel de binnenkant van je deur voor demonteren.

P.S. Een berichtje in de Meet&Greet sectie van dit forum wordt zeer op prijs gesteld door vele (ervaren) leden.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Word uitlezen om te zien wat de storing is. Vermoed ook slot defect of kabelbreuk of slecht contact in de deur
 

brepus13

Forumguru
Vandaag de fabia van een familie lid bekeken. De auto krijgt continu signaal dat de portier RV open staat. Centrale vergrendeling etc werkt wel gewoon.

de kabeldoorvoer ziet er nog heel netjes uit en bij loskoppelen doorvoer stekker verdwijnt de open portier melding.

is dit een kwestie van het deurslot vervangen of zijn er nog andere oorzaken?

het gaat om een F2C 2008 1.4 16V.
 

Tees

Donateur
Het kan idd het deurslot zijn, maar natuurlijk ook altijd een kabelbreuk. Er is 1 pin die vanaf het slot aan de comfortunit doorgeeft of ie open of dicht is, dus als er in dat kabeltje een breukje zit, kan het daaraan liggen. Meten is weten in dit geval!

Al acht ik de kans op een kapot slot iets groter, helaas zijn de sloten van de wat oudere Fabias bekende probleemgevers.
 

brepus13

Forumguru
Heb er recent ook 1 vervangen bij een andere fabia ook van familie. Dat was echter bestuurdersportier en had andere klachten zoals een ontregelde centrale vergrendeling en afwezigheid van lichten zoemer.

gezien de kosten ga ik het deurslot gewoon vervangen. Gebruikt, aftermarket of origineel nieuw? (20€ 35€ 150€)
 

Tees

Donateur
Een vriend van me heeft zowel het bestuurders- als bijrijdersslot al (een aantal keren!) vervangen bij z'n F1c. Maar daar was telkens sprake van niet opengaan van het slot via de centrale vergrendeling (wel met de sleutel).
Zoals ik al zei, kan het nog altijd een kabelbreuk zijn, je zou de bekabeling vanaf het deurslot naar comfortunit kunnen doormeten (er zit meestal ook nog een koppelingsunit in of in de buurt van het deurscharnier, vanaf daar kan je ook meten).

Ik zou zelf niet voor gebruikt gaan, gezien de bekende problemen van deze generatie sloten. Het prijsverschil tussen OEM en origineel is wel heel erg groot, ik zou dan zelf voor OEM gaan.
 

brepus13

Forumguru
Ik hoef de keus gelukkig niet zelf te maken aangezien het niet mijn auto is. Ik heb de vorige keer ook gewoon een originele nieuwe in die faab gezet.
 

Kanerr

Forumguru
Zou de keus bij bekende leggen, alle3 is met voor en nadelen helaas (gebruikt kans dat weer stuk gaat sneller, aftermarket idem en goedkoper spul en oem is duur maar goed)
 

brepus13

Forumguru
Vandaag de boel los gehad en eea getest met een gebruikt exemplaar. Die kon de eigenaar dichtbij ophalen en was meteen beschikbaar. Tijd technisch dus hiervoor gekozen. HelaaS bleek het niet in het deurslot zelf te zitten. Het zit in de bekabeling vanaf de binnenkomst deur tot deurslot. Met de bekabeling gedeeltelijk los deed hij het soms goed, soms niet. Helaas geen overduidelijke beschadigde kabels gevonden. Ook geen duidelijke plek gevonden waar je de klacht kon reproduceren.

De kabels doormeten is natuurlijk de volgende stap maar elektra is niet echt mijn ding. Hij zal dus naar een garage moeten of de complete kabelboom in de deur vervangen :-)

Voor nu dus niks kunnen maken helaas.
 

Tees

Donateur
Doormeten is zo moeilijk niet hoor @brepus13! Kwestie van een multimeter (en ik heb al vele jaren een prima bouwmarktmodelletje van 2 tientjes) op de weerstand-stand, en aan beide uiteindes van de bekabeling (zelfde kleur draad) één van de multimeterpinnen erin stekken. 0 (of daar in de buurt, onder de 10 ohm iig) is een goede draad, hoog of oneindig is niet goed. Kan een gemiddelde forumguru hier heus!

Ik heb ergens in een ander topic (ging over centrale vergrendeling in een F1) een stroomdiagram gepost. Zal die uiterlijk morgen nog ff opzoeken, dan kan ik je ook zeggen welke pin en bijbehorende kleur waarschijnlijk kapot is.
 

Tees

Donateur
T gaat om m'n bijdrage in dit topic:

Daar heb ik een pinout van alle multistekers van de F1 gepost en de bijbehorende bekabeling. Als de F2 hetzelfde bekabeld is (en die kans is heel groot), dan zou het pin 5 op de steker (met code T8f) van t slot zijn (verantwoordelijk voor terugmelding gesloten), en die draad zou groen/geel gekleurd moeten zijn (hoofdkleur groen met een dun streepje geel). Die loopt in de deur naar een 6-polige steker (pin 6) en vanaf daar verder naar de comfortmodule in dezelfde kleur. Ik zou eerst even meten in het stuk van het slot naar die deursteker, daar zit meestal het probleem.

Als je het helemaal zeker wilt weten, kan ik morgen even het stroomdiagram van de F2 controleren in ElsaWin en kijken of die hetzelfde is als in de F1.
 

brepus13

Forumguru
Thnx voor je hulp! Ik denk eigenlijk dat de schema’s voor de F2 wel anders zijn maar zal het in ieder geval bekijken tzt.

ik ga de draden gewoon doormeten per stuk ( heb zo’n mooi piepje dan op de multimeter als er contact is ) dus dat moet goed komen. Kan altijd nog nameten met Ohm. Zijn slechts 6 draden. Ik ga denk ik meten vanaf stekker aansluiting tot stekker aansluiting bij de deurdoorvoer. Mocht dit allemaal niks opleveren dan hebben we een nieuwe kabelboom voor de deur gevonden voor slechts 75€ origineel. Valt me ook nog alles mee.

to be continued :-)
 

Tees

Donateur
Ik heb het stroomloopschema en de pinout van de steker van 't slot even nagegeken voor de F2c in ElsaWin, en zoals ik al dacht is die vrijwel hetzelfde (deze sloten zijn tenslotte toegepast in allerlei modellen). Ze hebben volgens mij alleen andere kleurcodering voor de sloten gebruikt (maar dat kan er ook aan liggen dat ik in 't vorige topic de deur LV had opgezocht, en nu RV). Pin 5 is nu blauw/rood en gaat via een 28-polige steker in de deur naar de comforteenheid. Het zou ook nog pin 4 kunnen zijn (geel/blauw), die is verantwoordelijk voor het signaal open/sluiten. Voor de volledigheid: pin 1 en 2 is aansturing motor (blauw/rood en blauw/lila) en 7 en 8 gaan naar de massa (bruin en bruin/geel), maar die laatste 2 lopen niet via die 28-polige steker in de deur.
 

brepus13

Forumguru
Kijk, dat is top! Genoemde kleuren heb ik gezien dus dat moet goed komen dan. Hopen dat er duidelijk een schuldige aan te wijzen is...

Hoe werkt het open deur signaal precies? Slot ziet dat de deur dicht is en geeft signaal? Deur open is signaal? Comfort module vertaalt eea naar maxidot?

Hij rijdt nu steeds met een piep rond omdat de auto denkt dat de deur open is.
 

Tees

Donateur
Ik weet t eerlijk gezegd ook niet exact, maar eea gaat ouderwets met het schakelen van een weerstand, 0 of 180 ohm, en de ene waarde is dan open en de andere dicht. En dat wordt dan idd door de comfortmodule geregistreerd en als er dan iets niet klopt, wordt er een foutmelding gegenereerd (en in dit geval blijkbaar weergegeven in de Maxidot).
 

brepus13

Forumguru
Er is geen foutmelding zichtbaar, ook niet bij uitlezen.
De maxidot geeft alleen continu weer dat de rechter deur open staat. Als je dan gaat rijden gaat hij piepen (net als dat je een gordel niet om hebt ). Soms gaat het een tijdje goed, soms een tijd niet.

ook opvallend: bij verwijderen stekker op deurslot zelf bleef de deur open staan in maxidot. Bij loskoppelen deurstekker verdween de melding wel.
 
Bovenaan Onderaan