Detail Skoda Fabia 1.2 TSI Edition - in etappes

nicknameless

Forumguru
Afgelopen weekend ben ik begonnen om de Fab onder handen te nemen. Sinds de aanschaf heb ik er (nog) niets aan gedaan, op wat afspuiten in de wasbox en eenmalig door de wasstraat... ja ja, ik heb tegen al m'n principes in, de auto door de wasstraat gejakkerd :D


Ik had me voorgenomen om de velgen klaar en beschermd te hebben voor de winter, de rest volgt later.

Voor foto's.

Zo te zien heeft de Fab in de vorige 4 jaar nog nooit een sopje of wasmitt achter de kentekenplaathouders gezien...

20191013_080032.jpg

20191013_080101.jpg

Begonnen met foamen zodat vast zitten vuil los geweekt wordt en veilig wordt afgevoerd zonder aan te raken

20191013_081330.jpg

Daarna de lak en velgen behandeld met een de-ironizer, altijd leuk op witte lak :D

20191013_083715.jpg

20191013_083737.jpg

De staat van de velgen, wat lichte swirls, niet echt schokkend.
20191013_093316.jpg

Na het polijsten:
20191013_093323.jpg

Polijsten, ontvetten en beschermen:

20191013_100846.jpg

De naven achter behandeld met Hammerite zwart:
20191013_1144101.jpg

20191013_161515.jpg

20191013_161522.jpg

20191013_161507.jpg

20191013_161533.jpg

Voor de oplettende kijker, het trekhaakoog zwart gemaakt zodat deze minder opvalt.
20191013_161603.jpg

Wat is er allemaal gedaan:

- foamen
- wassen
- de-ironizer
- velgen gepolijst in diverse stappen
- velgen beschermd met Gyeon Rim
- banden behandeld met Gyeon Tyre
- alle kunststof trims behandeld met Gyeon Trim
- ramen rondom met Turtle Wax Clearvue Rain Kleer

Dit topic zal t.z.t. weer bijgewerkt worden als ik weer verder ga met de Fab.

Groeten Patrick
 
Laatst bewerkt:

nicknameless

Forumguru
Zo, daar is 'ie dan na dik een half jaar. Al die tijd sinds de aanschaf er weinig aan gedaan afgezien van een wash&wax.
Ik heb het detailen over een aantal weken verspreid, liever een aantal keer dat het goed is, dan de boel binnen een dag afraffelen upload_2020-3-26_7-52-39.gif

De staat van de auto:
op zich was de auto door de dealer netjes afgeleverd. Lak schoon, sponningen spik en span, nieuwe achterbandjes en toch 4 jaar vuilophoping achter de kentekenplaten. En als rechtgeaarde detailer behandel je dus dit soort plekken ook die een ander over heeft geslagen.

124445_foto_1.jpg

Prewash / wassen:
Zoals altijd begin ik met een prewash. Hiervoor gebruik ik de ValetPro Snow foam combo2 zodat een eventueel door de dealer aangebrachte "bescherming" zo goed als weg is i.c.m. de Monello foamlance.
Na het grondig afspuiten van de foam, de auto gewassen.

124446_foto_2.jpg

De auto ingespoten met Monello Non-Ferro de-ironizer. Op zich weinig reactie, maar dat komt omdat de auto al een paar keer goed gewassen is, veelal binnen staat en dus weinig vervuiling laat zien

124447_foto_3.jpg

Nadat alle wasspullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen.
Daar werd de auto gedroogd en aan het kleien geslagen. Helaas geen foto van, maar de klei vertoonde weinig vervuiling. Voordeel dat de auto een binnenslaper is upload_2020-3-26_8-13-40.gif

Staat van de lak:

de auto heeft bij zijn vorige eigenaar dienst gedaan als private lease auto. Waarschijnlijk heeft íe af en toe de wasstraat van binnen gezien en dat was goed te zien aan de lak.
Het is lastig om dit vast te leggen op de foto, maar een stukje tape doet wonderen. Hierdoor ligt de focus op de lak.

124448_foto_5.jpg

124450_foto_7.jpg

124449_foto_7.0.jpg

Polijsten:
aangezien Skoda een onderdeel van de VAG groep is en auto's hiervan bekend staan harde lak te hebben, kon ik aan de hand van een testspot wel met wat grover geschut aan de gang gaan. In dit geval is de auto in meerdere stappen gepolijst van grof naar fijn:
- Festool roterend + woolpad
- Rupes Bigfoot 15 + Mini
- diverse polijstpasta's + pads

124451_foto_6.jpg


De lak vóór het polijsten:

Enkele voor en na foto's:

124452_foto_9.jpg

124453_foto_10.jpg

124454_foto_11.jpg

124455_foto_8.jpg

124456_foto_14.jpg
 

nicknameless

Forumguru
124457_foto_15.jpg

124459_foto_17.jpg

124459_foto_17.jpg


De lak na het polijsten:



In het plastic van de tellerhuis zaten ook een paar krassen. Deze met de Proxxon op een rustig toerental en een finishing polish enkele hits gegeven.

124458_foto_16.jpg

De lak beschermd met Waxaddict Graphene.

124477_foto_19.jpg


Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- ramen beschermd met Turtle Wax Clearvue Rain Kleer
- banden behandeld met Waxaddict Tyre conditioner
- interieur behandeld met Gyeon Preserve
- trims met Gyeon Trim

En toen kon de auto naar buiten...
 

Jee13

Forumguru
netjes, leuk om collega hobby (profi eigenlijk) detailer te zien

Mooi resultaat, goed de tijd genomen om de fabia lekker aan te pakken
Ik moet de lak van de O3 ook nog steeds eens goed detailen

Mag de Faab nog iets zakken straks ? Zou hem goed staan
 
Netjes Pat, zoals van je gewend op carclean forum.
Mijn o3rs gaat dit weekend de garage in en kijken wat we ervan gemaakt krijgen.
Heb hiervoor een fiesta red edition gehad met lak als boter.. finale was daar al goed genoeg.
Ik laat me verassen.. ruper mini en 15 liggen klaar.
Wellicht maak ik ook een reportage.

succes met je prachtige vlekkeloze fabia.
 

Okki

Donateur
Mooi resultaat. Ik heb mijn auto in de drie jaar tijd nog geen een keer in de was gezet. Deed dat vroeger wel, maar ik heb erg last van mijn handen en moet na 5 minuten zo'n poging helaas opgeven. Kan ook niet met de auto voor de deur komen om slangen en of electra te gebruiken.

Ondanks dat mijn auto er, op het oog, nog netjes uit ziet, zou ik benieuwd zijn wat het resultaat van zo'n behandeling zou zijn.

PS. mooie velgjes ook. Misschien ga ik wel dat IRON spul een keer proberen. Bij mij diverse zwarte pitten op de velgen.
 

s-line

Forumguru
Prachtig resultaat! Alleen is het op wit niet een super dankbaar klusje( op zwart heb je meer eer van je werk).
Ik vind het mooi om te zien, voor mij blijft het meer gewoon 1a2x per jaar lekker in de was zetten. En regelmatig grondig wassen. En ook na het (de 2emmer systeem)wassen zie je toch alweer snel swirls ontstaan dus vind ik voor een straat auto voor mij een overbodige luxe! Maar voor een show-auto is het zeker prachtig! Bij mij op de zaak zit ook een detailer (wij doen protech) en schrik soms wat een tijd het kost! (en geld):jaja:;)
En als dan een auto na een paar maanden terug komt met schade zie je er weinig tot niets meer van jammer genoeg.
But keep up the good work:thumbsup:
 

laagvlieger

Forumguru
Dit is echt poetsen voor gevorderden! Mooi hoor.
Ik heb ook graag een propere auto maar voor mij gaat dit wat ver. Ik zou er namelijk niet meer mee durven rijden … bang voor een vlekje. Ieder zijn ding! :jaja:
 

eriktv

Forumguru
Misschien is de tijd weer rijp om die cursus nog eens te herhalen? Mark heeft inderdaad de contacten, dus als iemand de handschoen oppakt.. Ik ben destijds na Marks actie aardig aan het detailen geslagen :D
 

nicknameless

Forumguru
Na ruim een jaar was het wel weer eens tijd om de auto netjes te maken, dus gebruik gemaakt van dit extra lange weekend.

1e Pinksterdag:
De laatste keer dat de Fab een sopje had gezien, was ergens eind Maart en tot dit weekend niets meer aan gedaan en ja, de auto is best vies ondanks dat 'ie veelal in de garage staat.

foto 01.jpg

foto 02.jpg

Foamen, wassen, chemische reinigen en de-ironizen.

foto 03.jpg

foto 04.jpg


Nadat de auto grondig was afgespoten (wat een genot m'n nieuwe Kränzle 1152 TST met 15 meter! slang) en alle wasspullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen.
Van het klein helaas geen foto's, maar echt schokkend vies was de lak niet meer.

Polijsten:
de lak werd in een paar stappen gepolijst:
Gyeon Compound+ op rode Gyeon pad
Gyeon Polish op Gyeon witte pad
Gyeon Primer op Gyeon witte pad

foto 05.jpg

Er zat wat overspray van een eerdere schadeherstel.
Op dit soort kleine randjes werk ik liever met de hand dan met een machine.
foto 07.jpg

Ook de oh zo gevoelige B-stijlen in meerdere stapjes gepolijst.

foto 06.jpg

Na een flink aantal uurtjes polijsten staat de lak er weer prima bij.

foto 08.jpg

Met zeer grote waarschijnlijkheid is er vanaf dag 1 nog nooit schoon gemaakt achter de achterlichten, tot vandaag. 7 jaar opgehoopte vervuiling binnen enkele minuten teniet gedaan. Wat APC, kwast en doeken doet wonderen.
Naderhand de boel ontvet en voorzien van een laagje Gyeon Pure en Cancoat.

foto 09.jpg

2de Pinksterdag:
Ditmaal gekozen voor een langdurige bescherming, een laag Gyeon Pure en een laag Gyeon Cancoat.

foto 011.jpg

De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 013.jpg

foto 014.jpg

Onder de motorkap de boel opgefrist.

foto 012.jpg

- ramen voorzien van een nieuw laagje Turtle Wax Clearvue Rainkleer. "Je gaat toch niet die troep op de ramen smeren hè?" "Nee schat, ik smeer niets op de ramen". M'n wederhelft vind het maar niets die rollende druppels in het gezichtsveld tijdens het rijden, ik geniet ervan en werkt zelfs rustgevend.
- banden voorzien van een laagje Stjärnagloss Gummi
- de velgen ingespoten met Monello Acquafobia (tijdens het afspuiten eerder)
- nog een laagje Gyeon Cure Matte (heb de gewone niet meer, Cure is Cure lijkt me...) aangebracht om de coating tijdelijk te beschermen omdat het ging regenen tegen de tijd dat ik klaar was.

De aangebrachte coatings moeten eigenlijk het liefst minimaal 12 uur droog staan maar 2de Pinksterdag begon het goed te spetteren dus zo snel als mogelijk naar huis gereden want ik kon de auto niet in de hal laten staan.
Thuis aangekomen in de garage de lak zo goed als mogelijk droog gemaakt.
 
Bovenaan Onderaan