Deelname "fotoshoot" Multitest Autoweek

E

Ex-lid 2926

Afgelopen dinsdag mocht ik op uitnodiging van Autoweek een dagje meewerken aan een "fotoshoot", onderdeel van een triotest van drie nieuwe Koreaanse stationwagons, namelijk de Chevrolet Cruze, Hyundai i30 en Kia C'eed. Mijn oudste zoon mocht ook meedoen en we hebben ook nog even de gelegenheid gehad om met de drie auto's een mooi blokje rond te rijden. Onze bevindingen worden ook verwerkt in de vergelijkingstest die over niet al te lange tijd verschijnt in Autoweek.
Ik ga hier natuurlijk nog niet mijn voorkeur uitspreken, maar ik moet zeggen dat ik in positieve zin verrast werd door de kwaliteiten van deze auto's.
Een prachtige dag gehad. Het was erg boeiend om eens te zien hoe een onderdeel van een testprocedure in zijn werk gaat bij een van mijn favoriete autotijdschriften.
 

sitechris

Donateur
Leuk hoor om dat eens van dichtbij mee te maken. En natuurlijk erin te rijden. De kwaliteit van de Koreanen is rap aan het verbeteren. Ik verkies deze auto's echt al boven een aantal Europese en boven alle Japanse middenklassers. De Auris, Mazda 3, Civic etc. Dan toch liever een Kia of Hyundai. Hoe zijn ze trouwens bij je terechtgekomen, of had je jezelf aangemeld?
 
E

Ex-lid 2926

Ik had eens voorgesteld om de Skoda Octavia Combi (in deze vorm aan het einde van zijn carriere) te vergelijken met twee nieuwe stationwagons van de sterk opkomende Koreaanse merken (aan het begin van hun carriere) Dit met het idee dat een aantal jaren geleden Skoda in een vergelijkbare positie bevond als deze Koreaanse merken nu.
Bij de autoliefhebbers staat Skoda nu toch wel een aantal jaren bekend als een fabrikant die kwalitatief goede auto's fabriceert. Hyundai en Kia zijn in mijn ogen nu ook op dit niveau beland. En een Chevrolet Cruze met de nieuwe 1.4 turbo met 140 pk is nu ook een verrassend goed rijdende auto (met Astra genen).
En mijn voorstel hebben ze gedeeltelijk gevolgd. Alleen de Octavia werd niet in de vergelijking betrokken.
 
E

Ex-lid 2926

De test is vorige week gepubliceerd in Autoweek. Ze hebben er een mooi testverslag van gemaakt. De Kia C'eed was in mijn ogen de beste allrounder. Ik vond het in ieder geval opvallend dat de afwerking van in- en exterieur zo goed voor elkaar was bij Kia en Hyundai. En dan de bediening en uitvoering van het "infotainment" systeem. Daar kunnen alle andere merken een voorbeeld aan nemen. De Chevrolet Cruze had dat niveau (nog) niet bereikt, maar reed wel voortreffelijk. Vooral de nieuwe 1.4 turbo (zelfde als in de Astra) is een fijne motor.
En achter de Chevrolet zou ik zonder bedenkingen mijn caravan hangen. Bij de beide andere Koreanen hield de trekkracht, vooral door de lange overbrengingsverhoudingen, niet over.
Ik kan mij nu wel wel voorstellen waarom de grote baas van Peugeot/Citroen zo tekeer gaat tegen de import van Koreaanse auto's en zich samen met zijn collega van Renault zulke grote zorgen maakt over het voortbestaan van zijn concern.
 
Bovenaan Onderaan