De temperaturen lopen weer op (Airco geluid/probleem)

SuHwak

Nieuw lid
Hoi, (Heb al even gezocht, maar kon niet mijn probleem vinden op het forum)

Sinds eind april 2018 rij ik een Fabia 3 Combi Clever en eigenlijk meteen het volgende probleem:

Als de temperaturen buiten weer regelmatig boven de 20*C komt, komt er met wisselende intentiteit een ratel geluid uit het dashboard. Ik kan het het beste vergelijken met het geluid dat een oude computer ventilator maakt als de smering er in uitgedroogd is. Zo'n oude fan maakt een hoop kabaal tot het warm is geworden en dan minder/geen geluid meer afgeeft. Dat zelfde geluid hoor ik, maar is bij het omgekeerde temperatuur in effect. Ik herkende het al heel erg zacht afgelopen lente trouwens toen het buiten even zo'n 13*C was.

De airco staat altijd op 21 of 22*C. Als je de airco uit zet (wél de fan aan) dan is binnen 1 a 2 sec het geluid weg. Als je het weer aan zet (ligt er een beetje aan hoe lang dat duurt, van 2 tot 20 sec) komt het geluid gewoon weer terug.

Vanochtend lange stukken snelweg door kunnen rijden (minder hoorbaar, niet omdat windgeluid harder wordt, maar echt het geluid zelf), maar ook enkele stop momenten (file). Op het moment dat de motor stationair draait en onder de 50 km/u, is het geluid het meest intens.

Vorig jaar (na terugkomst van vakantie) al eens bij een dealer langs geweest (Vlissingen (werk)), maar werdt er niet heel serieus genomen, en hebben alleen het airco vloeistof vervangen. Omdat het een gloednieuwe auto betreft leek me dat geen oplossing, en dat bleek ook.

Daarna naar de dealer dichter bij huis, Daar ging het wat beter, monteur ook meegereden en erkende het geluid. Afspraak gemaakt om wat te vervangen (weet niet meer precies wat, volgens mij alleen de ventilator zelf), maar toen ik in het vervangend vervoer stapte (Seat Ibiza ST) werdt meteen duidelijk dat dit exemplaar óók dit exacte probleem had.

Bij ophalen van de auto ook dit gemeld bij de verkoper, maar ik vrees dat die er niet veel mee gedaan heeft.

De zomer was inmiddels zo goed als voorbij en het geluid was niet meer consistent te reproduceren, dus een gok om weer naar de dealer te gaan dan (die is niet erg om de hoek), en er dan geen last meer van dus.

Maar, nu is het weer zomer en het geluid is weer terug.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik vermoed de airco pomp (een lager), die enigsinds gekoeld wordt op hogere snelheden, en heter wordt (meer aanloopt?) bij stilstaan/lage snelheid, maar als ik ervaringsdeskundigen kan vinden is dat nog mooier.
 

Antera

Donateur
Ik denk dat het met de regeling van de airco te maken heeft en je Fan dan gaat draaien voor de nodige koeling. Het lijkt me dan ook geen probleem. Ook omdat je zegt dat de leen auto hetzelfde heeft. Ben wel benieuwd wat je hoort maar trek je motor kap maar open als je het hoort en kijk of de fan draait.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik denk dat het met de regeling van de airco te maken heeft en je Fan dan gaat draaien voor de nodige koeling. Het lijkt me dan ook geen probleem. Ook omdat je zegt dat de leen auto hetzelfde heeft. Ben wel benieuwd wat je hoort maar trek je motor kap maar open als je het hoort en kijk of de fan draait.

Voor mijn interesse: jij bedoelt de 2e fan die naast de andere zit aan de voorzijde vd auto?
 

SuHwak

Nieuw lid
@turboturbo Ik zag je opmerkingen ook in dat forum, maar de geluidsfragmenten (dropbox linkjes) leveren een 404 fout op. Later in het topic zag ik nog een paar geluids fragmenten, maar die komen niet overeen met wat ik hoor. Heb nu zelf ook opnamen gemaakt. Luister voor het 'huilende' geluid :wavecry: ( en niet naar mijn gekuch of het aanpassen van de houder :facepalm:).

Als ik net in de bocht zit hoor je het niet/minder, maar net daarvoor (weg rijden bij rotonde) en daarna (al voor ik het ANWB richting+matrix bord onderdoor rij) hoor je het vrij duidelijk

Ik hoor graag jullie bevindingen. (voor 'hogere kwaliteit' video kun je de download knop gebruiken rechts-bovenin:
https://www.icloud.com/photos/#0iiIHDcloFSOJbu0ErbZVH-ww
 

Ted

Forumguru
Mijn Fabia 1 doet het nog steeds na, let wel! 466.000km, vooral als de airco weinig hoeft te presteren. Mijns inziens is het een klep die resoneert en weinig kwaad kan als je er niet aan ergert. Daarnaast is mijn airco in 16 jaar en na de genoemde Km stand nog nooit opnieuw gevuld, weliswaar altijd de interieur filters om de 30 dkm vervangen.
 

Vlaar032

Senior Member
Lol de F1, of O1...Dàt waren nog eens tijden. Daar ging tenminste nooit wat aan stuk. Alhoewel uiteindelijk hoorde ik dat het tellerblok van mijn ex-O1 was uitgevallen bij de volgende eigenaar(s) maar blijkbaar is het gerepareerd en rijdt ie nog steeds, staat in rdw 37-FG-BG. 2 Liter benzine.
 
Bovenaan Onderaan