Deur raampje

Theo 4

Senior Member
Beste,
Het raampje van mijn rechter achterdeur, heeft tijdens het dichtdoen flink gekraakt.
De volgende dag is het raampje naar onder gevallen.:cry:

Mijn vraag is: wie kan zo iets goedkoop herstellen?
Het deurslot heb ik over een tijdje bij Deurslotreparatie.nl laten maken.
Of hij ook raampjes hersteld weet ik niet.

De wagen is een Octavia combi 4x4.

SuperBartje

Forumguru
noodreparatie: ruit weer omhoog tillen en met plaktape over de bovenrand vd deur fixeren. reparen: als je flink handig bent en vervangende onderdelen kan je het zelf. ik heb het bij 3 auto's gedaan, handbediend en electrisch. Maar is wel even werk. Anders bij garage laten doen, reken op zo'n 200euro maximaal

Antera

Donateur
paneel eraf en raammechanisme vervangen. Is een werkje van een uurtje ongeveer. Indien gewenst is dit wel samen te doen hierin breda eventueel bereikbaar via whatsapp +31 6 15228709

Cordoba

Forumguru
Allereerst zou ik het deurpaneel loshalen om te kijken: ik sluit niet uit dat het raam domweg uit de klem is gevallen (niet goed vastgezet), of dat het raamklemmetje gewoon is gescheurd. In het geval van losgeraakt, gewoon opnieuw monteren en goed vastzetten, anders een ander raamklemmetje scoren. Bij bepaalde bouwjaren en bepaalde Vag-modellen zijn kunststof raamklemmen gebruikt, die nog wel eens willen scheuren. Daar is later als vervanging een metalen (ik dacht alu maar dat weet ik niet zeker) klem als vervanger voor gekomen.

Andere optie is dat de kabel gebroken is, en dan is het een heel nieuw mechanisme.

Antera

Donateur
Dat is idd ook een mogelijkheid had ik nog niet bij stil gestaan maar dan moet idd alsnog eerst je paneel eraf als je een beetje handig bent kan je aan de hand van een omschrijving die @Joske wel kan geven het misschien eerst zelf even bekijken.

maar kraken is meestal kabel :bloos:

Laatst bewerkt:

Theo 4

Senior Member
Allemaal al voorlopig bedankt.
Het raampje is helemaal weg gezakt, zelfs tot 2cm onder de rubber.
kortweg, ik zie totaal niets meer van de raam.
Dus volgens mij, zal die nood oplossing moeilijk worden.
Hoe kan ik @Joske bereiken, of beter gezegd hoe kan ik hem een E-mail sturen?

Joske

Forumguru
Volgens mij staat dit reeds in de kennisbank :) voor de O1 zelfs.

Ben nu mobiel, vandaar ;)

Theo 4

Senior Member
Bedankt Joske.
Is het uitbouwen voor de voordeur het zelfde als de achterdeur?
Bij mij is rechts achter defect.

Theo 4

Senior Member
Bedankt Joske,

Ik heb al heel wat los gekregen.:yeehaa:
Er lagen 2 kunststof stukken onder in de deur.(zie foto's):jaja:
Wat moet er nu gebeuren?:pieker:
Hoe werkt dit systeem?

Nog maals allemaal bedankt.

Ps. Ik heb hier van een 20 tal foto's gemaakt.
Maar ik heb deze nog niet geplaatst.
Mijn vraag is: Willen jullie deze foto's zien, mag dat op dit forum, en wat is dan de gewenste grote van de foto's?
Ik weet dat foto volume, kosten met zich mee brengt.
En daarom vraag ik het liever eerst.

Gr. Theo

Bijlagen

• DSCN1873.JPG
    DSCN1873.JPG
    257,2 KB · Weergaven: 63
  • DSCN1875.JPG
    DSCN1875.JPG
    262,4 KB · Weergaven: 58
  • DSCN1876.JPG
    DSCN1876.JPG
    244 KB · Weergaven: 57

SuperBartje

Forumguru
Theo je zal een kompleet nieuw geleidesysteem met snaar moeten inbouwen. Normaal gesproken kan je het gebroken deel niet los krijgen/vervangen. En als je het deel kan vervangen is het een rotklus om de snaar weer goed te krijgen.

Het geleidesysteem is het deel dat verticaal in het midden van de deur zit. Soms (maar zo te zien hier niet) zit dit met klinknagels vast en zullen die uitgeboord/vervangen moeten worden.

Motor kan je overzetten.

Ik heb het vorig jaar bij 2 deuren (binnen 2 weken achter elkaar) van de Benz van de buurman gedaan. Imitatie kostte 45 euro pers stuk voor de Benz.

Edit: even voor je gekeken: blokje lijkt toch los verkrijgbaar:
http://www.321autoteile.de/product_...13564&osCsid=1b83cddf0f233bf2bb2c9eac1f123845

Maar wees gewaarschuwd, vervangen is een rotklus

Laatst bewerkt:

Theo 4

Senior Member
Hallo Super Bartje,
Dus als de kabel lost, loopt die over een rolletje naar de onderkant van het raam.
En zakt door zijn eigen gewicht.
Is dan dit kabeltje, aan de gebroken kunststof geleider vast gemaakt?

Voor de herstelling zal dan de motor, en de verticale metalen geleider los moeten.

Kloppen mijn veronderstellingen allemaal? of zie ik iets over het hoofd:pieker:

SuperBartje

Forumguru
Hallo Theo, begin en uiteinde kabeltje zitten met enige (veer) spanning in het (gebroken) blokje. Om te vervangen zal je het geleiderframe moeten demonteren en verwijderen (terwijl je de ruit bovenin met tape gefixeerd hebt).

Dan kan je proberen het blokje te vervangen en de kabels weer goed te leggen en spannen en vervolgens het geleiderframe terugzetten.

Vervolgens moet je de onderste rail die aan de ruit zit weer met het nieuw geplaatste blokje verbinden; waarschijnlijk is dat met het zwarte clipje dat je in bovenstaande link ziet.

een uitgebreidere en goedkopere kit staat hier
http://www.ebay.com/itm/Window-Regu...004-/301119265683?hash=item461c1b5b93&vxp=mtr
en het blokje hierin lijkt ook meer op de restanten van die uit jouw foto, geloof ik

hier een hele set: http://www.ebay.com/itm/SKODA-OCTAV...H_DefaultDomain_3&hash=item2801ccc953&vxp=mtr

Theo 4

Senior Member
Hallo Super Bartje,
Ik ga het raam mechanisme uitbouwen voor een beter overzicht.
Het zal er toch sowieso uit moeten.
Dan krijg ik ook een beter inzicht, over de moeilijkheidsgraad.
Maar die hele set, lijkt me wel iets.:jaja:
Bedankt voor de linken.

Theo 4

Senior Member
Zo de klus is geklaard:cheer:
Ik heb bij de dealer ook eens prijs gevraagd.
€68 voor de complete set zonder motor.
Ik heb mijn kapotte onderdelen vergeleken op Internet, en er zat hier en daar wat verschil in.
Omdat ik het niet helemaal vertrouwde, heb ik de originele set gekocht bij de dealer.

Toen ik de motor er op zette, heb ik wel 2 griptangen er op gezet.
Anders heeft men kans dat de draadkast uit elkaar springt, als je de transport pennetjes er uit haalt.
De motor van het raam, is geen stappen motor (dus men hoeft het raam mechanisme niet juist te zetten ten opzichten van de motor)

Al bij al is het nog goed mee gevallen.
Ook allemaal bedankt voor de hulp.

Hier onder staat een link van "Mijn Album" daar kan je een 45 tal foto's bekijken.
Als ge de handleiding van Joske hebt, en daarbij deze foto's, is het zelf gemakkelijk te herstellen.:jaja:

Ps. Als je inlogt kan je de foto's ook nog uitvergroten.

www.mijnalbum.be/Album=LOZUL6S3

Gr. Theo

Theo 4

Senior Member
Ja dat is ook zo, het is vrij simpel en je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig.:)

turboturbo

Forumguru
@Theo 4 klasse dat je zo'n duidelijk verslag hebt gemaakt! :thumbsup:

Heb hetzelfde probleem sinds gisteravond. Even een vraagje; bevatte het raammechanisme setje dat je bij de dealer kocht de verbeterde stalen clips? Of waren het wederom plastic uitgevoerde clipjes?

Bovenaan Onderaan