Dekzeil kofferbak - Klem naar beneden gevallen

HarryL

Lid
Hi!

We hebben een (klein) issue met onze rode faab...
Afgelopen weekend in Duitsland wilde ik het dekzijl van de kofferbak dicht doen...
Echter, aan de bijrijderskant "haakte" hij niet meer vast...
Ik kijken, klemmetje weg.
Ik keek onder de plek waar hij zat, daar zag ik de klem liggen, maar deze gleed naar beneden.
Is het voor mij te doen om het zijpaneel los te maken, de klem te pakken en uiteraard weer monteren?
 

Hakar

Donateur
Misschien, hangt er van af wat je aan gereedschap bij je hebt.
Volgens de beschrijving moet de afdekplaat van de laadrand bagageruimte er uit, de afdekking van de C-stijl los, de achterbank leuning aan de betereffende kant er uit, en dan je hele zijpaneel van de laadruimte.
Ik schat zo in dat je, torx, gewone schroevendraaier, kruiskop en wat bekleding lepeltjes nodig bent.
 

Hakar

Donateur
@HarryL die info haal ik uit een programma Etka genaamd.
Staat een hoop informatie in.
Ik heb een niet volledige versie, en kan daarmee dit soort informatie vinden voor auto's van de VAG groep tot 2013.
Ik kan er geen onderdeelnummers mee opzoeken, en of prijzen, maar daar heb je dan weer andere hulpbronnen voor.

2 bestandjes bijgevoegd.
Misschien kun je er wat mee.
 

Bijlagen

  • Fabia 2 Afdekplaat laadrand bagageruimte.pdf
    29,6 KB · Weergaven: 17
  • Fabia 2 Zijbekleding kofferruimte.pdf
    61,1 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

HarryL

Lid
Ik weet niet of het een ijzer of staal klemmetje is, maar dan zou ik 't eerst met een magneet proberen...........
Of zo'n grijpertje aan het eind van een flexibel ding.
Zoiets dus:
5152S1waQ1L._SX425_.jpg

Hahah!! Dit gaat hem helaas niet worden :(
 

HarryL

Lid
@HarryL die info haal ik uit een programma Etka genaamd.
Staat een hoop informatie in.
Ik heb een niet volledige versie, en kan daarmee dit soort informatie vinden voor auto's van de VAG groep tot 2013.
Ik kan er geen onderdeelnummers mee opzoeken, en of prijzen, maar daar heb je dan weer andere hulpbronnen voor.

2 bestandjes bijgevoegd.
Misschien kun je er wat mee.

Oh! Dank je wel!
Ik denk dat ik daar wel wat mee kan!
Ik zag dat Etka ook online is, zal eens kijken of ik daar misschien wat meer info in kan vinden als ik er niet uit kom.
 

gerven

Lid
zal wel een domme vraag zijn, maar kan je zo’n klemmetje niet gewoon via de dealer aanschaffen/bestellen?
Stel dat je bij een beurt vraagt of ze dat ook willen repareren, slopen ze daarvoor dan je halve interieur?
 

HarryL

Lid
Dat weet ik dus niet, het is een redelijk blokje, ik heb geen idee of hij los moet, of dat hij er van boven zo in kan.
 

Hakar

Donateur
Harry.
Maak eens een foto van de kant waar het blokje nog wel zit, en van de kant waar die niet meer zit.
Post ze hier, en wij doen een kijk en vergelijk spelletje.
Misschien rolt daar dan de tip van Flip uit.
@gerven het is niet zozeer de vraag of dat blokje bij de dealer te verkrijgen is, maar meer "hoe in de vrede heeft dat ding los kunnen gaan en op een schier onbereikbare plaats kunnen vallen"

Edit twee tellen te laat :D
 

HarryL

Lid
Ik plaats straks even een foto van met het klemmetje en zonder, kan tijdens mijn lunch wel ff naar de auto lopen.
 

Hakar

Donateur
Ik vrees afgaande op de foto's dat het klemmetje is afgebroken van het overige kunststof.
 

Hakar

Donateur
Het liet me niet los en heb van zowel een 2005 en een 2008 de onderdeel lijsten eens naast elkaar gezet.
Kreeg daar gek genoeg voor beide jaartallen hetzelfde onderdeelnummer voorgeschoteld.
http://www.oemepc.com/tvn_result/search/tvn/6Y9867762J

Het lijkt er dus op dat de afdekplaat achter in de kofferruimte voor beide identiek is.
Volgens mij ben je wanneer de haak waarachter je afdekkleed vasthaakt er af is een volledig nieuwe / andere afdekplaat nodig.
Als dat zo is, dan is het niet zo een hele grote klus.
Heb dat nog niet zo lang geleden bij mijn eigen los gehaald.
Uit mijn hoofd zat de plaat met 5 schroeven vast waarvan eentje ietwat verborgen.
Rugleuning van de achterbank naar voren gekanteld, de schroeven losgedraaid, met beleid de afdekplaat van over de wielkast losgenomen, en daarna onder de afdekking van de D-stijl vandaan gepriegeld.

Dan heb je de plaat los, kom je alleen nog niet achter de bekleding want die zit mooi strak in het pak ingebouwd en is behoorlijk stevig.
Maar, je zou op deze manier een poging kunnen wagen, zeker omdat je al een idee hebt waar het klemmetje wat je zoekt zich heeft verborgen.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Zo heb ik de steun voor de bagageafdekking gedemonteerd.
Zie Pdf
 

Bijlagen

  • Fabia 1 Steun voor bagageruimteafdekking uit- en inbouwen (Combi).pdf
    27,9 KB · Weergaven: 17

HarryL

Lid
Ik zal er nog eens goed naar kijken :)
Ik weet inderdaad waar hij ongeveer moet liggen, dus als ik hem kan kantelen, dan ben ik al een heel eind.
En als ik hem kan kantelen, dan zou ik volgens mij ook bij de plek moeten kunnen waar hij hoort te zitten.
 

Niels83

Forumguru
Hier ook al vaak gehad. dealer maakte het steeds gratis.

het komt door het verkeerd openen van de afdekking. deze moet je naar beneden drukken. of zoals bij de laatste keer doordat hij eigenlijk te vol was.

oplossing die ik lang gebruikt heb was een gratis verf roerstaatfje van de bouwmaat. deze legde ik in de gelijder, en het bleef zitten.
 

HarryL

Lid
Hier ook al vaak gehad. dealer maakte het steeds gratis.

het komt door het verkeerd openen van de afdekking. deze moet je naar beneden drukken. of zoals bij de laatste keer doordat hij eigenlijk te vol was.

oplossing die ik lang gebruikt heb was een gratis verf roerstaatfje van de bouwmaat. deze legde ik in de gelijder, en het bleef zitten.
Okay, ik zal ook eens contact opnemen met de dealer.
Ik kan niet zeggen dat wij hem verkeerd open doen, we drukken hem altijd naar beneden, nooit problemen gehad tot nu toe :)
waar leg je het verf roerstaafje precies? Dat is een mooie tijdelijke oplossing.
 
Bovenaan Onderaan