Deelbare achterbank

ThinlaneT

Nieuw lid
Goeiedag,

Ik ben van plan een Skoda Superb I aan te schaffen. Naast de zee van ruimte, spreekt mij ook de gedegen uitstraling en techniek aan. Bij het zoeken op internet naar een geschikt exemplaar, zie ik steeds meer dat er ook Superb's zijn waar de achterbank niet neerklapbaar van is. Het lijkt mij toch een praktisch genot wanneer deze wel ingeklapt kan worden.

Gezien Carbase (autoweek) lijkt het er op dat een neerklapbare (in delen) achterbank in elke versie van de Superb aanwezig is. Toch zie je veel op foto's, en lees je in reviews dat de achterbank niet neerklapbaar is.

Betreft de Superb's zonder neerklapbare achterbank een bepaalde serie, of is dit gewoon een optie?
 

Erik_NL

Forumguru
de Superb werd pas een jaar of twee na de introductie in 2001 ook met deelbare achterbank aangeboden.
Of en wanneer de deelbare achterbank standaarduitvoering werd, weet ik niet. Na de facelift?
 

ThinlaneT

Nieuw lid
Ok dankje wel voor de snelle reactie. Vanuit Carbase wordt dit al aangegeven sinds het introductiemodel, maar wellicht is dit dan verkeerd aangegeven.

Ik zag in een andere thread dat de niet-neerklapbare achterbank oorzaak was van het feit dat deze meehielp aan de stijfheid van de auto. Weet iemand of deze stijfheid bij de versie met neerklapbare achterbank wordt gegenereerd door een versterkte de B-stijl?
 

joergarms

Senior Member
IK mag toch hopen dat de stevigheid van de wagen niet bepaald wordt door het al dan niet neerklappen van de achterbank. Vind het sowieso een vreemd verhaal, de achterbank is namelijk een "los" deel van de wagen, dus ik denk eigenlijk ook niet dat die bewering klopt.
 

Ronnie

Forumguru
Vroeger werd er voor de torsiestijfheid een Kruisschoor gelast in de ruimte achter de achterzitting, bij sommige auto's zie je het nog wel.
Met een neerlapbank kan dit niet en worden hiervoor verstevigingen aangebracht in de C stijl en onder de koffervloer. De gelijmde voor/achterruiten van tegenwoordig dragen ook sterk bij in de steviheid van de zelfdragende carroserie.
 
Bovenaan Onderaan